مشهد؛

اعطای جایزه بین المللی فردوسی به فردوسی پژوهان خارجی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از اعطای جايزه بين المللي فردوسی به فردوسی پژوهان خارجی خبر داد.

 به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مسعود سلطاني فر با بیان اینکه فردوسی حکیم 30 سال از عمر خود را صرف سرودن شاهنامه کرد گفت: فردوسی حکیم شاهنامه را به نام خداوند جان و خرد آغاز و به شکلی خردمندان نیز به پایان رساند و با این کار خود غرور ملی و هویت و حیثت ایرانی را حفظ کرد. وی افرود: خرد ورزی، امانت داری، استفاده از واژگان فارسی، کلام پاک، سخنان همه فهم و فراگیر مهمترین ویژگی فردوسی و کلام او در شاهنامه است که نشان از عظمت ابرمرد توس است.

 رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  اظهار داشت: فردوسی توانست با همت بلند در ایجاد وحدت ملی و با بهره‌گیری از واژگان ناب فارسی و پاسداشت کلمات آن اقدام بسیار مهمی صورت داده و امروز همه ما گرد هم آمده‌ایم تا بخش کوچکی از همت ابرمرد توس است که توانست زبان فارسی را پاس بدارد را قدردانی کنیم.  

معاون رئیس جمهور با اشاره به زیبایی های سرایش شاهنامه اظهار داشت:فردوسی حکیم موضوعات شاهنامه را به زیبایی به تصویر کشیده است. اوهمانند یک پزشک حاذق رستم را از پهلوی مادر بیرون می آورد، مانند یک قهرمان او را پرورش می دهد و در جایی از شاهنامه با مرگ سیاوش مظلوم، اشک خواننده خود را درمی‌آورد. سلطانی فر با بیان اینکه فردوسی حکیم تلاش های بسیاری برای زنده نگه داشن زبان فارسی و احیاء این زبان داشته است افزود: فردوسی یکی از غنی ترین شخصیت های ادبی در شرق وغرب است.

وي در ادامه به رویداد مهم فرهنگی مشهد 2017 اشاره کرد و افزود: رویداد مهم و فرهنگی مشهد 2017فرصت بسیار مغتنمی برای برگزاری مراسم با شکوه و در شان فردوسی است و از این فرصت برای برگزاری این مراسم استفاده می کنیم.

 معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به علاقمندی ادبا، پژوهشگران و شاعران و فرهیختگان سایر کشورها به فردوسی و شاهنامه گفت:  امیدوارم سال آینده شاهد برگزاری مراسم اعطاء جایزه بین المللی فردوسی به شاعران، ادبا، فردوسی پژوهان و شاهنامه پژوهانی باشیم که در خارج از کشور و فراتر از مرزهای ما برای فردوسی حکیم فعالیت های مثمر ثمر و شاخصی دارند. وی افزود: این مراسم را سال آینده به طور ویژه با همکاری مدیران استانی برگزار و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این مراسم به صورت دو سالانه در مشهد و در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار خواهد شد.  

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.