تهیه کننده «سلام بمبئی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

متأسفانه رفتار درستی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نشد/ «سلام بمبئی» پروژه موفقی است

می‌توان با برگزاری کلاس‌های خصوصی نظر سرمایه‌گذاران را جلب کرد.

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ورود برخی سرمایه‌گذاران به سینما و دخالت در امور ساخت فیلم گفت: ورود سرمایه‌گذاران به سینما اگر هدایت و راهنمایی درست شوند، می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. در کشور ما به دلیل اینکه در سال‌های گذشته عمده تولیدات دولتی بوده٬  جایی برای سرمایه گذار خصوصی وجود نداشت. 

نوروزبیگی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات بودجه‌ای دولت٬ سرمایه‌گذاران خصوصی وارد سینما شدند اما رفتار درستی با آنها نشد و در امور سرمایه‌گذاری راهنمایی و توجیه نشدند. باید آن‌ها را به تدریج در کار و مسئولیتشان راه انداخت. نباید آن‌ها را پس زد و مانع جذبشان شد. می توان با برگزاری کلاس‌های خصوصی نظر سرمایه گذاران را جلب کرد. 

وی با اشاره به شیوه خود در جذب سرمایه‌گذار گفت: من تاکنون با سرمایه‌گذاری که در امور تهیه‌کنندگی و کارگردانی دخالت کند، مواجه نشدم. من زمان ساخت فیلم براساس فیلمنامه سرمایه‌گذار جذب می‌کنم و فیلمنامه را با او در میان می‌گذارم و فرصت تفکر و تحقیق به او می‌دهم که اگر مایل بود، وارد پروژه شود. دخالت سرمایه‌گذار در بخشی از کار که به امور هنری پروژه مربوط می‌شود، درست نیست و نباید اجازه آن داده شود. شاید دلیل اینکه برخی اجازه دخالت به سرمایه‌گذار می‌دهند، بیکاری مدت‌دار باشد و اینکه می‌خواهند بالاخره برای ساخت فیلم سرمایه گذارشان را جذب و حفظ کنند.

 این تهیه کننده که فیلم «سلام بمبئی» را با همکاری سینمای هند ساخته است، در خصوص این پروژه مشترک توضیح داد: من مطمئنم اکران فیلم «سلام بمبئی» هم در هندوستان و هم ایران موفق خواهد شد. این فیلم به لحاظ فنی٬ زیرساختی و کیفی فیلم خوبی است. 

وی در ادامه عنوان کرد: فیلم از پیش تولید تا آغاز جدی فیلمبرداری یکسال طول کشید. در این مدت ملاقات‌ها و مذاکرات زیادی با بسیاری از تهیه‌کنندگان سینمای هند انجام شد. این مذاکرات برای شناخت بیشتر سینمای هند بود؛ چون اولین بار بود که با آن کشور محصول مشترک می‌ساختیم. موضوعی که مطرح بود ساخت فیلمی با در نظر گرفتن ضوابط فرهنگی هر دو کشور و راضی بودن دو طرف بود.

این تهیه کننده در ادامه اظهار داشت: در این راستا و طی سفرهای دوجانبه٬ تلاش برای رسیدن به زبان مشترک و آشنایی با شرایط تولید و پخش اثر سینمایی در هند انجام شد. وقتی فیلمنامه مطرح شد بسیاری از بازیگران هند مایل به ایفای نقش در این فیلم بودند و فیلمنامه آن را دوست داشتند. کسی دست رد به سینه این پروژه نزد و این موضوع انتخاب بازیگر را سخت می‌کرد. برای بازیگر نقش مقابل محمدرضا گلزار، بازیگران بسیاری ابراز تمایل کردند که در نهایت بازیگر انتخاب شد. هر دو طرف روی فیلمنامه بسیار کار کردند و نظرات هر دو طرف اعمال شد. 

وی در خصوص نکات مورد اختلاف گفت: فضای فیلم‌های هندی بسیار شاد و همراه با موسیقی است. ما شرایط سینمای خود را تشریح کردیم و آنها را متوجه کردیم که با رعایت این نکات هم نظر هر دو کشور برای اکران و گیشه جلب می‌شود. برای آنها هم گیشه فیلم مهم است و به دنبال ساخت فیلم مشترکی بودند که با استقبال و فروش خوب مواجه شود.

نوروز بیگی تصریح کرد: با تجربه ای که از ساخت اثر مشترک با سینمای هند دارم٬ اگر باز هم قصد ساخت فیلم در هند داشته باشم با کمترین خطا جلو می روم. در حال حاضر بیشتر از ۵۰ درصد از سینمای هند اطلاعات دارم. البته این را باید یادآور شوم که برای ساخت محصول سینمایی مشترک بین دو کشور مشکلات٬ موانع و دشواری هایی وجود دارد که ما هم آن ها را تجربه کرده ایم. در جریان ساخت این فیلم مشکلاتی به وجود آمد که با مذاکره سفیران دو کشور حل و برطرف و در نهایت موجب رضایت دو طرف شد. یک تهیه کننده که قصد ساخت اثر مشترک دارد باید مشکلات آن را پیش بینی کند تا بتواند به حل آنها کمک کند.

وی در خصوص موانع ساخت اثر مشترک در سینمای ایران گفت: سازمان سینمایی باید متولی اصلی این کار باشد. این موضوع از سیاست‌های آقای ایوبی است و او خواستار فعال شدن این بخش است. سینمای ایران باید راهی را در کنار مسیر خود باز کند و به ساخت فیلم‌های مشارکتی روی بیاورد. این کار علاوه بر ارتقای سطح کیفی فیلم‌ها٬ باعث گسترش تعاملات و مناسبات کشورها می‌شود و اعتبار کیفی و برگشت سرمایه را موجب می‌شود.

وی افزود: اکران فیلم های ساخت ایران در کشورهای مختلف، معنای تولید مشترک نمی‌دهد. سرمایه گذاری و ساخت مشترک فیلم با بازیگران سینمای دو کشور و اکران فیلم در سینماهای ملی دو طرف در این موضوع مطرح است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.