هفته پایانی لیگ پانزدهم فوتبال؛

ارتش سرخ در ایستگاه قهرمانی/ در انتظار معجزه آبی

پرونده پانزدهمین دوره لیگ برتر امروز با برگزاری هشت دیدار بسته می‌شود تا تکلیف قهرمان، تیم‌های آسیایی و سقوط‌‌کنندگان را مشخص کند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان- سرانجام لحظه موعود فرارسید. جمعه 24 اردیبهشت 1395. روزی که فوتبال ایران انتظارش را از مدت‌ها قبل می‌کشید. غروب امروز، زمانی که آفتاب بیست و پنجم اردیبهشت نفس‌های آخرش را می‌کشد، همه چیز مشخص می‌شود. روز سرنوشت. آسمان غروب امروز یا آبی آبی است یا شفق‌زده و سرخگون. امروز از آن روزهایی است که تا مدت‌ها در خاطرات می‌ماند و حکایتش شاید هرگز از ذهن فوتبالدوستان ایران پاک نشود. باید به انتظار ماند و دید آیا همه‌چیز، همانطور که پیش‌بینی می‌شد پیش‌ خواهد رفت یا فوتبال، این پدیده قرن بیستم بازهم زیبایی‌هایش را به رخ بشر می‌‌کشد و اتفاقی می‌افتد که کسی فکرش را هم نمی‌کند. نگاهی اجمالی به فصل آخر کتاب فوتبال ایران در چند ساعت مانده به پایان لیگ پانزدهم، خالی از لطف نیست. 

پرسپولیس – راه‌آهن؛ ارتش سرخ در ایستگاه قهرمانی
هرچند استقلال خوزستان، صدرنشین لیگ برتر و شانس نخست قهرمانی است اما حضور 100 هزار تماشاگر مشتاق پرسپولیس در دیگ جوشان آزادی، می‌تواند همه چیز را به کام شاگردان پروفسور عوض کند. پرسپولیس پس از قعرنشینی در هفته‌های آغازین لیگ برتر، حالا در پسین روز این لیگ در یک قدمی خوشبختی است. شاگردان برانکو با شکست راه‌آهن و توقف استقلال خوزستان مقابل ذوب‌آهن، دهمین قهرمانی داخلی خود را جشن می‌گیرند. این جشن در 24 اردیبهشت برای آن‌ها حال و هوای دیگری دارد. بدون شک 24 ابدی از آن بالاها هم‌تیمی‌هایش را تشویق می‌کند تا در غروب بیست‌وچهارمین روز اردیبهشت 95 سایه هادی نوروزی، کاپیتان فقید سرخ‌ها روی جام پانزدهم بیفتد. آن سوی میدان اما راه‌آهنی‌ها در دیدار مرگ و زندگی به چیزی جز شکست پرسپولیس نمی‌اندیشند. بقای لوکومتیورانان در گرو شکست ارتش سرخ و توقف ملوان مقابل سیاه‌جامگان است. باید دید فرجام روز نبرد، امروز به کدام تیم روی خوش نشان می‌دهد و آیا پرسپولیس با برانکو و هوادرانش قهرمان می‌شود یا راه‌آهن با توپالیدیس یونانی، اسب تروا را در زمین سرخ‌های سرمست از پیروزی و قهرمانی پیاده  می‌کند. 

استقلال خوزستان- ذوب‌آهن اصفهان؛ آرزوهای ذوب‌نشدنی لستر ایران
شاگردان گواردیولای وطنی روزی سرنوشت‌ساز در تاریخ فوتبال خوزستان را پشت سر خواهند گذاشت. لستر فوتبال ایران، حالا با جوانان بی‌ادعایش پیشاهنگ لیگ است. عبدالله ویسی، هرچند به مرد فروتن فوتبال ایران معروف است اما به یقین او امروز جاه‌طلب‌ترین مربی لیگ است. پپ وطنی به چیزی جز قهرمانی راضی نمی‌شود و نباید هم اینطور باشد. چه ویسی بهتر از هرکسی می‌داند شاید هرگز چنین فرصتی دوباره به او و جوانانش رو نکند. تیم یکدست استقلال خوزستان، فردا اگر مثل چند هفته گذشته باشد، می‌تواند حماسه خلق کند و تا سال‌ها افسانه این قهرمانی در دیار جنوب، لبخند بر چهره‌های نیم‌سوخته از آفتاب خوزستانی‌های خونگرم بنشاند. ذوب آهن اصفهان اما داستانی متفاوت دارد. یحیی که حالا مهم‌ترین بازی فصل خود را فینال جام حذفی و تقابل با استقلال زخم‌خورده می‌داند، نمی‌خواهد مهره‌سوزی کند. هرچند گل‌محمدی نیم‌نگاهی هم به توقف یا شکست استقلال خوزستان دارد تا مقدمات جشن قهرمانی سرخ‌ها را در پایتخت فراهم آورد. اتفاقی که می‌تواند یحیی را بیش از گذشته در دل هواداران پرسپولیس محبوب کند. 

صبای قم- استقلال؛ در انتظار معجزه آبی
استقلال که پس از شکست سنگین در دربی پایتخت با دو پیروزی ارزشمند و بازگشت به صدرجدول دل شکسته هوادران خود را دوباره به دست آورده بود، یکشنبه در ورزشگاه آزادی مقابل تراکتورسازی و امیر قلعه‌نویی تن به شکست سه بر دو داد تا امیدهایش برای قهرمانی کمرنگ‌تر از همیشه شود. حالا شاید تنها چیزی شبیه معجزه بتواند تیم پرویز مظلومی را قهرمان لیگ برتر کند. استقلالی‌ که هفته‌ها صدرنشین لیگ برتر بود، بازهم به خواب خرگوشی رفتند تا رقیب دیرینه‌شان بازی به بازی و امتیاز به امتیاز فاصله‌ها را درنوردد و حالا استقلالی‌ها در روز آخر لیگ، به حوادث غیرمنتظره دل ببندند. آبی‌های پایتخت البته هنوز سهمیه آسیایی خود را هم قطعی نکرده‌اند و چه بسا با شکست از صبا و پیروزی تراکتور و نفت در روز پایانی، استقلال حتی رتبه سوم و سهمیه آسیا را هم از کف بدهد. علی دایی و صبا آن سوی میدان در  حالی به مصاف استقلال می‌آیند که هفته خوبی را پشت سر نگذاشته‌اند. خبرهای ضد و نقیضی که این‌ روزها از اردوی صبایی‌ها مبنی بر اعتصاب بازیکنان این تیم به گوش می‌رسید، حکایت از اتفاقاتی عجیب در قم دارد. هرچند دایی دیروز در نشست خبری این موضوع را رد کرد اما شاید برکسی پوشیده نباشد که صبا حالا تیم پرحاشیه‌ای است. البته حال و روز استقلال هم چندان خوش نیست و بدون شک شکست یکشنبه گذشته تاثیر بدی روی آبی‌ها گذاشته است. به هرحال باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی در این  دیدار می‌افتد. استقلال به طور معجزه‌آسایی قهرمان می‌شود؟ یا صبا با شکست این تیم دست پرافتخارترین تیم ایرانی در جام باشگاه‌های  آسیا را از لیگ قهرمانان این قاره کوتاه می‌کند؟ 

سیاه‌جامگان – ملوان؛ پرواز قوی سپید در ثامن 
قدرتمندترین تیم شمالی فوتبال ایران امروز ماموریت سختی دارد. ملوانان نه تنها باید با شکست سیاه‌جامگان خود را در لیگ برتر ابقا کنند، بلکه باید از اعتبار فوتبال شمال هم دفاع کنند. آن هم در روزهایی که داماش، دیگر تیم پرطرفدار این استان در لیگ یک هم حال و روز خوشی ندارد و در لبه پرتگاه سقوط به لیگ دو قرار دارد. حالا تنها پیروزی قوی سپید است که (فارغ از کری‌های همیشگی هواداران ملوان و داماش)  می‌تواند خبر خوشحال‌کننده‌ای برای فوتبالدوستان گیلانی باشد. سیاه‌جامگان، نماینده دوم خراسان رضوی هم وضعیت مشابهی دارد. شاگردان فرهاد کاظمی هم برای بقا ناگزیر از شکار قوهای سپیدند. سیاه‌جامگان که با محمدرضا مهاجری به لیگ برتر صعود کرد، با تغییر و تحولات فراوان روی نیمکتش در این فصل، عملاً فرصتی برای بازیابی ریکاوری روحی و فنی نداشت. حالا سیاه‌جامگان برای حفظ سهمیه دوم مشهد در لیگ برتر، باید در بازی امروز به پیروزی برسند تا خاطره ابومسلم و پیام، دو تیم قدیمی و ریشه‌دار فوتبال خراسان، این بار در کالبد پدیده و سیاه‌جامگان حلول کند و خاطرات خوش فوتبالدوستان این دیار را زنده نگه دارد. 

تراکتورسازی تبریز – استقلال اهواز؛ ورود به عوارضی آسیا با دست‌فرمان امیر
تراکتورسازی تبریز یکشنبه و در حساس‌ترین دیدار هفته ماقبل پایانی استقلال تهران مقابل چشم 80 هزار هوادار مشتاقش شکست داد تا قلعه‌نویی ضمن تسویه حساب خانوادگی آبی‌ها، تیمش را در آستانه کسب سهمیه آسیا هم قرار دهد. تراکتور امروز در صورتی که یک استقلال دیگر را قربانی کند، به عوارضی جاده لیگ قهرمانان آسیا می‌رسد. البته در صورت برد با هرنتیجه‌ای تراکتورسازان باید انتظار پیروزی تیم شهریار برابر استقلال تهران را هم بکشند تا یکی از بزرگترین اتفاقات لیگ پانزدهم را رقم بزنند. هرچند پرتماشاگرترین تیم فوتبال لیگ برتر امسال نتوانست نتایج فصل گذشته‌اش را تکرار کند اما کسب سهمیه آسیا می‌توند مرهمی بر زخم‌های تراکتورسازان تبریز باشد. آن سوی میدان استقلالی‌های اهواز که از مدت‌ها پیش سقوطشان به دسته پایین‌تر مسجل شده بود، حالا تنها برای یک بازی شرافتمندانه به میدان می‌آیند تا خاطره‌ای خوش از خود در لیگ برتر بگذارند. بدون شک شاگردان جوان سیاوش بختیاری‌زاده در آیند‌ه‌ای نه چندان دور، دوباره به سطح اول فوتبال ایران بازمی‌گردند. 

فولاد خوزستان – گسترش فولاد، دربی بی‌حاصل فولادی‌ها 
دیدار تشریفاتی فولاد خوزستان و گسترش فولاد تبریز فردا در حالی به میزبانی تبریزی‌ها برگزار می‌شود که این دیدار تاثیری در سرنوشت هیچ‌یک از دو تیم نخواهد داشت. شاگردان اسکوچیچ با 34 امتیاز در رتبه دوازدهم جدول جا خوش کرده‌اند و پیروزی در بازی امروز شاید تنها یک پله این تیم را بالاتر ببرد. شاگردان فراز کمالوند هم با 38 امتیاز در رتبه نهم ایستاده‌اند و برد در بازی فردا شاید باعث ارتقاء 2 پله‌ای  آنان در جدول رده‌بندی لیگ برتر شود. شاید بهترین خبر برای اسکوچیچ، پایان فصل پرفراز و نشیب فولاد خوزستان باشد. فولاد بر خلاف فصل‌های گذشته، این فصل هرگز در حد نام خود ظاهر نشد و پس از هفته‌ها قعرنشینی با عملکرد خوب خود در نیم فصل دوم از منطقه خطر گریخت. البته این درخشش هم باعث نشد فولاد به رتبه‌های بالای جدول برسد و به یقین این تیم کار خود را در میانه‌های جدول تمام می‌کند. آن سوی میدان هم گسترش فولاد با بازی بگیر- نگیر خود نوسان زیادی داشت. شکست چهار بر دو هفته گذشته این تیم برابر پرسپولیس  شاید به یکی از تاثیرگذارترین نتایج لیگ پانزدم بدل شود. شکستی که می‌تواند قهرمان لیگ پانزدهم را معرفی کند. 

سایپا- نفت؛ تلاش برای رساندن نفت ایران به آسیا 
علیرضا منصوریان با شکست پرسپولیس دین خود را به هواداران استقلال ادا کرد و هفته گذشته هم با شکست فولاد خوزستان امیدهای آسیایی شدن را تا دم واپسین لیگ حفظ کرد. نفت هم وضعیتی کاملاً مشابه تراکتورسازی دارد. زردپوشان تهران با 48 امتیاز و به دلیل تفاض گل کمتر نسبت به تراکتور در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند. البته تفاضل گل +9 شاگردان علی منصور تقریباً شانس این تیم را برای آسیایی شدن به حداقل می‌رساند اما نفت نشان داده که همیشه تا لحظه آخر تیمی جنگنده است. آن‌ها در صورتی می‌توانند دلخوش باشند که تراکتور و استقلال هر دو مقابل حریفان خود شکست بخورند و آنگاه نفت با چند گل سایپا را شکست دهد. این تنها نسخه شفابخش نفتی‌هاست. سایپا هم پس از کنار گذاشتن مجید جلالی و حضور سعید رجبی روی نیمکت خود، در بهترین شرایط می‌تواند با کسب رتبه هفتم لیگ برتر را به پایان برساند. رتبه‌ای که به دست آوردنش هم چندان مهم نیست و به عبارت دیگر رتبه هفتم و هشتم تفاوتی برای خودروسازان نمی‌کند اما به هرحال سایپایی‌ها هم دوست ندارند روز آخر لیگ از تیم‌های بازنده باشند. 

سپاهان اصفهان – پدیده مشهد؛ آرامش طوفان زرد
شاید ابتدای لیگ هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد قهرمان فصل گذشته در هفته پایانی لیگ پانزدهم در جایگاه دهم قرار بگیرد. سپاهان اصفهان پس از نتایج ضعیف ابتدای فصل حسین فرکی را از کار برکنار کرد و ایگور استیماچ (گزینه مربیگری استقلال پیش از پرویز مظلومی) را به نصف جهان فراخواند. تغییر و تحولی که جواب نداد و استیماچ یا اشتیماس یا ... نتوانست مانند دیگر هموطن خود، برانکو ایووانکویچ نتیجه بگیرد تا او هم در لبه پرتگاه بایستد. سپاهان در این فصل نه مدعی قهرمانی بود نه کسب سهمیه. زردهای اصفهان در نیمه نهایی جام حذفی هم مقابل ذوب‌آهن شکست خوردند تا عملا هیچ شانسی برای کسب جام در این فصل نداشته باشند. تیره‌روزی‌های سپاهان به لیگ قهرمانان هم کشیده شد و طوفان زرد با حذف در گروه آسیایی خود، در قاره کهن هم ناموفق ماند. حالا هواداران سپاهان هرازگاهی این جمله را با خود تکرار می‌کنند:«بدتر از این هم می‌شود؟» به هرحال امروز پایان کابوس سپاهان در لیگ پانزدهم خواهد بود. پدیده‌ مشهد هم که با 36 امتیاز در رتبه یازدهم ایستاده است، برخلاف همشهری خود دغدغه سقوط ندارد و محمدرضا مهاجری به این دیدار، به چشم حسن ختامی برای لیگ برتر نگاه می‌کند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
چرا اینقدر اسرار دارین بگین پرسپولیس قهرمان میشه
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
به امید خدا و قهرمانی پرسپولیس
واقعا در 24 روز اردیبهشت قهرمانی ای به یاد ماندنی خواهد رقم خورد انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
عادت کردید همه چیز رو سیاسی کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
به لطف یزدان و بچه ها استقلال قهرمان میشه خدا میدونه که حقشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
انشاالله که استقلال قهرمانه....
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
متاسفم که از واژه ارتش سرخ استفاده کردید.بروید تاریخ را مطالعه کنید
آخرین اخبار