در بسته معرفی کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛

از خاطرات آیت الله ری شهری تا سرنوشت شيعيان عراق پس از سقوط صدام

مرکز اسناد انقلاب اسلامی بسته کتاب‌های پیشنهادی خود را برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی کرد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بسته کتاب‌های پیشنهادی مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران با عناوین «رسم دلبری»، «سالار»، «ایدئولوژی اصلاحات به راویت حلقه کیان، آیین و ملکیان»، «مبانی فراماسونری»، «بهائیت در ایران»، «خاطره‌ها (خاطرات آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري)»، «شيعيان عراق پس از سقوط صدام» و «نقش معلّمان و دانش آموزان در پيروزي انقلاب اسلامي» به شرح زیر معرفی می‌شود:
 
• رسم دلبری
کتاب رمان «رسم دلبری» به قلم محمدمهدی زیدآبادی نژاد و علی افاضاتی با 524 صفحه و شمارگان 2000جلد در سال 1392 منتشر شده است. رمان رسم دلبری با بیان داستانی جذاب وقایع رخ داده در بخشی از این سرزمین پهناور و سیرتحولات و اتفاقات پیشامده برای قهرمان داستان را طوری به تصویر می‌کشد که در انتقال راحت و جذاب حوادث انقلاب اسلامی به نسل کنونی و آینده تاثیرگذار خواهد بود. نویسنده تلاش کرده تا زندگی واقعی یکی از مبارزان و انقلابیون را که به نام مستعار «سعید توفیق» معرفی شده است، از ابتدای ورودش به جرگه انقلابیون و مبارزاتش با رژیم پهلوی و درنهایت شرکت او در جنگ تحمیلی، اسارت و آزادی وی، روایت کند. 
 
•  سالار
چاپ چهارم کتاب رمان «سالار» توسط محمد علی گودینی با 200 صفحه و شمارگان 3000جلد در سال 1393 متشرشده است. رمان سالار روایتگر داستان پایمردی‌ها و استقامت‌ها در درون شکنجه-گاه‌های حکومت پهلوی است که به زیبایی تمام به تصویر کشیده شده است.
 
•  ایدئولوژی اصلاحات به راویت حلقه کیان، آیین و ملکیان
سلسه کتاب‌های «ایدئولوژی اصلاحات» به راویت حلقه کیان، آیین و ملکیان نوشته حمیدرضا اسماعیلی به منظور بررسی آراء و اندیشه‌های سیاسی جریان اصلاحات توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال 1394 به چاپ رسیده است.

جلد اول کتاب ایدئولوژی اصلاحات تحلیلی بر ایدئولوژی سیاسی ماهنامه کیان است که با عنوان "اصلاحات به روایت حلقه کیان" منتشر شده است.

کتاب اصلاحات به روایت حلقه کیان در پنج فصل به بررسی ایدئولوژی سیاسی حلقه کیان می‌پردازد. فصل اول کتاب اندیشه حلقه کیان نقد گفتمان دینی حاکم وفصل دوم دوگانهي روحانیت و روشنفکر در ایدئولوژی کیان  است.

در فصل دوم نیز "دوگانهي روحانیت و روشنفکر در ایدئولوژی کیان" بررسی می‌شود. بررسی ایدئولوژی کیان در جهت هویت‌سازی  برای ایجاد «روشنفكري جديد» از محورهای مورد نقد و بررسی فصل دوم کتاب است.

فصل سوم به بررسی اندیشه حلقه کیان درباره غرب اختصاص دارد و تاثیر دیدگاه فلاسفه غربی بر نظریه‌پردازان کیان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نسبتسازي ميان ايدئولوژي و توتاليتريسم، محدودسازی «عقل» و «آزادي» در حکومت دینی و همچنین نفي مردمسالاري ديني و تعريف سکولاریستی از دموكراسي از محورهای اصلی فصل چهارم این کتاب است. در فصل آخر نیز ايدئولوژي کیان در دوران اصلاحات بررسی می‌شود.

جلد دوم کتاب ایدئولوژی اصلاحات به بررسی اصلاحات از منظر مصطفی ملکیان  با عنوان "اصلاحات به روایت حلقه ملکیان" می‌پردازد.

این کتاب که شامل سه فصل است مولفه ها و زمینه های فکری مصطفی ملکین،پروژه ی عقلانیت و روحانیت و جلوه های ایدولوژی عقلانیت و معنویت را مورد تحقیق قرار داده است.

در فصل اول نویسنده به دوره‌ی پیش از پروژهی «عقلانيت و معنويت»  پرداخته است. پروژهی «عقلانيت و معنويت» را ميتوان هديهی ملكيان به ايدئولوژي اصلاحات تلقي كرد. این پروژه را میتوان محصول ایدئولوژی تجددگرایانهی ملکیان هم دانست و به همین دلیل او در این دوره فراوان به مباحث تجددگرایانه میپردازد.

در دوره¬ی پیش از پروژه‌ی «عقلانيت و معنويت»  به بسط همه جانبه‌ی کلام جدید، جریان‌شناسی ملکیان از جریان‌های فکری  و معنویت‌گرا، سنت‌گرایی، تجددگرایی و پساتجددگرایی اشاره شده است. 

فصل دوم در دوره‌ی پروژهی «عقلانيت و معنويت» به مواردی همچون گرایش‌های اگزیستانسیالیستی، اصالت عقل خودبنیاد، معنویت بدون دین و  پیوند معنویت و سکولاریسم می‌رسد.

جلوه‌های پروژه و ایدئولوژی «عقلانيت و معنويت»  عنوان فصل سوم کتاب است.در این فصل نویسنده معتقد است اندیشه‌های ملکیان به دگرگون سازی مفسران دینی(نقد حوزه و روحانیت)، نفی فلسفه اسلامی، تاکید براسلام لیبرالیستی،  تعارض "فردمحوری" با "هویت جمعی" و "ارزش‌های جهانشمول" می‌انجامد.
 
جلد سوم کتاب ایدئولوژی اصلاحات به بررسی اصلاحات  بر مبنای تحليل ایدئولوژی سیاسی حسین بشیریه و سعید حجاریان با عنوان "اصلاحات به روایت حلقه آیین" می‌پردازد.

کتاب اصلاحات به روایت حلقه آیین در دوفصل جداگانه به بررسی اندیشه های حسین بشیریه و سعید حجاریان می‌پردازد. فصل اول با عنوان آموزههاي حسين بشيريه در ساخت ايدئولوژي آيين و فصل دوم با عنوان تأملي بر ايدئولوژي و نظريهپردازيهاي سعيد حجاريان.

فصل اول کتاب را عناوین مهمی همچون جنبش دانشجویی و ضرورت دوران گذار، پیوند مارکسیسم و لیبرالیسم، نقش تقابلی جامعه و دولت، نسبتدادن شیزوفرنی و توتالیتریسم به اسلامگرایی، ترجمهی لویاتان هابز و مسئلهی جدایی دین از سیاست، دولت اقتدارطلب و نقش اپوزیسیون، تفسير مدرنيستي، ليبراليستي و غربمدار از «جهانيشدن»، «چرا دوم خرداد دموكراسي نياورد؟»، «گذار به دموکراسي» يا «گذر از جمهوري اسلامي» تشکیل داده است و دينزدايي از جامعه و سياست را مهمترين ركن ايدئولوژي بشيريه معرفی می‌کند.

در فصل دوم به مهمترين مؤلفه‌هاي فكري سعيد حجاريان پيش از دوم خرداد پرداخته شده است. نظريههايي دربارهی سکولاریزهشدن،نحوهی نگرش به قانون اساسي،  نقد نخبگان و ساختار سياسي ايران، نقد نفوذ سپاه، نقد نظام حزبی و انتخاباتي ايران، نقد روحانيتسالاري،  نقد سياست تعديل اقتصادي دولت سازندگي و نگرش بوروكراتيك به «امر به معروف» مهمترين مؤلفههاي فكري سعيد حجاريان پيش از دوم خرداد را تشکیل می¬دهند و پس از آن دو تاکتیک سرشتساز و سرنوشتساز در دوران اصلاحات، توسعهی سياسي در ايدئولوژي حجاریان، گونه‌شناسي سياسي از جامعه‌ی ايران در پايان دهه‌ی 1370، تئوريهایی در التزام حمايت از خاتمي تا سال 1380، توانسنجی اصلاحطلبان و اصولگرایان، دوگانه حق و تكليف، «جنبش همبستگي» مدلي فراتر از «انقلاب مخملي» و مانيفست اصلاحات پس از سال 88 از جمله مهمترین مؤلفههاي فكري سعيد حجاريان پس از دوم خرداد بشمار می آیند.
 
•  مبانی فراماسونری
چاپ هفتم کتاب «مبانی فراماسونری» نوشته "گروه تحقیقات علمی ترکیه" و ترجمه جعفر سعیدی در سال 1394 به بازار عرضه شده است. 

در این کتاب روابط تاریخی فراماسونری و یهود از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. گروه تحقیقات علمی ترکیه تلاش کرده تا این روابط و نمونه های بارز آن را در کشور ترکیه نشان دهد. این گروه با استفاده از متون دینی یهود و اسناد و مدارک قابل توجه مربوط به صهیونیست ها و فراماسون ها، همسانی ها، تشابهات و تمایلات فراوانی را در مبانی فلسفی، تشکیلات سامانی، آداب و سنن، علائم، رنگ ها، اشکال و ابزارهای مقدس ( با معانی رمزی)، سوگند خوردن به تورات و وحدت رویه و عمل در تحولات سیاسی کشورهای اسلامی، فراروی خوانندگان قرار می دهد که می توان نمونه های آن را در سایر کشورهای اسلامی از جمله ایران کاملا محتمل دانست.
 
•  بهائیت در ایران
چاپ هشتم کتاب «بهائیت در ایران» نوشته سعید زاهد زاهدانی در سال 1394 منتشر شده است. كتاب "بهائیت در ایران" در صدد تبیین چگونگی پیدایش بهائی گری در ایران است كه در این راستا پس از ارائه نظراتی درباب جنبش های اجتماعی، بهائیت را به عنوان یك جنبش اجتماعی تلقی می كند كه دارای زمینه اجتماعی، ایدئولوژی و كنشگران مختلف بوده است.نویسنده پس از بیان زمینه اجتماعی، ایدئولوژی و كنشگران بهائیت، بهائی گری را در سه دوره قاجار، انقلاب مشروطه و عصر پهلوی بررسی می نماید و در پایان اشاره ای نیز به وضعیت بهائی گری پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارد. فرضیه اصلی كتاب این است كه بهائی گری به عنوان جنبشی سیاسی - اجتماعی به دنبال شكستن اقتدار مذهبی و قدرت روحانیت در ایران بوده است تا به این وسیله كانونهای مقاومت بر ضد سیاستهای استعماری در داخل كشور را - كه اصولا منشعب از مذهب شیعه بوده است - از هم متلاشی كند.
 
• خاطره‌ها (خاطرات آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري)

مجموعه پنج جلدی «خاطره ها» مربوط به خاطرات آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري است که يکي از مبارزين فعال در دوران نهضت امام خميني بوده است.

جلد اول مجموعه خاطره ها، حوادث مهم و سرنوشت‌ساز دهه‌ي اول انقلاب؛ کودتاي [ پايگاه نوژه] ، توطئه‌ي قطب‌زاده ، سلب صلاحيت مرجعيت از آقاي شريعتمداري و مهمتر از همه جريان مهدي هاشمي و بالاخره تغيير مسير رهبري جمهوري اسلامي ايران را روایت می‌کند.

جلد دوم به جریان محاكمه هشت گروه از نفوذی‌های حزب توده در نیروهای مسلح می‌پردازد. توصیفات حجه‌الاسلام ری شهری از جریان دادگاه بسیار جاندار و روشن‌بخش اغلب نكات پنهان مسئله است. با این حال اعترافات اعضای حزب پس از دستگیری بر جاسوسی خویش، نكات آموزنده‌ی بسیاری نیز دارد. این خاطرات كه در نوع خود بی‌نظیر است، اعترافات افرادی را بازگو می‌كند كه نزدیك به نیم قرن برای استیلای بیگانه بر این مرز و بوم كوشیدند.
 
در جلد سوم می‌خوانیم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران،عوامل مزدور داخلی با خط گیری از ابر قدرتهای شرق و غرب و رژیم متجاوز بعثی عراق در صدد بر آمدند تا با انجام عملیات تروریستی وایجاد شبكه های جاسوسی ملت ایران را از حمایت جمهوری اسلامی ایران مایوس كنند و با انتقال اطلاعات سری و حیاتی جنگ تحمیلی به دشمنان كیان اسلامی را به خطر بیندازند. در چنین برهه ای كه تشكیلات اطلاعاتی منسجمی در كشور وجود نداشت و هر یك از ارگان ها به فراخور وظیفه ی خویش در این زمینه نیز فعالیت می كردند،آقای ری شهری زیر نظر امام (ره) و با تصویب مجلس در ایجاد تشكیلات اطلاعاتی به صورت وزارتخانه كوشیدند كه این كتاب به چگونگی تاسیس،موانع و عملكرد وزارت اطلاعات می پردازد.
 
جلد چهارم مجموعه خاطره¬ها به موضوع نحوه عزل آقای منتظری از قائم مقامی پرداخته است. آقای ری شهری که در آن زمان در سمت وزیر اطلاعات بوده است با ذکر جزئیات به نحوه بازجویی و دستگیری مهدی هاشمی پرداخته است. گزارش دقیق مواضع آقای منتظری در قبال اقدامات باند مهدی هاشمی و نظرات حضرت امام در این باره و درج متن کامل مکاتبات خویش با حضرت امام و آقای منتظری از ویژگی¬های بارز این کتاب است.

جلد پنجم این مجموعه که در بهار 1393 منتشر شده است مربوط به خاطرات آیت‌الله ری‌شهری از دو دهه سرپرستی حجاج می‌باشد كه تلاش ایشان و همكارانش را در برگزاری حج ابراهیمی تشریح می‌كند. مقابله با زیاده‌خواهی‌های آل‌سعود و تلاش برای برگزاری مراسم برائت از مشركین در محیط خفقان عربستان سعودی، تعامل بعثه‌ی مقام معظم رهبری با وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت برای برگزاری حجی در تراز جمهوری اسلامی و از مباحثی است که در این کتاب مطرح شده است. 
 
•    شيعيان عراق پس از سقوط صدام

کتاب «شیعیان عراق پس از سقوط صدام» به قلم زاهد غفاري هشجين در سال 1394 به چاپ رسیده-است.

شيعيان عراق كه 60 تا 65 درصد از جمعيت 30 ميليوني اين كشور را تشكيل ميدهند حداقل در چند دهه‌ی گذشته و بهخصوص بعد از رويكارآمدن صدام حسين از بسياري از حقوق خود محروم بودند و تحت شديدترين فشارها قرار داشتند و بسياري از مردم، علما و نخبگان شيعي در اين دوره به شهادت رسيدند. سرنگوني رژيم بعث زمينه حضور شيعيان و خروج از انزواي آنها را فراهم كرد. تعدادي از رهبران و فعالان مخالف در ايران به كشورشان بازگشتند تا در حق تعيين سرنوشت خود دخيل باشند. تحولات بعد از اشغال و تمركز مقاومت مسلحانه در مناطق سني‌نشين و آرامش در مناطق جنوبي عراق و تدبير و مصلحت‌انديشي مرجعيت شيعه و رهبران و گروه‌هاي شيعي این کشور موجب شد تا برخي از كشورهاي سني، قدرت گرفتن شيعيان را خطرناك تلقي كنند و آن را به مثابه پيروزي ايران در جنگ عراق ببينند. برخي كشورهاي عربي آشكارا ايران را متهم به دخالت در امور عراق كرده، در حالي كه خود آنها بيشترين حمايت و پشتيباني را از گروه‌هاي راديكال و تروريستي مي‌كنند.
 
کتاب 4 فصل دارد. درفصل اول تحت عنوان نقش و جايگاه شيعيان در بستر وقايع تاريخي عراق، طي يک بررسي تاريخي، به چگونگي وضعيت شيعيان عراق قبل از سقوط صدام حسين پرداخته شده است.

در فصل دوم قبل از پرداختن به وضعيت سياسي شيعيان که همراه با به قدرت رسيدن آنها بود، به بررسي وضعيت اجتماعي و فرهنگي شيعيان عراق پرداخته ميشود.

وضعيت سياسي شيعيان بعد از سقوط صدام و جايگاه آنها در ساختارهاي سياسي عراق جديد، رابطهي دولت، گروهها و احزاب شيعي عراق و نظام جمهوري اسلامي ايران بعد از سقوط صدام و پاسخ به سؤال زمينهها و ضرورتهاي ارتباط شيعيان عراق و جمهوري اسلامي ايران عناوین فصل‌های سوم و چهارم کتاب را تشکیل می¬دهند.  
 
 
• نقش معلّمان و دانشآموزان در پيروزي انقلاب اسلامي
کتاب «نقش معلّمان و دانشآموزان در پيروزي انقلاب اسلامي» نوشته حسین احمدی در سال 1394 با شمارگان 1000 جلد منتشر شده است.

در مقدمه آمده است: استقبال معلّمان و محصلان از بیانات روشنگرانهي امام خمینی جلوه و شکوه زیبایی داشت؛ زیرا معلّمان بهعنوان قشر فرهیخته و صاحب آگاهی و بینش و کمال از منزلت خاص اجتماعی برخوردار بودند و حضور آنان در عرصهي مبارزه با دولت بهویژه در دو سال پایانی سلطنت پهلوی، هم زمینهساز شرکت دیگر اقشار جامعه در فرایند انقلاب گردید و هم بهنوعی مشروعیت سیاسی حاکمیت را خدشهدار نمود. دانشآموزان نیز که بخش زیادی از منظومه فکری، آگاهی سیاسی و تاریخی و معرفتی خویش را از معلّمان دلسوز و مبارز به ارث برده بودند، نقش تأثیرگذاری در به ثمر رسیدن انقلاب ایفاء کرده و همگام و گاه پیشتاز در فرایند مبارزه سازنده و پردازنده انقلاب در شهر و دیار خود شدند.

این کتاب اگرچه از نظر زمانی سالهای آغازین حکومت پهلوی اول تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 را در برمیگیرد، اما تمرکز عمدهي آن بر روی رویدادهای دو سال قبل از پیروزی انقلاب با محوریت حضور معلّمان و دانشآموزان است. کتاب در سه بخش نگارش شده است و به عناوین ساختار نظام آموزشوپرورش ایران از اواخر دورهي قاجار تا پایان دورهي پهلوی، نقش و جایگاه معلّمان در فرایند مبارزه با دولت پهلوی و حضور دانشآموزان در فرایند انقلاب اسلامی می‌پردازد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار