مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر كرد؛

گذری بر زندگی و مبارزات عبدالعلی علی‌عسكری

مركز اسناد انقلاب اسلامی بخشی از زندگی نامه و مبارزات رئیس صدا و سیما را كه برگرفته از خاطرات ثبت شده وی در این مركز است منتشر كرد.

گذری بر زندگی و مبارزات عبدالعلی علی‌عسكریبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مركز اسناد انقلاب اسلامی بخشی از زندگی نامه و مبارزات عبدالعلی علی عسكری، رئیس صدا و سیما را كه برگرفته از خاطرات ثبت شده وی در این مركز است منتشر كرد.

گردآوری اسناد وهمچنین ضبط و ثبت خاطرات انقلابیونی كه در طول دوران نهضت امام خمینی (ره) تا پیروزی انقلاب اسلامی و از آن پس تا تثبیت و رشد و بالندگی  نظام جمهوری اسلامی به استقرار این شجره طیبه پرداختند از جمله وظایف ذاتی مركز اسناد انقلاب اسلامی بشمار می رود و از آنجا كه این مركز از اواخر دهه شصت  تاكنون به این مهم پرداخته است گنجینه بی بدلیلی از خاطرات رجال جمهوری اسلامی و همچنین مبارزان مسلمان  از آن دوران  حماسه و نور در آرشیو آن  نگهداری می شود .

انتصاب عبدالعلی علی عسكری به ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بهانه ای شد تا با تورق در خاطرات ضبط و ثبت شده وی در مركز اسناد انقلاب اسلامی گوشه ای از زندگی و فعالیت های این مبارز مسلمان و مدیر سال های بعد نظام جمهوری اسلامی را برای علاقمندان به تاریخ انقلاب اسلامی روایت كنیم .

عبدالعلی علی عسكری در 1337 در یكی از روستاهای نجف آباد اصفهان و در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد . وی از چهار سالگی به صلاحدید پدر به فراگیری قرآن در مكتبخانه زادگاهش پرداخت و در حالی كه كمتر از پنج سال داشت به همراه خانواده اش به شهرری مهاجرت كرد. او تحصیلات ابتدایی را با وجودی كه هنوز به سن قانونی تحصیل نرسیده بود از پنج سالگی آغاز كرد و در مدارس فیض و حافظ شهر ری به علم آموزی پرداخت . علی عسكری همزمان با تحصیل در مقطع ابتدایی به كار در بازار  شهر ری نیز می پرداخت و در این شرایط توانست  سال های آخر تحصیل در مقطع دبستان را بصورت جهشی بگذراند و راهی مقطع متوسطه دوم(دبیرستان ) شود.

آغاز مبارزات انقلابی عبدالعلی علی عسكری در نهضت امام خمینی(ره)

علقه های مذهبی خانواده علی‌عسكری وهمچنین فضای معنوی حاكم بر شهر ری بسرعت باعث جذب وی در مسجد چهارده معصوم (ع) و همچنین هیئت های مذهبی آن شهر شد و بتدریج این ارتباطات زمینه ساز آشنایی او با برخی از مراجع تقلید و خصوصا امام خمینی(ره)  را ایجاد كرد . آشنایی با نام امام خمینی (ره) تلنگری بود تا علی عسكری با مسائل سیاسی آشنایی یافته  و به كمك  سایر دوستان همفكرش در مدارس شمس و آیت الله مدرس ( رضا شاه سابق) شهرری به برخی فعالیت های فرهنگی- سیاسی دست زند .

انتشار نشریه "سفیر انقلاب" در دوران دبیرستان

 انتشار نشریه "سفیر انقلاب" كه به منظور عدم ایجاد حساسیت در ذهن اولیاء دبیرستان با نام "سفیر" منتشر می شد و در كنار درج مقالات ادبی ،‌شعر و احادیث بصورت پراكنده به مسائل سیاسی  می پرداخت  نمونه ای از آن فعالیت هاست . علی‌عسكری علاوه بر فعالیت های فرهنگی در دبیرستان در زمینه های مذهبی نیز بسیار فعال بود و در اوایل دهه پنجاه با برپایی هیئت نوجوانان چهارده معصوم (ع) به برگزاری مجالس مذهبی می پرداخت .

اولین دستگیری علی عسكری توسط ساواك در سال 53

او در عاشورای 1353 در حالی كه محصل دبیرستان آیت الله مدرس (شاه رضا سابق) بود به همراه سایر دوستان خود به برپایی دسته عزاداری امام حسین (ع) در شهر ری همت گمارد و از آنجا كه در این دسته عزاداری بجای علم و كتل از پلاكاردهای و نوشتجات بعضاً سیاسی استفاده شده بود و در ذهن ماموران امنیتی، یك تظاهرات سیاسی بمانند 15 خرداد 1342 را تداعی می كرد دستگیر و به ساواك  انتقال یافت اما پس از مدت كوتاهی آزاد شد.

پایه گذاری گروه سیاسی توحیدی "بدر"

عبدالعلی علی‌عسكری پس از رهایی از دست ساواك به همراه‌ حسین فدایی، حسن هاشمی،حسن اسلامی،حسن طاهر نژاد، عبدالرسول سبزواری (رامین ) وتنی چند از مبارزان شهر ری گروه سیاسی ای را پایه گذاری كرد كه بعد ها با نام "گروه توحیدی بدر" معروف شد . این گروه  با آیت الله شاه آبادی  و تنی چند از روحانیت مبارز تهران تعاملات ویژه ای داشتند و علاوه بر مبارزات سیاسی و فرهنگی به  مبارزات مسلحانه علیه رژیم پهلوی نیز می پرداختند.

عبدالعلی علی‌عسكری علاوه بر فعالیت های سیاسی توجه ویژه ای به تحصیل داشت. از این رو دیپلم خود را در سال 1354 اخذ  كرد و در همان سال با شركت در كنكور سراسری در رشته برق و الكترونیك دانشگاه امیر كبیر (پلی تكنیك سابق) پذیرفته شد.او در دانشگاه امیر كبیر به فعالیت های فرهنگی و سیاسی خود ادامه داد و اقداماتی در جهت پخش اعلامیه و جلوگیری از رواج اباحه گری و فساد در دانشگاه  به انجام رساند.

او با اوج گیری مبارزات انقلابیون در سال های 1356-1357 بر فعالیت های خود در "گروه توحیدی بدر" افزود و سرانجام در خرداد 1357 در شیراز به چنگ ماموران ساواك افتاد . او پس از انتقال به تهران به كمیته مشترك ضد خرابكاری  فرستاده شد و پس از تحمل 50 روز زندان انفرادی  و  بازجویی های همراه با شكنجه به بند عمومی كمیته مشترك و  از آنجا به زندان اوین انتقال یافت و تا روز 22 بهمن 1357 در زندان بود.

فعالیت های انقلابی و فرهنگی علی عسكری پس از پیروزی انقلاب اسلامی

‌ عبدالعلی علی عسكری پس از پیروزی انقلاب‌ اسلامی،‌تحصیلاتش را كه بواسطه مبارزات سیاسی نیمه كاره رها شده بود از سر گرفت و ‌موفق به اخذ مدرك  لیسانس‌ شد و بدنبال آن در سال های دفاع مقدس در صنایع دفاعی كشور منشا خدماتی شد. وی در كنار فعالیت‌های خود سال ها در دبیرخانه‌ شورای‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ به همكاری با‌ دكتر هاشمی‌ گلپایگانی می پرداخت و در ادامه فعالیت های فرهنگی در سال 1371 به پیشنهاد دكتر علی لاریجانی ؛‌وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت معاون سیاحتی‌ و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد . او همچنین در این دوره با حفظ سمت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مراكز ایرانگردی و جهانگردی را نیز عهده دار بود.

او در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی با توجه به شرایط اقتصادی كشور و لزوم برنامه ریزی برای تنظیم بازار و مبارزه با گرانی بعنوان مدیر عامل شركت فروشگاه های زنجیره ای رفاه انتخاب شد و بسرعت در طول  مدت تصدی در آن مسئولیت به گسترش شعبات این فروشگاه ها در سطح كشور اهتمام ورزید. علی عسكری با روی كار آمدن دولت اصلاحات بار دیگر به سپاه بازگشت و مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه شد.

عبدالعلی علی عسكری كه تحصیلات خود را تا مقطع دكتری در دانشگاه علم و صنعت ادامه داده است  تاكنون در مسئولیت های چون مدیربنیاد فرهنگی پژوهشی غرب شناسی ،مشاور ریاست سازمان صداوسیما ،معاون آموزشی سازمان و ریاست دانشكده صداوسیما  ، معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما و .... به خدمت پرداخته است .


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار