گریمور «بیوه‌های غمگین سالار جنگ»:

گریم جدیدی را در این نمایش ابداع کردیم

طراحی گریم گونه‌ای از گریم ماسک است ولی گریم ماسک کامل هم نیست، به واقع می‌توانم بگویم ما این فرم استفاده شده در طراحی گریم ابداع کردیم.

احمد نگهبان گریمور «بیوه‌های غمگین سالار جنگ»  در گفتگو با خبرنگار  حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون تحلیل متن نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» برای طراحی گریم و نحوه همکاری خود در این پروژه نمایشی گفت: طراحی گریم این کار متفاوت بود از کارهای معمول دیگر سینما یا تئاتر ایران چون بزرگانی در اینجا حضور داشتند که تعامل با آنها به نظر من مقدم است بر خواندن متن که چطوری به سمت طراحی گریم بروم.

وی ادامه داد: اول قرار بود طراحی گریم ما رئال باشد یعنی قرار نبود به فضای سورئال نزدیک شود. طراحی گریم رئال را در زمان جشنواره تست کردیم و این طراحی را بر روی 17 الی 18 کلاه‌گیس مختلف امتحان کردیم و طرح‌ها را مدام تغییر می‌دادیم ولی به نتیجه دلخواهمان نرسیدم این در حالی بود که ما اول برای شخصیت‌هایمان سن تعیین کرده بودیم اما بعد به این نتیجه رسیدیم که قرار نیست سن هر کدام را به تماشاگر لو دهیم. شاید هر کسی برای خودش برداشتی داشته باشد برای همین من پیشنهاد طراحی گریم سورئال را دادم.

طراح گریم نمایش«طپانچه خانم» در مور جزئیات کارش عنوان کرد: طراحی گریم گونه‌ای از گریم ماسک است ولی گریم ماسک کامل هم نیست، به واقع می‌توانم بگویم ما این فرم استفاده شده در طراحی گریم ابداع کردیم.
 
وی افزود: رنگ‌ بندی‌ها برای گریم و لباس‌های نمایش را به صورت مشترک با خانم عابدین‌نژاد طراح لباسمان انتخاب کردیم و همین طور من پوستیژهای خانم‌ها را برا این اساس در نظر گرفتم. این رنگ‌ها به گونه‌ای معرف کاراکتر آنها و ابعاد مختلف شخصیتی شان می‌تواند باشد. به عنوان مثال: رنگ غالب صورت نقش طلعت (شیرین بینا) جگری و زرشکی، نقش نیم تاج (گلاب آدینه) قهوه‌ای سوخته و خاکستری و نقش شاپرک (مونا فرجاد) سبز و قهو‌ه‌ای است؛ همه اینها یک سیری را طی می‌کنند بدین صورت که اول یکی از آنها خانم خانه است و دو تای دیگر پایین دست‌تر هستند اما در ادامه نمایش با رنگ‌ها و تغییر میمیک‌های چهره در فصل‌های مختلف، تغییر جایگاه کاراکترهای زن را نشان دادیم که برای بازیگرها کمک‌کننده باشد.
 
طراح گریم «سفر به بی‌نهایت دور» در رابطه با گریم بقیه شخصیت‌های نمایش بیان کرد: حمید رحیمی بازیگر دو کاراکتر این نمایش است که هم نقش شمس‌الله را به عهده دارد و هم در نمایش به مم تقی خان سالار جنگ تغییر کاراکتر می‌دهد پس باید برای این نقش گریمی را در نظر بگیریم که در وهله اول شخصیت شمس‌الله مردی باشد و بعد در ادامه با تغییر لباس و نوع گریم با 20 سال اختلاف سن 70 ساله شود.

وی تصریح کرد: در واقع من دقت کردم رنگ‌های زنده‌ای در صورت حمید رحیمی برای کاراکتر «مم تقی‌خانی» استفاده نکنم و با به کارگیری کنتراست سیاه و سفید شخصیت این فرد نشان دهیم و مقداری قهوه‌ای سوخته که پلان‌بندی گریم‌ها را جلوه دهد.
 
این گریمور با سابقه 15 ساله در حوزه گریم گفت: نقش فرنی را با تغییر گریم، حذف کلاه و اضافه کردن کت و شلوار به این شخصیت، از خواستگار دختر شاپرک به ویژگی‌های آقای خانه  به تغییر دادیم.

طراح گریم نمایش «سبز، سپید، سرخ» در مورد المان مشترک در گریم کاراکترهای نمایش اظهار داشت: من به چهره‌هایشان مژه‌های اشک‌وار طوسی رنگی اضافه کرده‌ام که برای کاراکتر «شمس الله» جزو آن گریم نیست؛ یعنی این سه زن و «فرنی» که بعدتر به خانه اضافه می‌شوند اعضای آن خانه هستند ولی شمس الله چون شمس الله قرار است از آن خانه حذف بشود من این نکته را با نذاشتن مژه در زیر چشم این نقش ذکر کرده‌ام. ممکن است تماشاگر در حین اجرا به این موضوع پی ببرد و یا ازهمان ابتدای نمایش تاثیر ذهنی بگیرد.

طراح گریم سری استندآپ کمدی‌های امیر کربلایی‌زاده با اشاره به علت انتخاب فون سفید برای صورت‌ بازیگران گفت: پایه سفید صورت‌ها به گونه‌ای است که اینها همه مرده‌اند و سالهاست منتظر چیزی هستند و در این انتظار مرده‌اند و خونی در بدنشان نیست. صورتشان نیز سفید و رنگ پوستشان زنده نیست.

وی در بخش پایانی صحبت هایش گفت: من با شهاب سالهاست که رفاقت داریم و این پروژه هم یک تعامل بین من و کارگردان، خانم آدینه و آقای یار احمدی که نویسنده کار بودند و برآیند همه اینها چیزی شد که من خلق کردم.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.