هافینگتون پست: 10 دلیل برای شباهت اسرائیل و عربستان/ از مخالفت با ایران تا حمایت از گروه های تروریستی

عربستان و رژیم صهیونیستی در حالی که زمانی دشمن یکدیگر بودند، این روزها بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت هافینگتون پست در گزارشی نوشت: عربستان سعودی و اسرائیل در ظاهر دشمنان خونی یکدیگر هستند. آن ها هیچ گاه رابطه دیپلماتیک نداشته اند و عربستان همیشه از حامیان فلسطین بوده است. اسرائیل نیز که همیشه ادعای در معرض خطر بودن دارد، از سوی بسیاری از حامیان و متحدان سعودی مورد حمله قرار گرفته است.

در چند سال گذشته شایعات بسیاری مبنی بر جلسات مخفیانه و تبادل اطلاعاتی عربستان و اسرائیل منتشر شده است. در سال 2015 مسئولان سابق سعودی و اسرائیلی تایید کردند که در گذشته برای بحث در زمینه های نفوذ ایران در عراق، سوریه، یمن، لبنان و برنامه هسته ای ایران با یکدیگر ملاقات کرده اند. "شیمون شاپیرا،" یک نماینده اسرائیلی که در این جلسات حضور داشت در این باره اظهار کرد: "ما متوجه شدیم که مشکلات و چالش هایی مشترک پیش رو داریم و راه حل تعدادی از آن ها نیز مشابه است."

در تاریخ 5 مه ( 16 اردیبهشت)، تركي فيصل، وزیر سابق اطلاعات عربستان و سفیر سابق این کشور در آمریکا، با سرلشکر بازنشسته اسرائیلی، یاکوو امیدرور، مشاور سابق امنیت ملی نتانیاهو، در واشینگتن دیدار کرد. این واقعه وجود روابط عربستان و اسرائیل را تایید کرد.

عربستان سعودی و اسرائیل در زمینه های بسیاری به یکدیگر شباهت دارند. در این جا 10 دلیل برای ثابت کردن این ادعا آورده ایم.

1. هر دو، گروه های غیرحاکم و اقلیت را که در خاکشان زندگی می کنند تحت فشار قرار داده اند. اسرائیلی ها، فلسطینیان را سرکوب می کنند. آن ها در زمین های فلسطین شهرک سازی می کنند و شهرها و روستاهای آن ها را با پایگاه های نظامی و مسلح محاصره می کنند. عربستان سعودی نیز نظامی سیاسی را پیش گرفته است که تمام افراد غیر سنی (چه مسلمان و چه غیر مسلمان) را تحت فشار قرار می دهد. علاوه بر آن میلیون ها زن و مهاجر خارجی نیز در این کشور با حداقل حقوق شهروندی زندگی می کنند. هر دو رژیم نیز در مقابل نا آرامی ها واکنش مشابهی دارند: استفاده از نیروی نظامی، بازداشت های فراوان، شکنجه، تهدید و ایجاد ترس.

2. اسرائیل و عربستان هر دو به کشورهای همسایه حمله کرده و هزاران نفر را به قتل رسانده اند. اسرائیل از سال 2008 چندین بار به نوار غزه تجاوز کرده است. تنها در سال 2014 ارتش اسرائیل 2104 فلسطینی، بیشتر آن ها افراد غیر نظامی بودند، را به قتل رساند. در همین سال 17200 خانه نابود شد و 475 هزار نفر به شرایط نامساعدی دچار شدند. سعودی ها نیز در اقدامی مشابه در منازعات داخلی یمن دخالت کرده اند. آن ها در مارس 2015 (فروردین 94) حمله ای بر علیه مردم این کشور آغاز کردند و تاکنون 6 هزار شهروند یمنی، بیشتر آن ها غیر نظامی، را به قتل رسانده اند. در همین حال 2.5 میلیون نفر در این کشور بر اثر درگیری ها آواره شده اند. هر دو ارتش نیز در درگیری ها از سلاح های ممنوعه استفاده کرده اند؛ اسرائیل از فسفر سفید و عربستان از بمب های خوشه ای.

3. هر دو دین را به عنوان محوری اساسی از رژیم خود قرار داده اند. یهودیان می توانند در هر زمان از هرجای دنیا به اسرائیل سفر کنند و شهروند این رژیم شوند. یهودیان در اسرائیل از امتیازات بالایی برخوردار هستند و در همین حال مسلمانان ساکن در سرزمین های اشغالی دائما در معرض تبعیض و سرکوب قرار دارند. در عربستان سعودی نیز وضع مشابهی در جریان است. مسلمانان سنی این کشور در مقایسه با سایر ادیان از امتیازات بالاتری بهره مند هستند و سایر ادیان و حتی مسلمانان غیر سنی همانند شهروندان درجه دو در این کشور هستند.

4. هر دو محصولاتی صادر می کنند که منجر به خشونت می شوند. اسرائیل یکی از بزرگترین صادرکنندگان سلاح و تجهیزات نظامی است و عربستانی ها نیز ایده وهابیت خود را به سایر کشورهای منطقه صادر کرده اند. وهابیت پایه و اساس گروه های تروریستی همانند داعش و القاعده است.

5. اگر دشمنِ دشمنِ من، دوستِ من محسوب شود، عربستان و اسرائیل توانسته اند به دلیل نفرت مشترک خود از ایران، به یکدیگر نزدیک شوند. هردو رژیم به شدت با توافق هسته ای ایران که یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک در سطح جهان شناخته می شود، مخالفت کرده و عزمشان را جزم کرده اند تا از نزدیک شدن ایران و آمریکا جلوگیری کنند.

6. هر دو رژیم از کودتای نظامی در مصر حمایت کرده اند. کودتای سیسی در مصر، دولت دموکراتیک این کشور را سرنگون کرد و قدرت را به دست گرفت. به قدرت رسیدن سیسی با بازداشت 40 هزار مخالف دولت و سرکوب افراد بسیار دیگری همراه بوده است. سعودی ها با اعطای میلیاردها دلار، به کمک سیسی شتافته اند و مصر نیز در حصر فلسطین به اسرائیل کمک کرده است.

7. اسرائیل و عربستان از گروه های تندروی سوریه همانند النصره حمایت کرده اند. این دو رژیم بیشتر به فکر سرنگونی بشار اسد هستند تا شکست دادن داعش. سعودی ها به صورت مستقیم از النصره حمایت کرده اند و اسرائیل حتی زخمیان این گروه را در بیمارستان های خود درمان کرده است. اسرائیل همچنین مسئول مرگ نیروهای مستشار ایرانی و لبنانی است که به کمک ارتش سوریه رفته اند.

8. هر دو صدها مخالف سیاسی را بازداشت کرده اند. اسرائیل تا فوریه 2016، 6204 فلسطینی را در زندان های خود حبس کرده است. 438 نفر از آن ها کمتر از 18 سال دارند. بسیاری از این کودکان و نوجوانان به جرم پرتاب سنگ به سمت ارتش اسرائیل بازداشت شده اند. سعودی ها نیز نوجوانان را در گذشته گردن زده اند و در حال حاضر سه نفر که در زمان بازداشت خود کمتر از 18 سال داشتند، در انتظار اعدام هستند.

9. هر دو رژیم میلیون ها دلار برای تحت تاثیر قرار دادن سیاست های آمریکا هزینه می کنند. اسرائیل با استفاده از"کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل" (لابی آیپک) در آمریکا نفوذ بسیاری دارد و سیاست های این کشور را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد. سعودی ها نیز به تازگی لابی مشابهی را در آمریکا راه اندازی کرده اند. هر دو رژیم در طول سال ها با صرف هزینه های هنگفت، حامیان بسیاری در آمریکا دست و پا کرده اند.

10. هر دو از متحدان قدیمی آمریکا هستند. آمریکا از زمان تاسیس اسرائیل در سال 1948 از آن حمایت کرده است و همچنین رژیم سعودی را از سال 1932 مورد حمایت قرار داده است. آمریکا امنیت هر دو را تامین کرده است. مردم آمریکا در حال حاضر هزینه سالانه 3 میلیار دلار کمک مالی به اسرائیل را متحمل می شوند. نیروی دریایی آمریکا نیز در خلیج فارس از منافع سعودی ها حمایت می کند و عربستان نیز در ازای آن بزرگ ترین خریدار اسلحه از آمریکا است.

بعضی باور دارند نزدیکی روابط اسرائیل و عربستان و کنار گذاشته شدن خصومت های قدیمی می تواند سودآور باشد؛ اما باید گفت که صلح در خاورمیانه با همکاری این دو رژیم چندان ممکن نمی شود. اسرائیل باید با فلسطین صلح کند و عربستان باید با ایران کنار بیاید. در غیر این، صورت همکاری عربستان و اسرائیل تبانی مرگباری است که باعث وخامت هرچه بیشتر وضع منطقه می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
این سایت دوست نداره نظرهای منو نشون بده . مهم نیست متشکرم
به دفاع از دشمنان کشورم و ایجاد دشمنان جدید مشغولند مسئولین کشورم . اگر انتقاد کنی خائنی . اگر چاپلوسی کنی با بصیرتی. خدا هدایت کنه همه ما رو ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
اسراییلی ها اگه دشداشه بپوشن دیگه همه چیزشان با عربستان یکی میشه
Germany
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
قراره بریم حج ... حمایت مالی ازشون کنیم
وهابی ها و صهیونیست ها به هم دوست شدن
چه شود خاورمیانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
خداروشکر که خودشون راه حج رو از ایرانیان
بستند که پول ایرانیان برا کشتن مسلمانان تو جیبشان نره ظالم همیشه با دست خودش نابود میشه 'حاجی احرام دگر پوش ببین یار کجاست
Iran (Islamic Republic of)
gh
۲۰:۱۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
دمت گرم گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
هر دو انشاءالله هر چه سریعتر به درک واصل بشن.الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
فكر نكنم نابود بشن چون ما داريم به بهانه حج كلي حمايت مالي ميكنيم از عربستان
آخرین اخبار