معاون حمل و‌نقل و ترانزیت بندر آزاد چابهار در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران:

بندر چابهار ریه‌تنفسی افغانستان/ فاز اول توسعه بندر شهیدبهشتی در آستانه بهره‌برداری

محمدی‎معین گفت: بندر چابهار نقش ریه تنفسی در توسعه افغانستان را ایفا می‌کند و به عبارت بهتر این بندر، درقالب بندری اختصاصی برای این کشور است.

"محسن محمدی‌معین" معاون حمل و‌نقل و ترانزیت بندر آزاد چابهار در گفت‌و‌گوی مشروح با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون جدیدترین اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه این بندر بین‌المللی و اهمیت آن در توسعه تجارت و اقتصاد افغانستان بیان داشت: بنابراظهارات اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان، بندر چابهار نقش ریه تنفسی در توسعه افغانستان را ایفا می‌کند و به عبارت بهتر این بندر، درقالب بندری اختصاصی برای این کشور می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی ممتاز بندر چابهار از لحاظ موقعیت جغرافیایی تاکید کرد: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که به اقیانوس هند متصل می‌باشد.

*میزان مبادلات سال‌های اخیر در بندر‌آزاد چابهار
معین با اشاره به استفاده بهینه از طرح توسعه‌ای بندر چابهار در دوران دولت‌های پیشین، گفت: در این راستا طرحی با عنوان «توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار» در دولت‌ پیشین به تصویب رسید که ظرفیت این بندر را از 2/5 میلیون تن به 86/5 میلیون تن  درسال رساند و در ادامه با احداث 32پست اسکله جدید، آن‌را به یکی از بهترین بنادر با قابلیت‌های بالا تبدیل می‌کند.

وی درخصوص جنبه‌های دیگر ترانزیتی این بندر افزود: اقداماتی در این زمینه صورت پذیرفت که هنگام بارگیری در بندرچابهار، شرکت‌های فعال در زمینه حمل‌و‌نقل، جاده، ریل و فرودگاه مقوله ترانزیت بارهای مذکور را پوشش دهند.

معاون حمل و‌نقل و ترانزیت بندر آزاد چابهار با اشاره به وقفه ایجاد شده در این بخش در دوران دولت‌های نهم و دهم، اعلام کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم این امر در دستور کار قرار گرفت و لذا در ادامه با اختصاص بودجه‌ای مناسب، طرح توسعه بندر شهید بهشتی به‌اجرا درآمد و هم‌اکنون فاز اول آن در آستانه بهره‌برداری قرار دارد که این اقدام ظرفیت بندر را سه برابر کرده و مبادلات آن‌را به 6میلیون تن در سال می‌رسد.

وی با بیان این‌که با طرح توسعه بندر چابهار، تجهیزات بارگیری و انتقال کالا را به‌نوع پیشرفته ارتقا می‌دهد افزود: با صدور مجوز احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار توسط کمیته امور فضایی کشور با همکاری استاندار و فرمانداری شهرستان چابهار با ظرفیت 4میلیون مسافر در سال و یک میلیون تن کالای ترانزیتی با قابلیت دارابودن ترمینال بین‌المللی و ترانزیتی در دستور کار قرار دارد که طی چهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

*وضعیت راه‌های ترانزیتی بندرآزاد چابهار
معین در بخش دیگری از اظهاراتش پیرامون تنوع و وضعیت جاده‌های ترانزیتی بندرآزاد چابهار ادامه داد: این جاده‌ها شامل جاده‌های منتهی به مرز میلک و دوغارون در مرز افغانستان می‌باشد که ایستگاه‌های بین‌المللی آن نیز تقویت شده و پایانه‌های تغذیه‌کننده آن‌ها نیز ارتقا می‌یابد.

وی درمورد مهم‌ترین کارکرد سازمان منطقه آزاد چابهار عنوان داشت: این سازمان مهم ترین ماموریت خود را توسعه تجارت به‌شکلی محوری از طریق ترانزیت تعریف کرده است که در آن می بایست زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل به‌صورت جدی پیگیری شوند.

*مالکیت کشتی‌های پهلوگیرنده در بندر چابهار

معاون حمل‌و‌نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار در بخش دیگری درخصوص کشتی‌های لنگرگرفته در این بندر اظهار داشت: مقوله کشتی در دنیا یک مبحث بین‌المللی است، بدین مفهوم که این کشتی‌ها با مالکین چند ملیتی تردد می‌کنند اما مهم این است که تمامی لوازم و ابزار مورد نیاز برای ساخت کشتی در داخل کشور و توسط شرکت‌های کشتی‌سازی فراهم می‌شود.

وی پیرامون کشتی‌های سایز بزرگ این بندر گفت: کشتی‌هایی با سایزهای بزرگ (super panamax) مربوط به کشورهای دیگر است که البته برخی از ناخدایان کشور ما هدایت آن‌ها را برعهده دارند.

*عملکرد کشور هندوستان در راستای همکاری در بندرآزاد چابهار
معین درمورد عملکرد و فعالیت‌های کشور هند در زمینه همکاری در بندرآزاد چابهار افزود: دولت هند تجار خود را به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار به‌عنوان بندر مقصد که به افغانستان و آسیای میانه منتهی می‌شود، تشویق کرده است.

وی درخصوص میزان سرمایه‌گذاری هندوستان در توسعه بندرآزاد چابهار خاطرنشان کرد: این کشور در اجرای فاز اول توسعه بندر شهیدبهشتی، حدود 86 میلیون دلار را جهت سرمایه‌گذاری درنظر گرفتند و در ادامه اعلام کردند که دولت و بخش خصوصی هند آماده است تا مبلغی معادل 20 میلیارد دلار در راستای توسعه بندر چابهار هزینه کند.

*میزان سرمایه‌گذاری چین در توسعه بندرآزاد چابهار

معاون حمل‌و‌نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار درپایان با بیان نحوه سرمایه‌گذاری چین در این بندر اظهار داشت: بعد از فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری 47میلیارد دلاری کشور چین در گوادر پاکستان، این کشور شرکت‌های مختلفی را به‌سوی منطقه آزاد چابهار اعزام کرده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار