کتابخوان/ 28

پیام دهکردی: نشست‌های کتابخوانی هنرمندان اتفاق مبارکی است

اگر یک نفر بتواند از قبل این اتفاق به کتاب علاقه‌مند شود، کافی است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیام دهکردی یکی از بازیگران اهل مطالعه‌ای است که در فرهنگسرای کتاب برای مردم کتاب خواند.

او که ۶ کتاب مختلف را برای خواندن انتخاب کرده بود، تلاش کرد برنامه نیم ساعته‌اش را متنوع کند و مردم هم به خوبی با او همراه شدند. در پایان این نشست گپ و گفت کوتاهی با این هنرمند جوان و باتجربه داشتیم.

- برگزاری برنامه‌های کتابخوانی هنرمندان در فرهنگسرای کتاب چه تاثیری در گسترش فرهنگ کتابخوانی دارد؟

خیلی زیاد. به نظرم اتفاق مبارکی است و حتی اگر یک نفر بتواند از قبل این اتفاق به کتاب علاقه‌مند شود، کافی است. الان مشکلات زیادی سر راه کتابخوانی وجود دارد. سیاستگذاری کلان فرهنگی در این بخش دچار اشکالات بنیادین است؛ بسیاری از کسانی که مسئولیتی به عهده دارند از عمق فاجعه درک کاملی پیدا کرده‌اند. اما بحث سر این است که اینقدر بحران گسترده شده که یک شبه و یک روزه درست نمی‌شود. فرهنگ هم یک کار ترویجی است و ما سال‌ها غفلت کردیم و سال‌ها در حوزه فرهنگ دچار بی‌خبری بوده‌ایم و الان داریم با عوارضش مواجه می‌شویم و طبیعتا نمی‌توانیم یک شبه سرانه مطالعه 30 ثانیه کتاب خواندن هر ایرانی را به 3 ساعت تبدیل کنیم. این نیازمند این است که از مهدکودک‌ها و حتی از زمانی که بچه هنوز به دنیا نیامده، برنامه‌ریزی شود و در این راه رسانه ملی، مطبوعات و... باید همراه باشند تا امیدوار باشیم که در 20 سال آینده جامعه ما کمی کتابخوان شود.

-شما در تولید کتاب‌های صوتی هم فعال هستید؛ به نظرتان این هم می‌تواند در جذب جوانان به حوزه کتاب موثر باشد؟

صد درصد. الان جامعه ما بی‌حوصله شده و اکثرا گرفتار یک بطالت عمومی هستند و صبح تا شب را در تلگرام و اینستاگرام و... می‌گذرانند. دیگر از سر ناچاری بله، می‌شود گفت کتاب صوتی هم اتفاق مثبتی است.

-خودتان بیشتر در چه حوزه‌ای مطالعه می‌کنید؟

ادبیات، شعر به طور ویژه، جامعه‌شناسی و روانشناسی و تاریخ و سیاست. غیر از کتاب‌های تخصصی، اینها بخش‌های مورد علاقه‌ام است.

-با توجه به اینکه شعر هم می‌گویید و یکی از این اشعار را برای مردم خواندید، کتابی هم چاپ کرده‌اید؟

نه، شاید در آینده این کار را بکنم.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.