کمال تبریزی:

«سرزمین کهن» از پاییز پخش می‌شود

کمال تبریزی و علیرضا شجاع نوری در نشست سرای اهل قلم بین‌الملل به خاطرات خود از کتاب خوانی پرداختند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ابتدای نشست کمال تبریزی گفت: تا جایی که یادم می‌‎آید مهمترین و جدی ترین کتاب های خود را در زمان دانشجویی خواندم. در آن زمان با توجه به شرایط موجود کتاب‌هایی که ما میخواندیم ممنوع بود و کتاب‌هایی را بین یکدیگر دست به دست می کردیم. کتاب «دوزخیان روی زمین» برای من تاثیر گذار بود. 

شجاع نوری ادامه داد: جدی ترین کتاب من قصه حسین کرد شبستری بود که خانمی که خانه ما کار می‌کرد میگفت جوان ها این کتاب را بخوانند، آواره می شوند. در دوره نوجوانی ما کتاب ها بیشتر مذهبی بودند بعضی از کتاب ها را به خاطر یکسری از مسائل اجتماعی نمی توانستیم بخوانیم. به نظرم باید برای خود سابقه ای از مسیر مطالعاتی داشته باشیم. باور شخصی من این است من و کتاب یک تعهد متقابل با هم داشته باشیم و بر عکس خودم را در معرض کتاب قرار می دهم تا کتاب به سراغم بیاید.

تبریزی در خصوص معرفی و پیشنهاد کتاب به فرزند خود عنوان کرد: به بچه ها گفتم خودتون راه خود را پیدا کنید و تمایل وجودی شما مهمترین عنصر است و به حق، حقیقت، درستی فکر کنید. همچنین به نظر من قلم و کلمه دو چیز مقدس است به خصوص کلمه که هر انسانی که کلمه ای را می شنود یا ادا می کند استنباط شخصی دارد و جهان بینی و نگاه مخصوص خود را شکل می دهد. به خاطر همین است که می گویند کتاب مهم است و نوشته‌ها روی مخاطب تاثیر می گذارد به خاطر اینکه تصویر سازی هر کلمه مربوط به مخاطب می شود اما در بقیه هنر ها اینگونه نیست و ذهنیت سازنده اثر منتقل می شود. 

تبریزی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره سریال «سرزمین کهن» گفت:  سریال «سرزمین کهن» مجدد تصویربرداری می شود. این سریال نمایش خود را شروع کرد اما به خاطر سوء تفاهم که به وجود آمد نمایش آن دو سال گذشته متوقف شد و در حال حاضر فاز سوم شروع کردیم. خوشبختانه از پاییز پخش سریال آغاز می‌شود در ضبط قبلی دو قسمت حذف شده بود اما این بار به صورت کامل از ابتدا از تلویزیون پخش می‌شود.

شجاع نوری درباره فیلم «دونده» که به تازگی در هنر و تجربه اکران شده عنوان کرد: به صورت اتفاقی متوجه شدیم سوپراستار ژاپنی که برنامه صبح بخیر ژاپنی را اجرا میکرد نذر کرده بود اگر 60 سالش شد دور دنیا را بگردد و در مسیری که از ایران عبور می‌کند ما مستندی تولید کنیم اما با آقای تبریزی مشورت کردیم و با همکاری  فیلمنامه نویسان جوان داستانی در مسیر این فرد ژاپنی قرار دادیم و باید در برنامه  آنها خلا ایجاد نمیکردیم.

تبریزی ادامه داد: فیلم در فضای روستایی است و آدم های روستا دچار  فراموشی شده اند  سمبل آنها یک پیرزن است که دائم دنبال کتابی می گردد و گمشده وی یک کتاب است و خانم مسن فکر می کند اگر کتاب را پیدا کند حافظه خود  بر می گردد و اینگونه هم می شود مفهوم فیلم  دونده  درباره ستایش کتاب ایمان و امید است.
 
تبریزی در خصوص فیلم اکران «خیابان های نا آرام» عنوان کرد: چند فیلم در سینما ایران وجود دارد که تا اطلاع ثانوی اکران نمی شود فیلم من و آقای حاتمی کیا و محسن امیر یوسفی است.

شجاع نوری در پاسخ به اینکه کتاب یا سینما کدام به رشد فکری کمک می‌کند، گفت: هر دو بستگی به ما دارد اینکه ما چگونه پذیرا هستیم و سیگنال ها را دریافت میکنیم. زمانی یک فیلم شما را متحول می کند اما برعکس هم می شود. در جامعه ای که متاسفانه کتاب جز سبد ماهانه نیست و دنبال آن نیستیم و غیر ضروری به نظر می رسد به نظرم سینما می تواند نقش بیشتری داشته باشد و در سازندگی اجتماع کمک می کند به تازگی باور دارم در وجود همه ما بلوتوث است و باید آن را باز نگه داریم تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

تبریزی در خصوص سرمایه گذاری فیلم «مارمولک» اظهار داشت: فیلم «مارمولک» ایده ای از طرف منوچهر محمدی بود قبل از اینکه این یک صفحه طرح به دست من برسد به 5 کارگردان بزرگ پیشنهاد شده بود که قبول نکرده بودند اما به نظر من ایده خوبی بود تقریبا هیچ نهادی کمک نکردند فقط حوزه هنری قرار بود سرمایه گذاری کند که بعد از دیدن چند صحنه خداحافظی کرد و بخش خصوصی آن را تهیه کرد.

شجاع نوری درباره مشاور بین الملل بودن خود خاطر نشان کرد: من مشاور بین الملل سازمان سینمایی نیستم.  ماه اول استعفا خود را به آقای ایوبی دادم اما به خاطر احترام  اصلا آن را رسانه ای نکردم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار