پیام‌های نتایج انتخابات ویرجینیای غربی و نبراسکا/رأی یک‌سوم دموکرات‌های ویرجینیای غربی به ترامپ

سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: نتایج انتخابات مقدماتی سه‌شنبه در دو ایالت ویرجینیای غربی و نبراسکا حاوی پیام‌های مهمی بود.

پیام‌های نتایج انتخابات ویرجینیای غربی و نبراسکا/ یک‌سوم دموکرات‌های ویرجینیای غربی به ترامپ رأی می‌دهندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: پیروزی سه‌شنبه «برنی سندرز،» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ایالت «ویرجینیای غربی» و «دونالد ترامپ،» نامزد حزب جمهوری‌خواه، در دو ایالت «ویرجینیای غربی» و «نبراسکا» حاوی پیام‌های مهمی بود. 

نخست آنکه، اهالی ویرجینیای غربی «هیلاری کلینتون،» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و وزیر امور خارجه سابق این کشور، را دوست ندارند. کلینتون در انتخابات مقدماتی سه‌شنبه این ایالت با اختلاف فاحشی از سندرز شکست خورد. این در حالی است که وی در انتخابات مقدماتی سال 2008، «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، را در این ایالت شکست داده بود. نتایجی که تاکنون منتشر شده است نشان می‌دهد رأی‌دهندگان دموکرات‌ ویرجینیای غربی بیش از دیگر ایالت‌های آمریکا محافظه‌کار هستند. حدود 40 درصد از آن‌ها خواهان رئیس‌جمهوری هستند که به اندازه اوباما لیبرال نباشد. 62 درصد از این 40 درصد در انتخابات مقدماتی سه‌شنبه به سندرز رأی دادند. یک‌سوم از رأی‌دهندگان دموکرات این ایالت نیز اظهار داشتند در دور نهایی به ترامپ رأی خواهند داد. 

از سوی دیگر، کلینتون که همواره برای سخنرانی‌هایش دیر می‌کند؛ این‌بار پس از سخنرانی صبح سه‌شنبه در ایالت «کنتاکی» بلافاصله خود را به ویرجینیای غربی رساند تا سخنرانی خود را به‌موقع و پیش از اتمام رأی‌گیری، انجام دهد. اما سر وقت بودن نامزد پیشروی حزب دموکرات به وی کمکی نکرد. از آنجایی‌که کاندیداتوری کلینتون در این رقابت‌ها به منزله تلاش برای بدست آوردن سومین دوره متوالی ریاست‌جمهوری اوباما محسوب می‌شود، شکست سنگینش در این ایالت نشان می‌دهد وی در دور نهایی انتخابات کار آسانی پیش روی نخواهد داشت و با چالش‌های فراوانی روبرو خواهد بود. مشاوران کلینتون در حال بررسی راه‌های کسب نظر مساعد رأی‌دهندگان سفیدپوست و اکثراً محافظه‌کار ایالت‌هایی چون ویرجینیای غربی هستند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که کلینتون در انتخابات به آرای این افراد نیازی ندارد؛ با این وجود، به‌دنبال تقویت جایگاه وی در میان ساکنان این ایالت‌ها هستند. 

نکته دیگر آنکه، سندرز با وجود پیروزی قاطع در انتخابات مقدماتی ویرجینیای غربی، برای شکست رقیب‌ هم‌حزبش و راه‌یابی به دور نهایی، شانس چندانی ندارد. 

علاوه بر این، با وجود آنکه ترامپ به‌راحتی در انتخابات ویرجینیای غربی و نبراسکا و بدون حتی یک رأی مخالف به پیروزی رسید، برخی از اعضای حزب جمهوری‌خواه مخالف غول املاک و مستغلات تاکنون از پیوستن به حامیان این نامزد جنجالی حزب متبوعشان طفره رفته‌اند.

و در پایان آنکه، نتایج انتخابات این دو ایالت نیز همانند نتایج دیگر ایالت‌ها در یک‌سال گذشته نشان از آن دارد که رأی‌دهندگان آمریکایی – خواه دموکرات یا جمهوری‌خواه-  خواستار ایجاد تغییرات اساسی در سیاست‌های کاخ‌سفید هستند. این موضوع می‌تواند برای کلینتون که قصد دارد راه اوباما را در پیش گیرد، مشکل‌آفرین باشد.     



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار