شهرکرد؛

۳۰۰ نفر در چهارمحال و بختياری به تالاسمی مبتلا هستند

فوق تخصص بيماری های خون اطفال، از وجود ۳۰۰ نفر مبتلا به بيماری تالاسمی در استان چهارمحال و بختياری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری؛ دكتر كياوش فكری فوق تخصص بيماری های خون اطفال گفت: در حال حاضر، ۳۰۰ نفر در این استان مبتلا به بيماری تالاسمی هستند.

وی افزود: تالاسمی نوعی كم خونی ارثی با عامل ژنتیکی است كه به علت اختلال در كارايی گلبول قرمز به وجود می آيد و از والدين به فرزند منتقل می‌شود.

فکری، تنها راه درمان تالاسمی را تزريق مداوم خون دانست و تأکید کرد: بهترين راه پيشگيری از این بیماری و عدم تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی، انجام آزمايشات خون قبل از ازدواج، و عدم ازدواج دو فرد ناقل تالاسمی است.

این فوق تخصص بيماری ‌های خون اطفال ادامه داد: در صورت ازدواج اين افراد با يكديگر، انجام آزمايشات ژنتيک قبل از بارداری لازم و ضروری است. 

فکری گفت: احتمال ابتلای جنينی كه والدین او مبتلا به تالاسمی ماژور هستند، ۲۵ درصد است.

وی، با اشاره به اینکه در صورت ابتلاي جنين به تالاسمی ماژور، پيشنهاد سقط جنين مطرح می ‌شود، افزود: خوشبختانه در چندين سال اخير تولد فرزندان مبتلا به تالاسمی در استان كمتر از يک يا دو مورد در سال گزارش شده‌ است.

فكری گفت: با توجه به اطلاع رسانی مناسب در خانه های بهداشت روستاهای استان، بيماران مبتلا به تالاسمی تحت نظر قرار مي‌گيرند.

به گفته وی؛ تمام هزينه‌های درمان تالاسمی توسط دولت پرداخت می ‌شود و برای بیماران رایگان است.

گفتنی است؛ تالاسمی جزء کم خونی های همولیتیک ارثی است که بدن قادر به ساخت زنجیره هموگلوبین نیست و معمولاً از پدر و مادری که ناقل ژن کم خونی است به فرزندان به ارث می رسد.

انواع تالاسمی دو نوع آلفا و بتا است که نوع بتا هم شامل تالاسمی ماژور (تالاسمی شدید) و تالاسمی مینور یا خفیف می‌باشد و افراد مبتلا به تالاسمی مینور، در واقع کم خونی مشکل‌سازی ندارند.

انتهای پیام/ک
برچسب ها: تالاسمی ، شهرکرد ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.