تقویم روزانه فوتبال؛

سیاه‌ترین روز تاریخ ورزش بریتانیا/ تعویض پیراهن بازیکنان برای نخستین بار در فوتبال

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی25 اردیبهشت ( 14 می) اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است را مرور می کنیم. 

*سیاه ترین روز تاریخ ورزش انگلیس

14 می 1938 ، تیم ملی انگلیس ، تور اروپایی خود را با پیروزی شش بر سه برابر آلمان در حضور 110 هزار تماشاگر ورزشگاه المپیک برلین آغاز کرد. اما با این وجود ، رسانه های انگلیس به دلیل سلام نازی بازیکنان انگلیس در ابتدای مسابقه آن را یکی از سیاه ترین روزهای تاریخ فوتبال انگیس می دانند.

سلام نازی آن زمان اهمیت زیادی از لحاظ سیاسی داشت و نشان دهنده احترام بریتانیایی ها به حاکمیت آلمان بود. به همین دلیل بار اول که از بازیکنان خواستند که در ابتدای مسابقه سلام نازی دهند ، آنها از این کار سر باز زدند. این درخواست از سوی یک مقام فدراسیون فوتبال انگلیس صادر شد که به رختکن انگلیس رفت . از آنها خواست تا این کار را کنند. اما بازیکنان درخواست او را رد کردند و گفتند که این کار را نمی کنند. سپس سفیر انگلیس در آلمان ، سر نویل هندرسون به بازیکنان به طور مستقیم دستور داد تا ابتدای مسابقه سلام نظامی دهند. او با اشاره به روابط حساس انگلیس و آلمان در این مقطع گفت که عدم انجام این کار می تواند آتش جنگ را در اروپا شعله ور کند.

در نهایت بازیکنان انگلیس ، سلام نازی را به شروع جنگ جهانی دوم ترجیح دادند و در ابتدای مسابقه با بالا آوردن دست راست خود ، سلام نازی دادند.

سیاه ترین روز در تاریخ ورزش بریتانیا/ تعویض پیراهن بازیکنان برای نخستین بار در فوتبال

البته با این وجود ، کمتر از 16 ماه بعد ، جنگ جهانی دوم آغاز شد و آلمان و انگلیس در جنگ برابر یکدیگر قرار گرفتند.

مطبوعات انگلیس نیز به این کاربازیکنان به شدت واکنش نشان دادند و حتی به تازگی ، رسانه های انگلیس ، این اتفاق را یکی از تاریک ترین لحظات تاریخ ورزش بریتانیا نام بردند.

*تعویض پیراهن بازیکنان با یکدیگر برای اولین بار در فوتبال

14 می 1931 ، تیم ملی فرانسه اولین پیروزی خود را برابر انگلیس به دست آورد و در این مسابقه  یک اتفاق جدید افتاد که اکنون تبدیل به سنت شده است.

این دو تیم اولین بار در سال 1923 برابر یکدیگر قرار گرفتند و تا پیش از این شش بار با هم بازی کردند که هر شش بار در کشور فرانسه برگزار شد و انگلیس هم پیروز شده بود.

اما در این مسابقه که یک دیدار دوستانه بود ، فرانسه توانست با نتیجه پنج بر دو انگلیس را شکست دهد و اولین پیروزی خود را برابر این تیم به دست آورد.

پس از سوت پایان مسابقه ، بازیکنان فرانسه برای گرامیداشت این پیروزی ، از بازیکنان انگلیس ، پیراهنشان را خواستند. این اولین نمونه ثبت شده در تاریخ فوتبال از مبادله پیراهن بین بازیکنان است. اتفاقی که اکنون به یک سنت در فوتبال تبدیل شده است.

*داستان قهرمانی سیتی در لیگ برتر پس از 44 سال

14 می 2012 ، منچسترسیتی با پیروزی دراماتیک سه بر دو مقابل کوئینزپارک رنجرز، عنوان قهرمانی لیگ برتر را پس از 44 سال به دست آورد.

سیاه ترین روز در تاریخ ورزش بریتانیا/ تعویض پیراهن بازیکنان برای نخستین بار در فوتبال

سیتی که برای قهرمانی به پیروزی در این دیدار نیاز داشت، بازی را هجومی ‌آغاز کرد اما دفاع چند لایه و فشرده حریف، کار را برای شاگردان مانچینی سخت کرد. در دقیقه 39، پابلو زابالتا، مدافع پیش‌تاخته این تیم رو پاس یحیی توره، دروازه حریف را باز کرد و تیمش را پیش انداخت.

سیتی که با این یک گل هم مي‌توانست به قهرمانی برسد، نیمه دوم را هم هجومي ‌آغاز کرد اما دروازه این تیم روی یک ضدحمله باز شد. پاس ‌شان رایت فیلیپس در موقعت تک به تک به جبرئیل سیسه رسید و این مهاجم فرانسوی با یک ضربه غیرقابل مهار دروازه‌ هارت را باز کرد.  تیم مهمان دقیقه 66 به گل دوم رسید تا ورزشگاه اتحاد غرق سکوت شود. حملات شاگردان مانچو یکی بعد از دیگری دفع شد تا اینکه در دومین دقیقه از وقت‌های تلف شده ادین ژکو روی یک ضربه کرنر دروازه حریف را باز کرد.

با توجه به پیروزی يك بر صفر منچستریونایتد مقابل ساندرلند، سیتی برای قهرمانی به یک گل دیگر نياز داشت؛ گلی که دقیقه 94 با ضربه آگوئرو به ثمر رسید. ستاره آرژانتینی در ازدحام محوطه جریمه حریف صاحب موقیعت شد و بعد از پشت سر گذاشتن دروزاه بان رنجرز، توپ را به قعر دروازه فرستاد. بازی با همین نتیجه به پایان رسید و سیتی عنوان قهرمان لیگ برتر را از آن خود کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار