گزارش/

طرح اخذ غرامت از آمریکا خاک خورد؛ اموال ایران را باد برد

نمایندگان مجلس طرحی را با قید یک فوریت برای دریافت غرامت و خسارت از آمریکا تدوین کردند که هنوز خبری از بررسی آن نیست.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا از جایی شروع شد که پس از دو سال مذاکرات نفس گیر و امضای برجام در میان شادی ملت ایران، طرف آمریکایی شروع به سنگ اندازی‌های بی دلیل به بهانه‌های مختلف کرد. روزی آزمایش‌های موشکی را بهانه خود قرار داد و روزی دیگر بانک‌های بزرگی را که طبق برجام باید با ایران مبادلات اقتصادی خود را از سر می گرفتند،  از آغار فعالیت با ایران  ترساند، روزی دیگر فروش قطعات هواپیما به ایران ممنوع اعلام شد.گویا طرف مقابل این بار که نتوانسته بود از طریق برنامه هسته‌ای در راه کشورمان سنگ اندازی کند تصمیم گرفته بود از راههای دیگر به بد عهدی های خود ادامه دهد.

پس از این کارشکنی‌ها، سران قوا همگی پشت تریبون‌های خبری از اتفاقات پیش آمده ابراز نگرانی می‌کردند و اما معتقد بودند که تاکنون به آمریکا خوش بین بودند. در این میان قوه مقننه که این موضوع را به خوبی درک کرده بود طرحی را برای گرفتن غرامت از آمریکا ارائه کرد.

هفتم دی ماه سال گذشته نمایندگان مجلس طرحی را با قید یک فوریت برای دریافت غرامت و خسارت از آمریکا تهیه و تدوین کردند. طبق این طرح دولت موظف است به منظور استیفای حقوق ملت ایران اقدامات حقوقی لازم را در رابطه با اخذ غرامت‌ها و خسارت‌ها از دولت آمریکا متناسب با مشارکت در موارد ذیل به عمل آورد.

1-پرداخت غرامت بابت خسارت‌های جانی و مالی که از کودتای 28 مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی به علت روی کار آمدن دولت دست نشانده آمریکا به ملت ایران تحمیل شده است.

2- پرداخت غرامت بابت بیش از 223000 نفر شهید دوران دفاع مقدس و قریب ششصد هزار نفر جانباز و آزاده که به علت همکاری اطلاعاتی، سیاسی و نظامی آمریکا با حمله صدام به ایران به شهادت رسیده و یا صدمه دیده‌اند.

3-پرداخت غرامت و خسارت 1000 میلیارد دلاری جنگ صدام که با حمایت مستقیم آمریکا صورت گرفت.

4-پرداخت غرامت بابت 17000 شهید ترور که با همدستی آمریکا به شهادت رسیدند و هم‌اکنون در آمریکا و عراق تحت حمایت مستقیم دولت و کنگره آمریکا هستند.

5-پرداخت غرامت بابت اموال و دارایی‌هایی که بر خلاف عرف و قواعد بین‌المللی بلوکه شده ایران در آمریکا و نیز پرداخت خسارت و عدم النفع مربوط به آن‌ها.

6-پرداخت خسارت بابت به شهادت رساندن صدها تن از حجاج سال 1366 و فاجعه منا در سال جاری به علت حمایت و پشتیبانی آمریکا از دولت سعودی.

7-پرداخت خسارت و عدم النفع کلیه اموال فرهنگی، هنری و باستانی ایران که در موزه‌ها و موسسات آمریکایی نگهداری می‌شود.

8-پرداخت خسارت و غرامت بابت تحریم کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران بر خلاف قواعد بین‌المللی.

9-پرداخت خسارت بابت تحریم خرید و فروش قطعات و هواپیمای مسافربری علیه جمهوری اسلامی ایران بر خلاف عرف و قواعد بین‌المللی.

10- پرداخت غرامت بابت کلیه ایرانیان مورد ربایش، ترور و انفجار در خارج از کشور که با حمایت آمریکا از جمله در کشورهای افغانستان، یمن، لبنان، سوریه و عراق و ... انجام شده است.

11-پرداخت غرامت بابت کودتای نوژه که با حمایت و همکاری مستقیم آمریکا صورت گرفت.

///////////////
 به نظر می‌رسد این طرح که در آن برهه حساس و روزهای داغ مذاکراتی و برجامی به امضای  166 نفر از نمایندگان رسید تا حدودی ابتر باقی مانده و هنوز راه به جایی نبرده است که شاید نزدیکی به انتخابات مجلس دهم و مشغله نمایندگان مانع از پیگیری این طرح باشد.

روزها گذشت و مردم فقط درباره بد عهدی های آمریکا فقط مقاله و یادداشت خواندند و هیچ اقدامی صورت نگرفت تا این که این سناریو با توقیف اموال ایران توسط آمریکا به اوج خود رسید. دیوان عالی آمریکا با صدور حکمی مقرر کرد که  حدود دو میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران باید به خانواده های قربانیان آمریکایی که در بمب گذاری سال 1983 در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت و دیگر حملات منسوب به ایران کشته شدند، پرداخت شود.

این خبر در حالی منتشر شد که همگان انتظار داشتنند پس از برجام پول های بلوکه شده ایران در امریکا هرچه سریع تر آزاد شده تا دردی از دردهای چندین ساله تحریم های ظالمانه دوا شود. البته دولت هم این روزها برای پیگیری این پرونده اقدام کرده است و کار گروهی متشکل از  وزرای امور خارجه، اطلاعات، دادگستری، اقتصاد و رئیس‌كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران نیز عضو آن هستند.

اهمیت مسائل هسته ای و کارشکنی هایی که غرب بعد از تصویب برجام انجام داد، ایجاب می‌کرد که وکلای ملت بررسی طرح دریافت غرامت از آمریکا را در اولویت بررسی قرار می‌دادند تا شاید مانع از فضاحت کاری حکمرانان آمریکایی می‌شو هر چند از این کشوری که دشمنی دیرینه با ایران دارد بیش از این انتظاری نیست.


نوش دارو پس از مرگ سهراب/ هفته آینده طرح در صحن بررسی می‌شود

ابراهیم کارخانه ای عضو کمیسیون انرژی که خود ار ارائه کنندگان طرح اخذ غرامت از آمریکا بود در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تاخیر در بررسی این طرح اظهار داشت: این طور نیست که طرح مذکور به فراموشی سپرده شده باشد، تغییراتی در آن صورت گرفته است و هفته آینده این طرح در صحن علنی بررسی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص این که آیا این طرح به نوعی شعار زده است یا خیر گفت: آمریکا در 8 سال دفاع مقس ما از عراق حمایت کرد و دستش به خون جوانان ما آلوده است اما این کشور اتفاقات در بیروت را به ما نسبت می دهد حالا آیا ما نباید از این کشور غرامت بخواهیم؟

سخن آخر

هرچند شیطان بزرگ حق ملت ایران را خورد و یک لیوان آب خنک هم رویش اما شاید اهتمام ورزیدن به طرح هایی چون طرح اخذ غرامت از آمریکا می توانست دور زدن های برجام توسط طرف مقابل را پیش بینی کند تا ایران دست بالا را در ماجرا حفظ کند. و جای بسی سوال است که طرح به این مهمی تا کنون به جایی نرسیده است. حالا پس از اتفاقات اخیر انتظار می‌رود نمایندگان هرچه سریع تر این طرح را بررسی کنند تا تکلیف اموال مسروقه ایران روشن شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار