پیشنهاد افزایش نرخ خرید تضمینی در حد حرف باقی ماند؟

مدیر اجرایی صندوق چای گفت: پیشنهاد کمیسیون به شورای عالی اقتصاد افزایش 14 درصدی بهای برگ سبز چای بوده که متاسفانه هنوز این نرخ مصوب نشده است.

صادق حسنی مدیر اجرایی صندوق چای در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به خرید تضمینی چای اظهار داشت: با توجه به آنکه برداشت چین اول برگ سبز چای تمام شده، اما هنوز شورای عالی اقتصاد نرخ خرید تضمینی را اعلام نکرده است.

وی افزود: پیشنهاد کمیسیون به شورای عالی اقتصاد افزایش 14 درصدی بهای برگ سبز چای نسبت به سال گذشته بوده که متاسفانه هنوز این نرخ مصوب نشده و احتمال کاهش و افزایش آن وجود دارد چرا که دولت هر ساله تنها 10 درصد نرخ خرید تضمینی محصولات را افزایش می دهد.

مدیر اجرایی صندوق چای ادامه داد: باتوجه به مصوب نشدن نرخ خرید تضمینی، اکنون سازمان چای، برگ سبز را به نرخ مصوب سال گذشته خریداری کرده و پس از اعلام شورای عالی اقتصاد مابه التفاوت آن را به چایکاران پرداخت خواهد کرد.

حسنی با اشاره به وضعیت تولید چای بیان کرد: امسال به سبب شرایط مساعد آب و هوایی، عملیات به زراعی، احیای باغات و حمایت صندوق توسعه چای از چایکاران پیش بینی می شود که میزان تولید برگ سبز چای در مقایسه با سال گذشته 20 الی 30 درصد افزایش داشته باشد. 

مدیر اجرایی صندوق چای با اشاره به تسهیلات پرداختی به چایکاران عنوان کرد: حدود 10 میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق در راستای حمایت به چایکاران و کارخانه ها پرداخت شد که همین امر بنا بر آمار موجود موجب شد که 40 هزار هکتار از باغات رها شده به چرخه تولید بازگردند.

*** واردات بی رویه چای در راستای افزایش 10 درصدی نرخ خرید

در این راستا ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اکنون نرخ خرید تضمینی از سوی شورای عالی اقتصاد به سبب اختلاف نظرهایی که در این زمینه وجود دارد تعیین نشده، اما خبرهایی حاکی از افزایش 10 درصدی نرخ شنیده می شود.

وی افزود: با توجه به خدمات باغ و هزینه و دستمزد کارگران انتظار داریم که حداقل 30 درصد نرخ خرید تضمینی افزایش یابد چرا که در غیر اینصورت چایکاران انگیزه ای برای تولید نخواهند داشت و نباید فراموش کرد که این امر موجب رها کردن باغات و تبدیل آنها به مخروبه های جنگلی خواهد شد.

هوسمی با اشاره به حمایت های دولت تدبیر و امید در دوسال گذشته گفت: نرخ خرید تضمینی چای در 30 سال گذشته چندان تغییری نداشته اما در دوسال اخیر خوشبختانه حمایت هایی از چایکاران به عمل آمده که همین امر موجب احیای برخی از باغات چای شده است و گفتنی است که اگر دولت نرخ خرید تضمینی را متناسب با هزینه ها افزایش دهد از واردات چای بی نیاز خواهیم شد.

رئیس اتحادیه چایکاران تصریح کرد: اگر دولت نرخ خرید را تنها 10 درصد افزایش دهد می توان گفت که این امر افت تولید و افزایش واردات را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار