مهاباد؛

آغاز بازسازی حوضخانه رستم بیگ مهاباد

کار مرمت و ساماندهی حوضخانه رستم بیگ، یکی از آثار فاخر شهرستان مهاباد، پس از سال ها فراموشی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ؛ رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: مرمت این اثر تاریخی را که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است،در شرایط فعلی که با کمبود و مشکل تامین اعتبارات مواجهیم،می توان به عنوان یک جلوه راستین در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل دانست.

شهابی افزود: مرمت این اثر فاخر مهمترین رویداد هفته میراث فرهنگی در این شهرستان است که اداره کل میراث فرهنگی آن را از محل اعتبارات شهرستانی انجام میدهد.

وی اضافه کرد:مرمت حوضخانه رستم بیگ و گنبد آن که شامل مرمت لایه‌های زیرین گنبد، همچنین سبک سازی و استحکام بخشی آن است، با نظارت استادان فن و کارشناسان ارشد اداره‌ کل میراث فرهنگی استان انجام می گیرد.

حوضخانه رستم بیگ مربوط به دوره قاجار است که در خیابان صلاح الدین ایوبی شرقی، کوچه قاضی زاده واقع شده و دوازدهم بهمن 1381 با شمارهٔ ثبت 7383 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهابی اظهار امیدواری کرد با پایان مرمت این اثر،کار ساماندهی و مرمت حوضخانه شاه درویش و عباس آقا، همچنین حمام تاریخی لج در آینده ای نزدیک و با مشارکت مردم و علاقه مندان آغاز شود.
گفتنی است؛از مجموع یک هزار و 477 اثر تاریخی ثبت شده آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی کشور، 91 اثر در شهرستان مهاباد واقع شده است.

آثار تاریخی و باستانی زیادی از جمله غار تاریخی سهولان، دخمه سنگی فخریگاه، محوطه تاریخی برده کنته، حمام لج، کوخ کورتک، تپه شیطان و غار خه لوی یوسف کند از جمله این آثار است که برخی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.