40 درصد ناشران دارای پروانه نشر بیشتر از یک عنوان کتاب منتشر نکردند

طبق آمار رسیده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از میان 12هزار ناشری که مجوز نشر گرفته اند 8 هزار ناشر هرگز کتابی چاپ نکرده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست نقش دولت در صنعت نشر که امروز در تالار گفت و گوی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، علی اکبر اشعری سخنگوی شورای سیاستگزاری نمایشگاه کتاب در خصوص نقشی که دولت در عرصه نشر بازی میکند،گفت: به هر حال یکی از موضوعاتی که در همه نمایشگاه‌های کتاب محل بحث و گفت و گو بوده موضوع دولت و نشر بوده است.

وی افزود: به هر حال نظر برخی از افراد این است که در اینگونه کارها دولت باید وظیفه حمایتی و نظارتی را برعهده بگیرد و سایر کارها را به افراد کاربلد نشر بسپارد، حال  در پاسخ به اینکه این جریان چه تاثیری در ارتقای صنعت نشر ما دارد باید گفت دیدگاه های مختلفی وجود دارد و نقاط قوت و ضعف زیادی در دولت و نهادهای خصوصی دیده می شود .

سخنگوی شورای سیاست گزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: من هر چه جلوتر میایم و بیشتر با حوزه نشر آشنا میشوم نگاه های جدیدتری را پیدا میکنم، شاید نشست هایی چون نشست نقش دولت در صنعت نشر کمک بکنند که ما بتوانیم در سال 1395 به نتایج مطلوبی برسیم.

حسن کیاییان،مدیر مسئول انتشارات چشمه در بخش دیگری از نشست نقش دولت در صنعت نشر گفت: وقتی دوستی دولتمند به صنعت نشر ایران نزدیک میشود ممکن است تجدید نظری در دیدگاه هایش داشته باشد،شاید عرصه نشر در گذشته ضرورت دخالت بیش از اندازه دولت را میطلبید چون کمی شیرازه کار از دستمان خارج شده بود به طور مثال در سال1368 افرادی از وزارت ارشاد میرفتند و بر روی کار حروفچینان دستی نظارت میکردند.

وی افزود: این نظارت به مرور زمان کم رنگ شد اما متاسفانه یا خوشبختانه این موضوع در صنعت نشر اتفاق نیفتاد و اگر چه در ادامه داستان دخالت دولت در این صنعت باید با یک شیبی کم میشد اما این کار نشد.

مدیر مسئول انتشارات چشمه اظهار داشت: اساس حرف این است که اگر میزان دخالت دولت در 38 سال گذشته در عرصه نشر مطلوب بود باید خیلی از مسائل رتق و فتق میشد.

کیاییان ادامه داد: در دو دهه 70 و 80 توجه کلی به نشر بود و حدود 40درصد ناشرانی که پروانه نشر گرفته بودند در طول سال بیشتر از یک عنوان کتاب منتشر نمیکردند.

وی تصریح کرد: تعداد تولیدکنندگان کتاب در این 3 دهه افزایش یافت اما تعداد کتابفروشی ها و توزیع کنندگان افزایش نیافت و سالهاست که صنعت نشر ما با مشکلاتی چون کاهش تیراژ کتابها مواجه است و در نتیجه انباشته شدن کتاب در انبارها سرمایه ناشران در عمل مستهلک میشود.

همچنین نادر قدیانی، مدیر مسئول انتشارات قدیانی در بخش دیگری از این نشست گفت:مساله دولت و صنعت را کسانی که 10سال قبل از انقلاب را در حوزه نشر گذرانده باشند به خوبی درک میکنند، امروزه شاهد هستیم که حمایت دولت از صنعت نشر معنا ندارد و اگر این بنهای خرید کتاب هم حذف شوند نشر تکلیف خود را مشخص میکند و سر پای خود می ایستد.

وی افزود: اخیرا هم صحبت واگذاری مسائل نمایشگاه کتاب به تشکل های نشر مطرح شده و امسال که 3سال از طرح این موضوع میگذرد واگذاری در عمل دیده نمیشود.

مدیر مسئول انتشارات قدیانی خاطرنشان کرد: اگر تکلیف واگذاری مشخص بشود بدنه صنعت نشر میتواند نمایشگاه کتاب را برگزار کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار