افشای جزئیات جدیدی از اسناد پاناما:

انتشار آنلاین اسامی و مشخصات کامل شرکت‌های خارجی متهم در اسناد پاناما

گاردین از انتشار آنلاین پایگاه داده‌های 200 هزار شرکت‌ خارجی درگیر در تخلفات مالیاتی پاناما خبر داد.

انتشار آنلاین اسامی و مشخصات کامل شرکت‌های خارجی متخلف در فساد مالی پانامابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین، «کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی» روز گذشته (دوشنبه)، اسامی و مشخصات کامل 200 هزار شرکت خارجی درگیر در فساد مالی پاناما که به پول‌شویی و  فرار مالیاتی متهم هستند را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد. کاربران اینترنتی می‌توانند با مراجعه به سایت کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی، به داده‌ها، اسامی و مشخصات شرکت‌های خارجی متهم در رسوایی مالی پاناما و همچنین صاحبان واقعی «موساک فونسکا» دسترسی پیدا کنند. 

در میان اسناد افشا شده اسامی شرکت‌هایی که در هنگ‌کنگ و ایالت نوادای آمریکا به ثبت رسیده‌اند نیز به‌چشم می‌خورد. شماره‌های تلفن، آدرس‌های الکترونیکی این افراد و شرکت‌ها و همچنین شماره حساب‌های بانکی آن‌ها از داده‌های منتشر شده حذف شده‌اند.     
               
«اسناد پاناما» شامل تعداد زیادی سند محرمانه بوده است که ماه گذشته منتشر شد و نشان می‌دهد برخی از صاحبان قدرت و ثروت در جهان چگونه با استفاده از گریزگاه‌های مالیاتی، ثروت خود را مخفی کرده‌اند.

این اسناد از «موساک فونسکا،» بنگاهی حقوقی در پاناما و یکی از پنهان‌کارترین شرکت‌های دنیا درز کرده است. اسناد افشاشده – که به گفته مسئولان موساک فونسکا، با هک‌شدن رایانه‌های این بنگاه بدست آمده است- ابتدا در اختیار روزنامه آلمانی زوددویچه تسایتونگ افتاد. 

موساک فونسکا یک شرکت حقوقی و ارائه دهنده خدمات به شرکت‌های دیگر است که مقر اصلی آن در پاناما قرار دارد. این شرکت که دارای بیش از ۴۰ دفتر در سراسر جهان است، سال ۱۹۷۷ بدست «یورگن موساک» تأسیس شد. حوزه فعالیت این شرکت در زمینه‌های حقوق تجارت، مشاوره سرمایه‌گذاری، مالکیت معنوی و ساختارهای بین‌المللی است.

در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۱۶، اعلام شد که ۱۱٫۵ میلیون سند محرمانه این شرکت به بیرون درز کرده است. این مدارک که به نام «اسناد پانام» (اوراق پاناما) مشهور شد نشان می‌دهد این شرکت به برخی از صاحبان قدرت و ثروت جهان برای فرار از پرداخت مالیات آن هم در مقیاسی بزرگ یاری رسانده است تا با تأسیس شرکت‌های فرضی و جعلی، قوانین مالیاتی را دور بزنند. روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ با همکاری شبکه‌ای از ۴۰۰ خبرنگار بین‌المللی پرده از فعالیت‌های یک شبکه بزرگ پول‌شویی برداشته است. پادشاه عربستان، رئیس‌جمهور روسیه، لیونل مسی و بسیاری از افراد مشهور جهان از جمله مشتریان این شبکه هستند.

«جان دو،» نام مستعار فردی است که 11.5 میلیون سند افشاکننده تخلفات مالیاتی بسیاری از شرکت‌ها و ثروتمندان سراسر جهان را ابتدا در اختیار روزنامه آلمانی زوددویچه تسایتونگ قرار داد. این روزنامه، سپس اسناد مزبور را به «کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی» تحویل داد. با همکاری این کنسرسیوم صدها روزنامه‌نگار چندین ماه به طور مخفیانه بر روی این اسناد کار کردند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار