کرمان؛

زنانی که ندانسته معتاد می شوند

اعتیاد والدین، همسر ، محیط خانوادگی نامطلوب، تنش های زندگی، دوستان معتاد و دور هم نشینی هایی که به صورت هفتگی یا روزانه برگزار می شود در اعتیاد زنان که به نوعی آسیب پذیرند موثر است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مواد مخدر يكي از معضلات عمده بهداشتي كشور به شمار می رود که سبب شيوع برخي از بيماري هاي عفوني خطرناك مثل ايدز و هپاتيت شده است.

استعمال مواد مخدر سابقه ای طولانی در میان جوامع بشري دارد و طریقه مصرف آن نیز از قدیم الایام به شیوه های خاصی صورت گرفته است.

گسترش روز افزون انواع مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی در حال حاضر به یکبحران جدی تبدیل شده است که همت بلند مردم ، مسئولین و اطلاع رسانی درست و نحوه برخورد با افراد معتاد مهم ترین راه های مبارزه با این معضل است .

میزان کشفیات مواد مخدر در کرمان

فرمانده انتظامی استان کرمان میزان کشفیات مواد مخدر را طی سال گذشته(94) بیش از 87 تن اعلام کرد و گفت: این میزان در سال ماقبل از آن (93) بیش از 95 تن بوده است که این میزان نسبت به سال قبل آن 8 درصد كاهش را نشان می دهد.

سردار رضا بنی اسدی فر با اشاره به اینکه طی فروردین 94 بیش از 8 تن مواد مخدر از مبادی استان کشف شد، افزود: فروردین امسال نیز بیش از 7 تن مواد مخدر کشف شد که این میزان کشفیات 12 درصد نسبت به فروردین 94 کاهش داشته است.

عملکرد مطلوب پلیس کرمان در حوزه کشفیات مواد مخدر

وی با تقدیر از عملکرد مطلوب پلیس کرمان در حوزه کشفیات مواد مخدر، خاطرنشان کرد: نيروهاي مقتدر پليس این استان، همواره در حوزه کشفیات مواد مخدردر بین استانهای کشور ماهرانه و تیزبینانه عمل کرده اند.
وی تصریح کرد: اين ميزان كشفيات مواد مخدر در استان نشانه ی مصرف استان نیست، بلکه اکثر محموله هاي بزرگ كشف شده مواد مخدر براي مصارف ديگر استان ها و حتی كشورهاي ديگر است.

گرایشمصرف مواد مخدر در بین زنان و نوجوانان

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت : امروزه یکی از معضل‌هایی که جامعه را تهدید می‌کند افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی و سنتی در بین زنان بوده که این بسیار نگران کننده است.

سردار بنی اسدی فر گرایش مصرف مواد مخدر در نوجوانان را تهدیدی دیگر برای جامعه عنوان کرد و بیان داشت: متأسفانه معضل مواد مخدر در حال افزایش است که راه کاهش آن تنها در مقابله و برخورد خلاصه نمی شود بلکه در برابر چنین معضلی علاوه بر پیشگیری، باید از تمامی عوامل سود جست.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی یکی از بحران های امروز جوامع را اعتیاد مطرح کرده است، افزود: اگر خرده نظام های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مناسب و به نحو مطلوبی در هر جامعه‌ای اجرا شود، عملکرد خوبی در قبال بحران اعتیاد خواهیم داشت.

تأکید رهبر معظم انقلاب به معضل موادمخدر

این معضل طی سال‌های اخیر آن قدر اهمیت پیدا کرده است که مقام معظم رهبری 19 اردیبهشت 95 در دیدار فرماندهان ناجا تأکید کردند: باید به خرید و فروش موادمخدر، مسأله معتادان، شرارت و هنجارشکنی توجه شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: اگر به شکل عقلانی به نتیجه رسیدید که کاری باید انجام شود، دیگر به مخالفت‌ها کاری نداشته باشید.

اعتیاد ،بیماری روانی ، جسمی و اجتماعی

جواد تهامی پور زرندی، روانشناس فعال در حوزه اعتیاد نیز به بیماری اعتیاد اشاره کرد وگفت : بیماری اعتیاد از ابعاد مختلفی تشکیل شده که مي توان به اعتياد جسمی، روانی و اجتماعی اشاره كرد .

وی افزود: به طور کلی مواد مخدر به انواع سستی زا، انرژي زا، توهم زاو محرک ها تقسیم بندی می شوند که فرد مصرف کننده برای تجربه دوباره این احساسها به مصرف هر روزه آن روی می آورد.

تهامی پور خاطر نشان كرد : مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن خطرناكترین پدیده جامعه امروزی به حساب می آید كه جز تباهی، نابودی، بـیـماری، پشیمانی و مرگ چیزی بدنبال نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: نـتـیـجـه و عاقبت افرادی كه به مصرف مواد مخدر مبادرت می ورزنـد بـاید درس عبـرتـی برای افراد دیگر بخصوص جوانان باشـد تا بخاطر شادی ها، خوشـی هـا و اثـرات كـاذب زود گذر و تحت تاثیر دوستان ناباب هرگز حتی فكر مصرف آنها را نیزبـه خـود راه نـدهنـد.

تیپ های شخصیتی متفاوت وگرایش آنان به مواد مخدر

جواد تهامی پور تصريح كرد:در بين تيپ هاي شخصيتي بیشترین تمایل در افراد دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی ،نمایشی ،ناپخته و شخصیت های مرزی وجود دارد.

وی علاوه بر مشكلات اجتماعي،اقتصادي،خانوادگي و جسماني،اختلال های روانی متعدد،اختلال خواب ،افسردگی، و اختلال شخصیت را از دیگر پيامد هاي روانی مصرف مواد مخدر برشمرد.

درمان اصلی اعتیاد روانی اجتماعي

اين كارشناس ارشد روانشناسي بالینی با اشاره به اینکه سوءمصرف،منجر به وابستگی و اعتياد مي‌شودگفت: درمان اصلی اعتیاد مداخلات روانی اجتماعی است كه در این راستانقش روانشناسان و روان درمانگران در این حوزهیا حوزه های مرتبط برجسته می شود.

جواد تهامی پور افزود: برای افرادی که دچار اعتیادهستند باید براي تغییر رفتار، مهارتهای اجتماعی و مهارت های زندگی به آنها آموزش داده شود.

وي خاطر نشان كرد: در زمینه اعتیاد علاوه بر درمان های جسمی ، درمان های روانی متناسب با آنها از جمله درمان های شناختی ،رفتاری،هيجاني و....باید صورت گیرد.

راههای پیشگیری از اعتیاد

جوادتهامي پور ، روانشناس بالینی محیط اجتماعی سالم ،آموزش و افزایش آگاهی و دانش ،کسب مهارت های زندگی را از مهمترین راههای پیشگیری از این معضل دانست.

وی یادآور شد : گاهی اوقات افراد برای رهایی از فشارهای روحی دست به چنین کاری می زنند که توصیه می شود به جای رفتن به چنین راههای اشتباهی با انجام فعالیت های اجتماعی ،تفریحی و ورزشی و کمک گرفتن از مشاور و روانشناس راه درست را پیشه کنند تا دچار چنین آسیب هایی نشوند.

سن شروع اعتیاد اواخر نوجوانی

تهامی پور با اشاره به اینکه در عصر حاضر سن شروع اعتیاد متغیر است گفت:معمولا سن شروع در اواخر نوجوانی از سن 17تا 18سالگی است.

وی بیماریهای روانی مانند افسردگی و اضطراب، خودکم بینی و کمبود اعتماد به نفس و ناتوانی به گفتن نه به درخواست دوستان معتاد برای مصرف،مشکلات شغلی مانند بیکاری و اخراج از مدرسه و دانشگاه،عدم پایبندی به مسائل اخلاقی ،معنوی و دینی ،ارزش ها و قوانین اجتماعی را از دیگرعلل ایجاد اعتیاد و سوءمصرف مواد برشمرد.

ویافزود : کنجکاوی ،کسب لذت ،ماجراجویی ،فشار دوستان،فرار از اضطراب و تفریح و سرگرمی درهای ورود به دنیای اعتیاد هستند بنابراین می طلبد افراد به تعارف کنندگان مواد با قدرت بگویند نه!!

اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان یکی از شایع ترین آسیب های اجتماعی جهان

دکتر محمدعلی طغرلی، پزشک و درمانگر اعتیاد هم با اشاره به اینکه اعتیاد مصرف نا به‌جا و مکرر مواد مخدرو روان گردان موجب وابستگی به آنها می شود، گفت: این وابستگی جسمی و روانی است و ترک مصرف مواد مشکلات و محرومیت های جسمی و روانی در پی دارد.

وی به بیان آسیب های اجتماعی جهان معاصر پرداخت و افزود : اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان یکی از شایع ترین آسیب های اجتماعی جهان معاصر و از جمله ایران است که به یکی از بحران های دنیای کنونی تبدیل شده است .

مشکلات اساسی مصرف مواد مخدر

دکتر طغرلی خاطرنشان کرد: اعتیاد به سبب ویژگیهای ذاتی افراد با سایر آسیب های اجتماعی همراه شده است و موجب از بین رفتن نیروهای موثر جامعه می شود.

این پزشک و درمانگر اعتیاد، طردشدن فرد از جامعه، بیکاری، غیبت از کار، بروز حوادث حین کار و رانندگی، فقر و افزایش بروز جرم هایی چون: دزدی، فحشا و قتل در جامعه و همچنین شیوع بیماریهای مانند: ایدز، هپاتیت و بیماریهای مقاربتی را از مشکلات اساسی مصرف مواد مخدر عنوان کرد.

دکتر طغرلی تصریح کرد: در زمینه مشکلات جسمی نیز اعتیاد به مواد مخدر ممکن است سبب بیماریهای قلبی ،ریوی ،عقیم شدن ،سوءتغذیه و کاهش وزن شود و اگر اعتیاد از نوع تزریقی باشد ممکن است فردرا به بیماریهای عفونی چون ایدزو هپاتیت مبتلا کند.

وی شایعترین موارد مصرف در ایران را شامل تریاک و مشتقات آن که از گیاه خشخاش به دست می آید، دانست و یادآور شد: این مشتقات شامل تریاک، شیره، هروئین و مورفین می شود.

این پزشک و درمانگر اعتیاد به نوع دیگری از موادمخدر اشاره کرد و گفت: نوع دیگری از مواد مخدر شامل حشیش است که از گیاه شاهدانه به دست می آید به نام های ماری جوانا ،بنگ و علف معروف است.

وی افزود: متیل آمفتامین نیزکه در بازار سیاه به نام شیشه معروف است نوع دیگری از ماده روانگردان ومحرک است.

علل ایجاد اعتیاد و سوءمصرف مواد

دکتر طغرلی یکی از علل ایجاد اعتیاد و سوءمصرف مواد راعدم آگاهی فرد و خانواده از عوارض مصرف مواد وباورهای غلط برخی از مردم عنوان کرد و خاطر نشان کرد: عده ای بر این باورند که مصرف تریاک فشار خون ،دیابت و ناتوانی جنسی را درمان می کندحال آنکه مصرف آنها گرفتاریها و بیماریها را شدت می بخشد .

عارضه های خانوادگی مصرف مواد

این پزشک و درمانگر اعتیاد به عارضه های خانوادگی مصرف مواد اشاره کرد و یادآور شد : اعتیاد می تواند موجب بروز مشکلات اقتصادی ،کاهش درآمدخانواده ،بیکاری،طلاق، خشونت در خانواده، محدود شدن معاشرت سالم بادیگران وایجاد مشکل در تربیت فرزندان می شود.

اعتیاد یکی از علل طلاق در کرمان

محمد باقراسلامی ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان یکی از علل طلاق در استان را اعتیاد دانست و گفت: درصد بالایی از مراجعان مراکز، بانوان هستند که ازاعتیاد همسر خود شکایت دارند.

وي با اشاره به اين كه اعتیاد شامل دو گروه مواد مخدر و محرک می باشد،افزود: استان کرمان بعد از سیستان و بلوچستان به دلیل ترانزیتی بودن ، درگاه ورود مواد مخدربه کشوراست .

معضل مواد مخدر صنعتی

اسلامی با اشاره به اینکه مواد صنعتی و محرک جدید هم به این معضل اضافه شده اند، خاطرنشان کرد: یکی از مواد جدیدی که به تازگی وارد بازار شده به نام تمساح یا کوروکودیل است که فلج کننده سیستم اعصاب و مغزی است و همچنین باعث فلج و از دست دادن سایر اعضای بدن می شود.

هشدار!

وی به خانواده ها هشدار داد:با مراقب بیشتر و شیوه صحیح تربیت، مواظب فرزندان خود باشند.

اسلامی ازمدیران مدارس نیز خواست: وظیفه آموزش و آگاهی را در دستور کار خود قرار دهند و دانش آموزان را در شناخت مواد مخدر،محرک و عوارض آنها یاری کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان به مسئله ی مهم الگوگیری فرزندان اشاره و تصریح کرد: فرزندان به رفتار بزرگترها توجه می کنند بنابراین والدین نباید در رفتار خود کجروی داشته باشند .

اسلامی یادآور شد: متأسفانه اکثر قشر جوان، به دلیل قابل دسترس بودن، استعمال راحت تر و لذت آنی به مواد صنعتی گرایش دارند غافل از اینکه این مواد، لذتی آنی و ذلتی همیشگی دارند.

اسلامی با تأکید بر اینکه هیچوقت برای ترک موادمخدر دیر نیست، خاطرنشان کرد: برای ترک مواد مخدر هم اکنون در کشور راههای آسان و قابل دسترسی وجود دارد.

روایتی از چند نمونه عینی اعتیاد در کرمان

س.م  نوجوان 15ساله ایست که حدود 4سال پیش در دام اعتیاد گرفتارشده است.
این نوجوان 15ساله در مراجعه به یکی از مراکز مشاوره شهر کرمان می گوید: من در خانواده ای بزرگ شدم که پدر و به دنبال آن دو برادر بزرگترم به مواد مخدر از نوع هروئین اعتیاد پیدا کردند.
وی می افزاید: من هم علی رغم میل باطنی، سن کم و عدم آگاهی از عوارض این ماده خطرناک، به سمت آن کشیده شدم.

این پسر نوجوان با اشاره به اینکه بدنبال این مسئله اوضاع زندگی خانوادگیمان بهم ریخت، خاطرنشان می کند: پدرم به علت مصرف مواد مخدر از کار، بیکار و پس از آن بیمار شد.
وی یادآور می شود: نزدیک به دوماه است که پدر خود را ازدست داده ایم و اوضاع اقتصادی، عاطفی و روانی خانه مان مطلوب نیست.
پسر نوجوان ضمن ابراز ندامت و پشیمانی، از وضع موجود اظهار ناامیدی و تصریح می کند: از وضعیت موجود به شدت خسته شده ام.
در نهایت این نوجوان 15ساله که شرایط مساعدی ندارد، توسط روانشناس به یکی از مراکز ترک اعتیاد معرفی و ارجاع می شود تا هر چه زودتر به زندگی و تحصیل خود باز گردد.
مراجعه کنندگان دیگر، چند خانم 18، 25، و 40و 55 ساله هستند که به گفته ی خودشان به دلیل اعتیاد والدین، اعتیاد همسر ،فرار از فشارهای روحی و روانی، محیط خانوادگی نامطلوب، تنش های زندگی، دوستان معتاد و دور هم نشینی هایی که به صورت هفتگی یا روزانه برگزار می شده
به دام اعتیاد کشیده شده اند.
آنها بنا به اعلام خودشان، هم اکنون از لحاظ جسمی، روانی، خانوادگی و اقتصادی دچار مشکلات عدیده ای شده اند و عدم آگاهی از عوارض مواد مخدر را دلیل اصلی اعتیاد خود عنوان می کنند.

این افراد می گویند حالا متوجه شدیم که خیلی چیزها در مورد اعتیاد را نمی دانستیم.

سخن آخر

آمارها نشان می دهد اعتیاد ابتدا از مصرف تفریحی و تفننی شروع می شودو معتادان با یکبار مصرف مواد معتادشده اند.

بنابراین هرچند که اعتیاد هم اکنون دارای ابعاد وسیع و گسترده ای است و آمار اعتیادافراد به خصوص جوانان به مواد مخدر از نوع صنعتی و سنتی رو به افزایش است می طلبد مردم با خودمراقبتی و آگاهی بیشتر و نه گفتن به دوستان معتاد و استفاده صحیح از روش ها و سبک های مناسب زندگی و تقویت بعد معنوی در وجود خود از این معضل و بلای خانمان سوز پیشگیر ی کنند.

همیشه گفتیم می گوییم و خواهیم گفت که پیشگیری بهتر از درمان است پس مراقب سلامتی جسم و روان خود باشید چرا که سلامتی تاجیست بر سر افراد سالم که فقط بیماران آن را می بینند.

انتهای پیام/ی

گزارش از میترا میرزادی گوهری

برچسب ها: زنان ، معتاد ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار