اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران/2

جنتی: خوشحالیم مردم از نمایشگاه استقبال کردند/ درخواست شهردار تهران از مجلس

من خیلی خوشحالم که مدیریت شهری این توفیق نصیبش شده از نظر مکانی به حوزه فرهنگ توجه کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر قالیباف در اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان گفت: شاهدیم که با یک فراز و نشیب شش ماهه در پایان نمایشگاه کتاب هستیم. من خیلی خوشحالم که مدیریت شهری این توفیق نصیبش شده از نظر مکانی به حوزه فرهنگ توجه کند. تا سال 1400 اجاره سالن نمی‌گیریم و این نوعی کمک به فرهنگ نشر و حوزه فرهنگ مکتوب کشور را است چرا که تقویت حوزه فرهنگ به معنای تقویت اقتدار است البته حتما همه ما دوست داریم که در نمایشگاه کتاب علاوه بر فروش این فرصت را هم فراهم کنیم محلی برای گفتگوی ارتباط خوب بین اقتصاد، فرهنگ و اندیشه باشد.
 
وی ادامه داد: خوشحالی مضاعفی هم دارم شهر تهران چالش‌های اساسی و جدی در حوزه زیرساختی داشته و دارد البته با برنامه‌های مدون در حوزه زیرساختی گام‌های خوبی برداشته شد. مترو به 200 کیلومتر رسیده است و در سال‌های پیش رو 100 کیلومتر به مترو اضافه خواهیم کرد و در ماه‌های اخیر توانستیم شش کیلومتر مترو را با یک ایستگاه انجام دهیم اما خود نمایشگاه از چالش‌های جدی شهر ما بود.

قالیباف تصریح کرد: نبود زیرساخت لازم برای آن، اختلاف شدید دولت و شهرداری که باعث شد شهرداری اقدام به بستن نمایشگاه کتاب به خاطر چالش شهری کند. ترافیک اتوبان شهید چمران و مدرس و ... از چالش‌های دیگر شهر تهران است. به شکلی که نمایشگاه تبدیل به یک موضوع ضد فرهنگ شده بود و در سال 90 کلنگ شهر آفتاب زده شد و در سال 95 بهره‌برداری آن صورت گرفت. 280 هکتار مساحت با هتل‌های مناسب، مراکز تجاری مناسب، مراکز رفاهی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امکان‌پذیر است منهای بحث کتاب که این رسالت سنگینی در حوزه زیرساخت‌های شهری بوده است و امروز خیلی‌ها در این مورد حرف می‌زنند اما اقدام عملی در مورد ساخت چنین زیرساخت‌هایی است.
 
وی در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: انشاء‌الله بتوانیم با هماهنگی با مجلس کارهای زیرساختی بیشتری انجام دهیم. یکی از راه‌های پیشرفت کشور تلاش‌های بی‌دریغ با هماهنگی نهادها و مجلس است و همکاری با وزارتخانه‌ها شکل می‌گیرد و منفعتش را مردم می‌برند.
 
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم گفت: نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است و تنها محلی برای عرضه کتاب نیست بلکه جایگاهی برای ارتقای قلم و اندیشه است و خوشحالیم که می‌بینیم در نمایشگاه از طرف مردم با استقبال مواجه شد و هم جمع می‌شوند و بهره می‌گیرند.

وی ادامه داد: امسال شاهد رضایت‌مندی از محل جدید نمایشگاه هستیم و نمایشگاه از سال 62 که 46 هزار عنوان داشت در سال 73 به 72 هزار عنوان و در سال 83 به 80 هزار عنوان کتاب رسیده است و نویسندگان نمی‌توانند همه چیز را در چهارچوب قانون و ضوابط نشر بنویسند البته در یکی دو سال اخیر شاهد پایین آمدن تیراژ کتاب بودیم. در این نمایشگاه در چند سال اخیر اقدامات حمایتی خوبی از ناشران و کتابخوانان شده است.

جنتی عنوان کرد: از سال گذشته بن مجانی و رایگان را حذف کردیم و همه بن‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و امسال هم به نام افراد صادر شد. خوشبختانه این حمایت ما در سال جاری 50 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است و در بخش داخلی و بین‌المللی هم نظارت کافی صورت می‌گیرد البته تخلفاتی هم بوده چرا که برخی از ناشران کتاب‌هایی بدون مجوز را کار می‌کردند.

وی در بخشی از صحبت‌های خود ادامه داد: تالارهای گفتگو و سراهای اهل قلم اتفاق دیگر نمایشگاه بود که بسیار به سطح فکری جامعه کمک می‌کند و هر روز به نام یکی از استان‌ها نامگذاری شد و غرفه‌ای هم به پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب اختصاص پیدا کرد تا افکار و اندیشه‌های خود را در این غرفه ارائه دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.