پلیمر و کاربرد آن در صنعت ساختمان

با توجه به روش‌های نوین به جای روش‌های سنتی در صنعت ساختمان و تعامل رشته‌های عمران و پلیمر با یکدیگر می‌توان به پیشرفت‌های زیادی در صنایع راه و ساختمان دست یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود جمشیدی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و دبیر کنفرانس در اولین کنفرانس ملی پلیمر در صنایع راه و ساختمان که امروز در تالار امام خمینی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد در خصوص محورهای کنفرانس گفت: نقش پلیمر در بتن و محصولات سیمانی، کامپوزیت‌های پلیمری، فناوری نانو در پلیمرهای ساختمانی، فناوری‌های نوین پلیمری در صنایع راه و ساختمان، استاندارد مقررات ملی و بین‌المللی ساختمانی، رنگ و مواد افزودنی، بررسی رفتار پلیمرهای ساختمانی، محیط زیست و توسعه پایدار در صنایع راه و ساختمان، عایق‌های حرارتی پلیمری و صرفه‌جویی در مصرف انرژی محورهای کنفرانس پلیمر است.

وی در خصوص اهداف کنفرانس بیان کرد: تبیین و تقویت جایگاه پلیمر در صنعت ساختمان تبیین جایگاه پلیمر در مقررات ملی ساختمان، تقویت دو رشته بزرگ عمران و پلیمر در سطوح صنعتی و آکادمیک پایه‌گذاری یک علم بین رشته‌ای و کاربردی، آزمایشگاه مرجع مصالح ساختمانی پلیمری و جهت‌دهی به تحقیقات آکادمیک برای رفع نیازهای واقعی صنعت از جمله اهداف این کنفرانس به شمار می‌آید.

جمشیدی در خصوص کاربردهای پلیمر در صنعت ساختمان عنوان کرد: کاربرد بتن و کامپوزیت‌های سیمانی، کاربرد به صورت قطعات پلاستیکی و لاستیکی، چسب درزگیرها و رنگ و پوشش، عایق‌های حرارتی و رطوبتی، لوله‌های پلیمری انتقال آب فاضلاب و ژنوسینتیک‌ها را می‌توان از کاربردهای پلیمر در صنعت ساختمان دانست.

وی افزود: برای کاهش معضلات صنعت لازم است یک کمیته راهبردی  تشکیل دهیم تا بهتر بتوانیم موضوعات را پیگیری کنیم.

دبیر اولین کنفرانس ملی پلیمر در صنایع راه و ساختمان یادآور شد: برای برگزاری این کنفرانس 8 دانشگاه برتر کشور به دانشگاه علم و صنعت ایران کمک کردند.

روش‌های نوین به جای روش‌های سنتی در صنعت ساختمان
در ادامه کنفرانس محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: باید به فناوری‌های نوین توجه ویژه‌ای داشته باشیم. چرا که نمی‌توانیم خودمان را به مصالح سنتی محدود کنیم. همچنین تجربه بین‌المللی شدن نشان می‌دهد که توسعه و رشد اقتصادی با محدود شدن در روش‌های سنتی میسر نیست اگر بخواهیم به رشد اقتصادی 5 درصد برسیم باید به تکنولوژی‌های نو اهمیت دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاهی که در آن قرار داریم از روش‌های راهبردی حمایت می‌کنیم و زمینه توسعه پایدار را فراهم می‌کنیم.

دومین مصرف پلیمر و پلاستیک‌ها  در صنعت ساختمان 
مهدی نکومنش حقیقی رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و رییس انجمن مهندسی پلیمر اظهار داشت: تولید جهانی مواد پلاستیکی و پلیمری بسیار بالا است که دو پنجم آن‌ها در بسته‌بندی استفاده می‌شود اما دومین مصرف پلاستیک‌ها و پلیمرها در صنعت ساختمان است و سهم شناخته‌شده‌ای در این صنعت برای آن‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: پلیمرها از سقف تا زیر کف در یک ساختمان مدرن نقش دارند و این به علت ویژگی‌های کیفیتی، انرژی قیمت مناسب و سهولت استفاده از پلیمرها است.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در خصوص راهکارهایی برای استفاده‌ای بیشتر از پلیمرها بیان کرد: ایجاد فرهنگ استفاده، به‌کارگیری ابزار دانشی در تبیین موضوع (معضل انرژی و محیط زیست)، ترویج موضوع، وضع قوانین و مقررات و کار خستگی‌ناپذیر که از اهداف مورد نظر در اقتصاد مقاومتی است از راهکارهای مورد استفاده در این بحث است.

توجه به بازسازی در صنعت ساختمان ضروری است
مرتضوی رییس خانه صنعت و معدن گفت: در سال‌های اخیر استفاده از پلیمرها به شدت متداول شده است و این فن‌ها به علت کاربرد بسیار گسترده پلیمرها است.

وی افزود: برای استقبال بیشتر صنعت با صنعتگران و کارهای پلیمری لازم است وقت و انرژی بیشتری صرف کنیم. همچنین نکته‌ای کلیدی در اینجا تربیت پلیمر کارهای حاذق است.

رییس خانه صنعت و معدن بیان کرد: ما سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای گسترش این علم در کشور انجام داده‌ایم.

وی تأکید کرد: یکی از نقاطی که از پلیمرها استفاده می‌شود در بازسازی ساختمان‌ها است و با توجه به جغرافیای کشورمان باید توجه خاصی به این موضوع و بازسازی ساختمان‌های کشورمان داشته باشیم.

مرتضوی یادآور شد: برای پیشرفت در صنعت راه و ساختمان لازم است مهندسان عمران و پلیمر از رشته‌های دیگر تا حدودی اطلاعات کسب نمایند و تعامل بهتری با هم برقرار کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار