توافق با روس‌ها برای ایجاد کریدور ریلی بندرعباس-مسکو-هلسینکی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که کریدور دریای خزر و خلیج فارس را با کشورهای شمالی برنامه ریزی کرده ایم، گفت: با توافق اخیر با راه آهن روسیه و آذربایجان کریدور بندرعباس-مسکو و هلسینکی نیز تعریف شده است.

توافق با روس‌ها برای ایجاد کریدور ریلی بندرعباس-مسکو-هلسینکیبه گزارش خبرنگار اقتصادی بادشگاه خبرنگاران جوان  پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌‌آهن جهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین المللی ریل و بندر و نفت گفت: این کنفرانس نخستین رویدادی است که سه بخش راه‌آهن بنادر و شرکت‌های نفتی را گرد هم جمع کرده تا با تعامل با یکدیگر همکاری مستمری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ایران از دیرباز یکی از مسیرهای مهم مبادله کالا و تجارت بین‌المللی در مسیر راه ابریشم بوده و از قدمتی 3 هزار ساله برخوردار است افزود: کشور ما به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی جایگاه ویژه‌ای در حوزه ترانزیت دارد و از مسیر مناسبی در جهت شر ق به غرب و شمال به جنوب برای ترانزیت برخوردار است.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون خطوط شبکه راه‌آهن کشور بالغ بر 10 هزار و 500 کیلومتر است گفت:  در نظر داریم 9 هزار کیلومتر خطوط جدید ریلی در کشور ساخته شود که ساخت بیش از 5 هزار کیلومتر آن آغاز شده همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم برای توسعه حمل و نقل تا پایان سال 2020 میلادی میزان جابجایی مسافر را از 27 میلیون نفر فعلی به 40 میلیون نفر و تناژ حمل و نقل را از 34 میلیون تن فعلی به92 میلیون تن افزایش یابد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم در افق 2025 میلادی سهم راه‌آهن را در حمل بار به 30 درصد و در حمل مسافر به 18 درصد برسد. البته با توجه به تمهیدات صورت گرفته ترانزیت ریلی در سال گذشته با جهشی قابل توجه از رشد صددرصدی برخوردار شده است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن کشور با اشاره به اینکه شبکه ریلی کشور به چهار بندر مهم بندعباس امیرآباد امام خمینی و خرمشهر متصل است و در آینده خطوط ریلی به بنادر چابهار و انزلی خواهد رسید افزود: لازمه فعالسازی کریدورهای بین‌المللی ارتباط میان راه‌آهن و بنادر و همچنین توسعه پایانه‌های کانتری زمینی.

وی با اشاره به این که در سال های اخیر ترانزیت کالا در راه آهن سالانه 100 سال افزایش یافته است، گفت: افزایش خطوط ترانزیتی از اهداف ماست و تمرکز بر راه آهن داخلی کافی نیست، خوشبختانه امروز به ترکمنستان، ترکیه و پاکستان متصل هستیم و برنامه داریم به راه آهن های آذربایجان ،افغانستان و عراق وصل شویم.

وی با اشاره به این که بنادر عباس، امام خمینی، خرمشهر و امیرآباد به راه آهن متصل هستند و بنادر انزلی و چابهار نیز به زودی به راه آهن متصل خواهند شد، افزود: در دو سال اخیر با همکاری کشورهای منطقه کریدورهای بین المللی ریلی را از جمله چین به تهران را فعال کرده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که کریدور دریای خزر و خلیج فارس را با کشورهای شمالی برنامه ریزی کرده ایم، بیان کرد: با توافق اخیر با راه آهن روسیه و آذربایجان کریدور بندرعباس-مسکو و هلسینکی نیز تعریف شده است.

پورسیدآقایی با اشاره به کاهش هزینه ترانزیت برای ترغیب تجار به استفاده از ریل برای حمل، یادآور شد: ایران کشوری نفت خیز است و جابجایی فرآورده های نفتی از طریق ریل باید افزایش یابد. از سوی دیگر پتانسیل ترانزیت فرآورده های نفتی از کشورهای شمالی به بندرعباس را داریم. در این راستا با توافق انجام شده ترانزیت نفتی از ترکمنستان به بندرعباس به زودی عملیاتی می شود.

وی با بیان این که همه مسیرها قابلیت جابجایی نفت با لوله را ندارند و استفاده از ریل برای این کار مقرون به صرفه تر از جاده است، تاکید کرد: با سیاست های اتخاذ شده امسال شاهد دو برابر تقاضای شرکت پخش برای حمل فرآورده های نفتی از طریق راه آهن هستیم.

گفتنی است در چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته حضور بیش از 180 شرکت داخلی و 130 شرکت خارجی از کشورهای آلمان، انگلستان، سوئیس، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، چین، فنلاند، بنگلادش، بلژیک، جمهوری چک، روسیه، اوکراین، استرالیا، لهستان، بلغارستان،هند و سوئد حضور دارند.

ارائه جدیدترین دستاوردها و تکنولوژی صنعت حمل ونقل ریلی وصنایع وابسته، ارتقای تولیدات داخلی،توسعه صادرات،ارائه توانمندیهای شرکتهای ایرانی،افزایش تولیدوصادرات،بومی سازی صنایع ریلی وآشنایی تولیدکنندگان صنایع ریلی کشورباجدیدترین پیشرفتهای روزاین صنعت درجهان،برخی ازاهداف برگزاری نمایشگاه مذکور اعلام شده است.

در این نمایشگاه انواع صنایع و خدمات مختلف ریلی در بخش مسافری درون شهری، برون شهری و بخش باری، انواع واگن ها، لکوموتیو برقی و دیزلی، قطعات مصرفی واگن های مسافری و باری و خدمات پس از فروش، تعمیر و نگهداری و بیمه‌ای در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، راه‌آهن ، بنادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار