زنگنه در همایش فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکارها:

روایت زنگنه از رفتار و رویه عربستانی ها در موضوع طرح فریزنفتی

وزیر نفت گفت: اعمال تحریم های جدید از یازده ماه پایانی دولت قبل و سی ماه دولت جدید صورت گرفت که این مسئله نشان دهنده آن است که دولت یازدهم بیشتر در معرض این تحریم ها بوده است.

روایت زنگنه از رفتار و رویه عربستانی ها در موضوع طرح فریزنفتیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیژن نامدار زنگنه امروز (یکشنبه، 19 اردیبهشت‌ماه) در دومین روز همایش فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکارها در تشریح روند تولید نفت در دولت یازدهم گفت: در زمان آغاز دولت جدید میزان صادرات نفت خام کمتر از یک میلیون بشکه و مجموع صادرات نفت و میعانات گازی حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه بود، از طرفی دیگر اعمال تحریم های جدید از یازده ماه پایانی دولت قبل و سی ماه دولت جدید صورت گرفت که این مسئله نشان دهنده آن است که دولت یازدهم بیشتر در معرض این تحریم ها بوده است.

وزیر نفت با اشاره به کمبود گاز در شبکه به علت تاخیر در اجرای طرح های تولید گاز افزود: براساس آمارها در سال 92 حدود 27 میلیارد لیتر سوخت در نیروگاه ها مصرف شد که ارزش این میزان حدود 18 میلیارد دلار بود، از طرفی دیگر اعمال تحریم ها علیه ایران باعث شده بود که اجرای طرح های توسعه میادین نفتی و گاز با هزینه حدود 3 برابری روبه رو شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته صادرات نفت و میعانات گازی با وجود اعمال تحریم ها به یک میلیون و 300 هزار بشکه رسید، همچنین در این مدت اقداماتی همچون گازرسانی به روستاها، اجرای 6 فاز پارس جنوبی، افزایش 50 درصدی تولید گاز از پارس جنوبی صورت گرفت و خوشبختانه در سال جاری نیز قرار است که 5 فاز دیگر در این منطقه مورد بهره برداری قرار بگیرد.

زنگنه تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده کیفیت بنزین نسبت به گذشته بهتر شد و در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل با کیفیت یورو 4 توزیع شد، همچنین براساس آمارها حدود 75 درصد از جمعیت کشور از نعمت گاز برخوردار بودند که در سال 92 این میزان به 84 درصد رسید و ما امسال آن را به حدود 92 درصد می رسانیم.

وزیر نفت با بیان اینکه ما به دنبال افزایش 2 برابری تولید و صادرات نفت در شرایط پسابرجام هستیم، گفت: در شرایط کنونی به دنبال افزایش تولید نفت از یک میلیون بشکه در روز به دو میلیون بشکه هستیم، همچنین با اقدامات صورت گرفته مجموع تولید و صادرات نفت و میعانات گازی به حدود 2 میلیون و 400 هزار بشکه می رسید.

وی با بیان اینکه ما هم اکنون درگیر یک جنگ نانوشته نفتی با سعودی ها هستیم، افزود: سعودی ها هم در قیمت نفت و کاهش آن و هم در مسئله بازاریابی برای فروش نفت اقداماتی را علیه جمهوری اسلامی انجام دادند که این مسئله یک اقدام متعارف بوده به طوری که سعودی ها در بازارهای بین المللی در تلاش بوده تا کشورهای مختلف را که خواهان خرید نفت ایران هستند را از این مسئله منصرف کنند.

زنگنه ادامه داد: قطعا مسئله برجام اولین قدم بود تا موانع اصلی برای کشور برداشته شود از این رو در شرایط کنونی اولویت اجرای طرح های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است که این مسئله در برنامه ششم توسعه نیز ذکر شده که برای اجرای آن ها به حدود 200 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که در این میان بخشی برای طرح های دولتی جهت تولید و نگهداشت نفت و گاز و حدود 70 میلیارد دلار برای اجرای طرح های پتروشیمی نیاز است.

وزیر نفت افزود: در گذشته ارزش تولیدات پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار بود که خوشبختانه ارزش آن به حدود 20 میلیارد دلار رسیده و ما برنامه داریم تا ظرف مدت 5 سال آن را دو برابر کنیم که این مسئله به حدود 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، البته بیشتر این طرح ها در حوزه بخش خصوصی و غیر دولتی بوده و قرار است 70 درصد از آن از منابع خارجی تامین شود، از این رو قطعا بدون این اقدامات نمی شود صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصاد و صنایع در کشور در گرو اجرای طرح های صنعت نفت است، گفت: یکی از آثار مثبت اجرای این طرح ها ایجاد اشتغال بوده به طوری که در دهه 80 با اجرای طرح های صنعت نفت حدود یکصد هزار شغل ایجاد شد از این رو اگر در شرایط کنونی با ایجاد سرمایه 60 میلیارد دلاری فاز اول طرح های صنعت نفت اجرایی شود در گام نخست دیوار تحریم ها خراب شده و همچنین اشتغال عظیم در کشور ایجاد می شود.

زنگنه خطاب به منتخبان مجلس دهم گفت: ما به حمایت همراه با نظارت مجلس برای توسعه صنعت نفت، پتروشیمی و بالا بردن تولیدات نیاز داریم، از طرف دیگر در شرایط کنونی خارجی ها واقعا به سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز اشتیاق دارند البته این علاقه سیاسی نیست و واقعا آن ها اشتیاق دارند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر قدرت ایران در منطقه بخشی تابع قدرت اقتصادی و میزان نفت تولیدی است، به طوری که در گذشته ما حدود 3.8 میلیون بشکه نفت تولید می کردیم و عربستان نیز در آن زمان حدود 9 میلیون بشکه تولید می کرد و امروز این کشور میزان تولید نفت خود را به 10 میلیون افزایش داده است.

وزیر نفت ادامه داد: یکی از اشتباهات تاریخی ما در حوزه نفت این بود که با برداشته شدن سهمیه تولید نفت در اوپک موافقت کردیم که این باعث شد عربستان میزان تولید نفت خود را افزایش دهد، از طرفی دیگر عربستان اخیرا طرحی را با عنوان فریز تولید نفتی طبق میزان تولید در ژانویه 2016 مطرح کرد و حتی در این رابطه اجلاسی در دوحه قطر برگزار شد و ما به دلایلی در آن اجلاس حضور نیافتیم.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر به ما گفتند که براساس این پیشنهاد شما می بایست تولید نفت خود را به زمان ژانویه 2016 که حدود یک میلیون بشکه در روز بود برسانید که ما ضمن مخالفت با این پیشنهاد اعلام کردیم که پذیرش این موضوع به معنی خود تحریمی است و تحت هیچ شرایطی آن را نمی پذیریم و قطعا ما می توانیم سقف تولید نفت خود را تا 4 میلیون بشکه بالا ببریم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار