باید بین دین و فلسفه مرز قائل شد

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: دین در بستر خود فلسفه ای جداگانه دارد و باید بین دین و فلسفه مرز قائل شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یثرب یحیوی استاد دانشگاه شهید بهشتی در اولین همایش ملی "فلسفه اسلامی و پرسش‌های پیش رو" که صبح امروز در سالن 17 شهریور در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: چهره فلسفه در ایران معاصر که متأثر از فلاسفه قرن 19 و 20 است پیش از آن که بخواهد سیمای ایرانی- اسلامی داشته باشد بیشتر جنبه تطبیقی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: برخورد دینی با فلسفه رویکردی تازه به وجود آورده است که اساسا نباید آن را با ذات فلسفه همسو و یکسان پنداشت. دین در بستر خود فلسفه‌ای جداگانه دارد اما باید میان "فلسفه کل" و  "فلسفه دین" مرزی قائل شد. 

یحیوی اضافه کرد: جایگاه اجتماعی فلسفه و البته بخش اعظم رشته‌های علوم انسانی با توجه به تأکید جامعه بر رشته های پزشکی و مهندسی بسیار در سطح پایین تراز دیگر رشته‌ها قرار گر فته است.

وی در خصوص اندیشه‌های استاد مطهری در خصوص فلسفه تاریخ اظهار داشت: رواج "اندیشه‌های مارکسیستیی" از مهمترین موضوعاتی است که شهید مطهری به آن پرداخته است و دلیل اصلی آن نهضت‌های اجتماعی آن دوره بوده است.

گفتنی است؛ اندیشه سیاسی روی هم‌رفته درپی یافتن کارگزاری در تاریخ است. از این‌رو پیرامون اندیشه‌ها، جنبش‌های سیاسی و اجتماعی پدید می‌آید. قرن بیستم عصر دگرگونی‌های بنیادی در همهٔ عرصه‌های زندگی انسان از جمله زندگی سیاسی بوده است. و بی‌شک مارکسیسم یکی از جنبش‌های فکری عمدهٔ قرن نوزدهم و بیستم به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام و عرض ادب ـ لطفا فردا گزارشی از جناب توکلی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با « جزئیات و تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری 95 به تفکیک گروه های آزمایشی پنجگانه » بگیرین و منتشر کنین ـ تشکر ویژه ـ منتظریم
آخرین اخبار