مردم با کدام سبک از موسیقی ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند؟

موسیقی اصیل ایرانی، سبک پاپ و حتی سبک‌های مدرن‌تری همچون موسیقی‌های تلفیقی مخاطب خود را دارند.

حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی برای خرید کالایی وارد فروشگاهی می‌شویم، اگر از کالای درخواستی ما سه مدل باشد انتخاب و تصمیم‌گیری برای ما خیلی آسان‌تر از زمانی است که از همان کالا ده‌ها مدل وجود داشته باشد. در عصر حاضر تنوع محصولات در هر عرصه‌ای این حسن را دارد که قدرت انتخاب‌مان را زیاد کرده و در عین حال این عیب را هم دارد که تصمیم گیری را برایمان سخت‌تر می‌کند.

دنیای موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست. امروزه از موسیقی اصیل ایرانی یا همان موسیقی سنتی گرفته تا سبک پاپ و حتی سبک‌های مدرن‌تری همچون موسیقی‌های تلفیقی، هر یک مخاطبین خود را دارند.
در اینجا به بحث بر سر اینکه کدام سبک از موسیقی بهتر است، نمی‌پردازیم و هدف توضیحاتی هر چند مختصر راجع به برخی از سبک‌های موسیقی و مخاطبان هر سبک است.

ابتدای امر به توضیح کلمه «سبک» می‌پردازیم. کلمه سبک نامی قراردادی است که برای توصیف صفات قطعه‌هایی از موسیقی که متعلق به رسوم مشترک هستند، معنی می‌شود.

موسیقی اصیل یا سنتی ایرانی شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها و آوازهاست و سینه به سینه از سالها پیش از میلاد مسیح تا به امروز منتقل شده است؛ به قول اهالی هنر انسان وقتی می‌خواهد حرف دلش را بزند، باید به زبان مادری خود سخن بگوید و این موسیقی اصیل و سنتی ایرانی همان زبان مادری ماست. ناگفته نماند که نام دیگر موسیقی سنتی هر جغرافیایی موسیق «فولک» است.

سبک بعدی سبک پاپ یا همان موسیقی عامه پسند است که بیشترین مخاطب را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است؛ این سبک معمولا شاخصه خاصی ندارد و البته بیشتر به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود تا هنر؛ در واقع موسیقی پاپ طوری طراحی شده است که برای عامه مردم جالب باشد.

دیگر سبک‌های مدرن هم ریشه در موسیقی غرب دارد که با فرهنگ و موسیقی اصیل ما فاصله زیادی دارد و بیشتر برای قشر نوجوان جذابیت دارند.

اما با این توصیفات طبیعی است که هر کشوری در ابتدای امر با تمرکز بر روی ریشه های اصیل خود تولیداتی را روانه بازار موسیقی می‌کند که در کشور ما هم موسیقی سنتی در این دسته قرار می گیرد و مخاطبان اصیل و خاص خود را دارد.

اما از سویی دیگر به دلیل گستردگی ارتباطات جهانی ورود موسیقی‌های بیگانه گریز ناپذیر است که مخاطبانی را نیز به همراه دارد. موسیقی پاپ نیز به عنوان یکی از پر طرفدارترین سبک‌های موسیقی در دنیا، در ایران هم فراوانی بسیاری دارد، البته که پس از ورود این سبک به کشور ما و با بررسی‌های انجام شده بر محتوا و مضمون این آثار نوعی پالایش منطبق با فرهنگ داخلی صورت گرفته و به نوعی با ذائقه ایرانی سازگار شده و اکنون جای خود را در میان مخاطبان پیدا کرده است، تا جایی که می توان از آن به عنوان پر مخاطب ترین سبک موسیقی یاد کرد.

به هر حال با وجود گسترش فناوری‌های ارتباطی و نزدیکی جوامع جهانی به یکدیگر هر روزه سبک های مختلفی از موسیقی در بازار این هنر سر بر می آورند که باید ضمن بررسی محتوایی و فنی به سمتی پیش رفت که هر گونه تولید هنری در این زمینه موجب پیشرفت شاخصه های ملی ما باشد و مغایرتی با ریشه های کهن ما نداشته باشد تا در نهایت بتوانیم با تکیه بر دانش بومی خود هویتی خاص جغرافیای ایرانی را برای تولیداتمان شکل بدهیم.

و در آخر بهتر این است که خودمان را محدود به یک سبک خاص نکنیم و از هر سبکی آهنگ های خوب، غنی و استانداردش را بشنویم و لذت ببریم.



گزارش از: حمید محمدی


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۲۳:۲۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
از نظر شما فقط پاپ سبک حساب میشه و کل متن در مورد پاپ بود
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۵:۱۹ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
چرا هیچ حرفی از رپ نزدید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سینااسدی
۲۱:۳۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
بایدخدمتتون عرض کنم که موسیقی به خودی خودبدنیست بلکه موزیسینهای امروزی اونومسموم ویابه قول شماجهنمیش کردن.موسیقی یک چیزجدایی ناپذیر ازانسان است که باروح انسان گره خورده وازآغازخلقت انسان نابه امروزجایگاه خدشوداشته.وامابعد :.بنده خودم موسیقی سنتی اصیل ایرانی روبه صورت حرفه ای کارمیکنم.من بااین موسیقی به خدانزدیکترمیشم وروحموآروم میکنه وبه منتعادل فکری میده.
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۳:۵۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
اخه شما میگی هر چی با معنا و ریتم و فلو توبی داشت گوش بدیم والا ما چیزی تو موسیقی پاپ نمیبینیم
United States of America
Mammadi
۱۸:۳۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
من که خودم بیشتر با سبک الکترونیک کیف میکنم مخصوصا سبک هاوس که خیلی خوبه
و هر روز کارهای بهترین دی جی های دنیا را دنبال میکنم
به نظر من خواننده های معروف زیادی در سطح جهانی دارن به این سبک ها هم روی میاورن
خواننده های معروف زیادی دیدم که با بهترین دی جی های دنیا همکاری داشتن
France
سارا
۲۲:۵۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
سبک پاپ خیلی بهتره از هر نظر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
توضیح بسیا شیوا و رسا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
توضیح بسیا شیوا و رسا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
توضیح بسیا شیوا و رسا بود
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام
دکتر اصفهانی
استاد همایون شجریان
سبک و محتوای منحصر به فردی دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
یکی از عوامل طلاق همین موسیقی های امروزی شناخته شده انگار بعضیا دوس دارن بهشون خیانت بشه یا ضربه روحی- عاطفی بخورن بعد بیان ازین موسیقی های بی محتوا گوش کنن بعد بگن وای چقدر متن این آهنگ شبیه به حال و روزه منه...
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
من پاپ دوس دارم ولی الان دیگه چیزی گوش نمیکنم اخه همه مبتذل میخونن.. مثلا خواستن اسلامیش کنن از اونور ابیها بدتر شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
هرکه بخواهد برود جهنم و در اتش بسوزد موسیقی گوش میکند . و هرکه بخواهد جهنم نرود قران میخواند . ای مردم یزید مراسم اوازه خوانی و ساز و دهل داشت امام حسین نداشت . الگوتون کیه!!!
آخرین اخبار