باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بدافزارها در کمین اطلاعات شخصی کاربران فضای مجازی

رشد و پیشرفت فناوری های نوین و گسترش نفوذ وسایل ارتباطی در زندگی افراد در هر جامعه ای منجر به تغییر سبک زندگی و شکسته شدن مرز باورها و اعتقادات شده است.

بدافزارها در کمین اطلاعات شخصی کاربران فضای مجازیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فضای مجازی و اینترنتی در جوامع مختلف در سطح گسترده ای نفوذ یافته و منجر به تغییر کارکردهای سازمان ها، نهادها و ... شده و تا حدی کاربردهای ویژه و منحصر به فرد خود را در نهاد جامعه جا انداخته است.

البته علی رغم همه کارکردهای مفیدی که این تکنولوژی های پیشرفته با خود به همراه دارند، اما در این میان بازخوردهای منفی نیز نقش پررنگ خود را حفظ کرده است.

استفاده از فناوری های نوین فضای مجازی و اینترنت، در بین اقشار مختلف، به  جزئی جدا نشدنی زندگی مبدل شده که موجب تسریع در انجام برخی امور و برقراری ارتباط راحت تر کاربران با یکدیگر می شود. این فضاها علی رغم ایجاد برقراری ارتباط کاربران از دورترین نقاط جهان با یکدیگر، سودجویی هایی را نیز از سوی برخی افراد خلافکار به همراه دارد. به گونه ای که فضای محیط های مجازی و وسایل ارتباطی مانند اینترنت و صفحات اجتماعی به جولانگاه افراد سودجو و متخلفانی تبدیل شده که هدفی جز کلاهبرداری و افزایش سود و منفعت خود ندارند.

**فضای مجازی مکانی امن برای شخصیت های غیرواقعی

صفحات اجتماعی و اینترنتی با فراهم کردن فضایی مناسب برای تبلیغات و بازاریابی درفعالیت های اقتصادی بستری را ایجاد کرده است تا همه اقشار جامعه در فضاهایی مثل تلگرام ،اینستاگرام و ... به تبلیغ محصولات و نوع فعالیتی که دارند، بپردازند. محیط های مجازی و اینترنتی با فراهم کردن بستر اقتصادی موجب تسریع در انجام فعالیت های روزمره از جمله پرداخت قبوض تلفن، آب، برق، بانکی و ...  در کوتاه ترین زمان شده است. اما گاهی دنیای مجازی به مکانی برای کلاهبرداری و تقلب تبدیل می شود. به این گونه که افراد سودجو خود را در قالب غیرواقعی و شخصیتی مثبت و ... به دیگران معرفی و دام فریب خوردگی جوانان را پهن می کنند.

**بدافزارها عامل نگران کننده در صفحات اجتماعی

امروزه علاوه بر اینکه هکرها امنیت صفحات اجتماعی را به خطر انداخته اند در این میان بدافزارها نیز عامل نگران کننده ای هستندکه باید توسط مراجع ذی صلاح کنترل شوند.

بدافزارها به عنوان معضل بزرگ جوامع مطرح هستند که علاوه بر کلاهبرداری های مالی منجر به ترویج فرهنگ غربی، گسترش رفتارهای ضد اخلاقی، افزایش میزان ارتکاب جرایم و ناهنجاری های اجتماعی می شوند. زیرا جوانان و افراد مختلف با حضور در فضاهای مجازی به راحتی به همه سایت ها و صفحاتی که مسائل غیر اخلاقی در آن تبلیغ می شود، دسترسی پیدا می کنند.

این بدافزارها به راحتی می توانند با جمع آوری اطلاعات شخصی کاربر، اقدام به دستبرد اینترنتی و برداشت وجوه نقد از حساب های بانکی شوند. این ابزار نه تنها در محیط های شخصی بلکه در صفحاتی که برای دانلود در نظر گرفته و تا حدودی امن تلقی می شوند نیز وجود دارند.

سید مرتضی مرتضوی رئیس پلیس فتای استان اصفهان در رابطه با تهدیدات فضای مجازی می گوید: " تهدیدات وب بسیار زیاد هستند و بخشی از این تهدید‌ها به آلودگی‌ها در فضای مجازی از سوی بدافزار‌ها بر می گردد که با بررسی انجام شده مشخص شد در 25 سال گذشته 220 میلیون بدافزار وجود داشته، اما در سال 2014 تعداد آنها به 75میلیون رسیده است و در هر 17 ثانیه یک بدافزار تولید و در هر 12 ثانیه یک سیستم به این بدافزار آلوده می‌شود، تا جایی که این موضوع تا بازی‌های رایانه‌ای پیش رفته و بسیاری از بازی‌ها یک بدافزار است."

حال باید دید چرا برخی برنامه ها و فناوری هایی که امروزه وجودشان بسیار حائز اهمیت است و فرهنگ جوامع را تغییر می دهند، قبل از وارد شدن به کشورها و رواج استفاده از آن ها در بین مردم، اصول و قواعد آن ها توسط سازمان های مربوطه به افراد جامعه تعلیم داده نمی شود و از همه مهم تر چرا هیچگونه نظارتی بر این فضاها صورت نمی گیرد؟

باید برای این مسئله تدابیری اندیشیده شود تا بتوان از بروز هر گونه جرم و خلافی در جامعه قبل از وقوع آن ها جلوگیری کرد. به همین منظور باید سازمان های مربوطه در امر کنترل صفحات اجتماعی و اینترنت تدابیری بیندیشند تا از بروز هرگونه تخلفی توسط افراد سودجو جلوگیری به عمل آید.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار