سیستم فعلی بانکی، مخرب تولید/ اصلاح قانون بانکداری کشور نیاز روز اقتصاد

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیستم فعلی بانکی کشور دارای ضعف های بسیاری است و نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب در خصوص نظام بانکی و مشکلات پیش روی آن اظهار داشت:‌بانک مرکزی با قانون فعلی نظام بانکی نمی تواند در عمل استقلال داشته باشد و این قانون نیاز به اصلاح از سوی مجلس و دولت دارد.

وی تاکید کرد: اگر قرار است بانک ها حافظ سرمایه مردم باشند باید بانک مرکزی به معنای واقعی مستقل باشد .

مظاهری افزود: ما چاره ای جز حل ریشه ای اصلاح قانون پولی و بانکی برای استقلال واقعی بانک مرکزی نداریم و این مهم حتی در قالب طرح مجلس و یا لایحه دولت درباره اصلاح نظام بانکی دیده نمی شود.

همچنین مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز اظهار داشت: با قانون فعلی پولی بانکی که در چند سال پیش در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده استقلال بانک مرکزی صورت نگرفته است .

وی گفت: البته اگر مجلس یا دولت در این باره دست به اقدام بزنند دوباره مشکل قانونی داریم زیرا شورای نگهبان بر اساس قانون می گوید این موضوع باید ابتدا در مجمع تشخیص اصلاح شود و سپس مجلس یا دولت وارد عمل شوند.

 مصباحی مقدم درخصوص طرح مجلس به منظور رفع مشکلات ربوی در بانکداری کشور گفت:‌ در این طرح فعالیت شورای فقهی 5 نفره زیر نظر رئیس کل بانک مرکزی مطرح شده است اما کارشناسان و مسئولان این بانک به شدت مخالفت می کنند.

در ادامه برنامه رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت : عذر این دولت درباره تنظیم نکردن لایحه اصلاحیه برای لایحه تحول سیستم بانکی در مدت سه سال پذیرفته نیست.

 مظاهری افزود : ما سه قانون مادر در نظام بانکی داریم یکی قانون پولی و بانکی ، دیگری قانون اداره امور بانکهای دولتی و سومی هم قانون بانکداری بدون ربا است که هر کدام از یک زاویه به مسائل بانکی پرداخته اند و ساختار بانکی را تشکیل دادند .

وی تصریح کرد: امروز بانکها با وجود حدود هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی از دادن تسهیلات و اعتبار به مشتریان احساس درماندگی می کنند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در خصوص اصلاح نظام بانکی افزود : دولت و مجلس باید دست به دست هم بدهند تا قانونی جامع و مادر که هم شائبه ربوی بودن آن از بین برود وهم بانک را برای ارائه خدمات مقتدر کند تصویب شود .

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: یک قانون مادر که قرار است جای سه قانون مادر دیگر بیاید نیاز به بررسی همه جانبه تر دارد .

در ادامه  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص اصلاح قانون بانکداری گفت: مجلس دیگر چقدر باید تحمل کند و روی مشکلات این سیستم کار نشود از اول این دولت هم قرار است لایحه بیاورند .

وی به مصادره املاک توسط بانک ها اشاره کرد گفت : بانک ها مالک خیلی از کارخانه های تعطیل شده هستند و همچنین منازل مسکونی را مالک شدند و  سیستم بانکی به گونه ای است که خودش مخرب اقتصاد است و اکنون این سیستم با احیای خود و جان گرفتن و سود بردن خود بخش تولید را تخریب می کند و ما تاکی باید تحمل کنیم .

مصباحی مقدم افزود : ما با بهره جستن از افراد متخصص و کارشناس و با لایحه ای که پیشنویس آن را دولت تهیه کرده کار را  تکمیل  و نقص های برطرف کردیم و برای این کار هماهنگی های زیادی با بانک مرکزی و کارشناسان شده است و حالا چنانچه گفته شود این کار باز جای تامل دارد به نظرم می آید اراده لازم برای اصلاح سیستم بانکی در دولت وجود ندارد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
نرخ سودسپرده وبانک کاهش پیداکندمغازه دارقیمت کالاراکاهش نمیدهدومیگویدخریدقبل هست. مشکل کشاورزبابنزین ارزان حل میشودواب وبرق وگازونهاده . در نهایت این اقدامات هم انجام شودکشاورزمیگویدقبل ازارزانی
تولیدهزینش بالابودنمیتوانم ارزان
بفروشم.!!
آخرین اخبار