زنجان؛

توقف ساخت کتابخانه مرکزی زنجان در ایستگاه اعتبارات

روند اجرای پروژه ی کتابخانه ی مرکزی زنجان در ایستگاه اعتبارات متوقف شده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛سال ها است از کلنگ زنی کتابخانه ی مرکزی استان زنجان میگذره اما اجرای آن از 22درصد فراتر نرفته و در ایستگاه اعتبارات متوقف شده است .

طبق مصوبه دولت در سال های 86تا88 مبنی براینکه تمامی استان ها باید دارای کتابخانه ی مرکزی باشند،استان زنجان نیزاقدام به اجرای این طرح کرده است .

اما متأسفانه این اقدام نتیجه ی مثبتی را تا به امروز نداشته است و برای پاسخ سوالای خودبه سراغ دستگاه های متولی رفتیم .


پروژه کتابخانه ی مرکزی از رویا تا واقعیت/توقف در ایستگاه اعتبارات

مدیر کل نهاد های عمومی کتابخانه استان زنجان با اشاره به اینکه کتابخانه ی مرکزی یک طرح ملی و استانی است گفت : زمین این پروژه بازیر بنایی به مساحت 18هزارو 850 متر مربع از طرف مسکن،راه و شهرسازی به نهاد عمومی کتابخانه ها داده شد .

نیک بخش با بیان اینکه نهاد عمومی کتابخانه هزینه ایرا برای احداث کتابخانه ها ندارد افزود : باتوجه به اینکه احداث کتابخانه ها وظیفه ی نهاد عمومی کتابخانه ها است اما این نهاد بودجه ای را در این زمینه ندارد و باید با همکاری خیرین و بخش خصوصی اقدامات را انجام دهند .

وی ضمن تأکید براینکه کتابخانه ی مرکزی بسیاری از نیاز های فرهنگی استان را برطرف می کند اضافه کرد : پیگیر آن هستیم تا بتوانیم با گرفتن اعتبارات استانی و همکاری خیرین پروژه را راه اندازی کنیم.

پروژه ی کتاب خانه ی مرکزی با وجودتمام مزیت هایی که برای استان دارد اما در حال حاضر به دلیل نبود اعتبارات متوقف شده وبرای گرفتن اعتبارات ملی باید 50درصد پیشرفت فیزیکی داشته با شد .

ناظر عالی این پروژه می گوید:بعداز مصوب شدن این طرح در سال 84در کمیته برنامه ریزی استان برای این طرح 17میلیلرد اعتبارات درنظر گرفته شده بود که در نهایت در سال 88احداث پروژه شروع شد و تا کنون 3میلیارد و 500میلیون تومان برای پیشرفت 22درصدی پروژه هزینه شده است و برای اتمام پروژه 25میلیارد تومان اع7تبارات نیاز است .

ذبیحیان افزود:تا کنون خاکبرداری ،اجرای فنداسیون و سقف زیرزمین دوم از عملیات های انجام شده در پروژه است .

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز متولی این امر است اما متأسفانه تا کنون یک ریال هم تأمین اعتبار نکرده است .

برای جویا شدن از علت عدم همککاری ارشاد در این طرح به سراغ مدیر کل اداره فرهنگ و ار شاد اسلامی استان زنجان رفتیم .

مقدم با اشاره به اینکه وجود کتابخانه ی مرکزی در هر ایتان نشان از رشد زیر ساخت های فرهنگی استان محسوب می شود ،گفت : سال 89در صورت جلسه های طرح های عمرانی مکلف شد تا اداره فرهنگ و ارشاد و معاونت برنامه ریزی برای ادامه ی ساخت پروژه تأمین اعتبار کند .

وی با بان اینکه استاندار زنجان نامه ای راتحت عنوان پروژه نیمه تمام کتابخانه ی مرکزی به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فرستادند افزود:طبق مکاتبات صورت گرفته با توجه به شرایط اقتصادی موجود اعتبارات دولت در حد تأمین و تجهیز فضا های فرهنگی کافی نیست.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطر نشان کرد : پیگیر آن هستیم تا در نشست هغایی که با وزارت داریم بتوانیم ردیفی را برای پروژه در نظر بگیریم .

پروژه کتابخانه ی مرکزی از رویا تا واقعیت/توقف در ایستگاه اعتبارات

طبق بازدید های میدانی از کتابخانه های سطح شهر جویا شدیم که کتابخانه ی مرکزی برای استان زنجان نیاز است و کتاب خانه های سطح شهر پاسخ مراجعین را برطرف نمی کنند و علاقه مندان به مطالعه خواهان احداث کتابخانه ی مرکزی هستندو حال دسترسی سریعتر علاقه مندان به مطالعه براساس تکنولوژی های جدید در گرو تأمین بودجه و ساخت کتابخانه ی مرکزی استان است .

کتابخانه ی مرکزی زنجان یکی از بزرگترین کتابخانه های مرکزی غرب کشور محسوب می شود و در صورت راه اندازی یک انقلاب فرهنگی شکل می گیرد و هزینه کردن در این پروژه ها به نوعی سرمایه گذاری فرهنگی محسوب می شود و ما نیز منتظر این سرمای ه ی فرهنگی خواهیم بود .

گزارش از فهیمه شعبانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.