باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

بکارگیری سیاستهای روز ملی جمعیت نقطه امیدی برای افزایش موالید

30 اردیبهشت که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی جمعیت نام گذاری شده ،نقطه عطفی برای اجرای سیاستهای افزایش موالید در کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در راستای ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در 30 اردیبهشت ماه سال 93، به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی نام گذاری و به ثبت رسید.

ازجمله موارد سیاستهای کلی جمعیت شامل رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج در تشکیل خانواده و افزایش فرزند، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوران بارداری، ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری، پوشش بیمه ای هزینه های زایمان و درمان ناباروری در مردان و زنان، کاهش سن ازدواج، تحکیم بنیان خانواده و پایداری آن با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری همچنین تأکید بر آموزش مهارت‌‌های زندگی است.

اهمیت این موضوع تا جایی است که مقام معظم رهبری درباره نقش ایجابی جمعیت در پیشرفت کشور فرمودند: لازم است تا برنامه ریزی های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاستهای جمعیتی انجام گیرد.همچنین ایشان با توجه به جایگاه و ضرورت جمعیت در افزایش اقتدار ملی وبا تاکید برپویندگی ،بالندگی وجوانی جمعیت کنونی به عنوان یک فرصت وامتیاز برای جلوگیری از کاهش نرخ رشدوباروری در سالیان اخیر،سیاستهای کلی جمعیت را ابلاغ کرده اند.

**هفت موضوع در هفت روز

به منظور تمرکز بیشتر در مقوله رشد جمعیت وپرداختن به موضوعات جزیی تر در این مورد از 25 تا31 اردیبهشت در هفته جمعیت هر روز به یک موضوع اختصاص پیدا می کند.

شنبه 25 اردیبهشت:جمعیت، خانواده سالم، آرامش ونشاط.
یکشنبه26 اردیبهشت:جمعیت،باروری وحمایت تز زوجین نابارور
دوشنبه27 اردیبهشت:جمعیت وحفظ کرامت سالمندان
سه شنبه28 اردیبهشت:جمعیت،حفظ باروری وکنترل عوامل تهدی کننده
چهارشنبه 29 اردیبهشت:جمعیت،سلامت باروری وافزایش نسل سالم
پنج شنبه30 اردیبهشت:جمعیت جوان واقتصاد پویا
جمعه 31 اردیبهشت:جمعیت،فرزند پروری وخانواده منتظر
دراین هفت روز با برگزاری نشستهای تخصصی وهمایشهای مختلف ،موضوعات مربوط به جمعیت پایش وارزیابی میشود.

ازدیگر اهداف نامگذاری هفته جمعیت ،تولید مثل وفرزندپروری،گشایش باب گفتگووآگاهی بخشیدن به باورهای صحیح درباره جمعیت همچنین ایجاد انگیزه وتهیه امکانات و مقدمات در جامعه است.

**افزایش سن ازدواج عامل مهم تاخیر در فرزند آوری

ازجمله مهم ترین عامل تاخیر درفرزند آوری ،افزایش سن ازدواج درمیان جوانان است که امروزه به دلیل برخی مسائل این معضل افزایش یافته همچنین تمایل به تک فرزندی وبه خصوص بعصی شهرهای صنعتی در کشور نیز بیشتر است.

ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی ،اصلاح شیوه ونگرش صحیح به مقوله ازدواج در کاهش این مشکل نقش بزرگی خواهد داشت.

مدیرکل اطلاعات وآمار سازمان ثبت احوال کشور در این باره میگوید:دو عامل عمده که در کاهش ازدواجها موثر است یکی ساختار سنی جمعیت ودیگری تاخیر در ازدواج هاست،به طوری که در تغییرات ساختار سنی جمعیت ،شاهد کاهش سهم جمعیت جوان از سال 85 تا 90 از 35.4 درصد جمعیت جوان 15 تا 29 ساله به 31.5 درصد بوده که این آمار بر اساس سرشماری های مرکز آمار اعلام شده است.

علاوه برتاخیر درازدواج ،افزایش طلاق نیز برروند تاخیردر فرزندآوری افزوده به طوریکه اکثر طلاق ها در سال های اولیه زندگی صورت میگیرد که باعث کمتر شدن شانس فرزندآوری می‌شود.

علی اکبر محزون دراین باره گفت:طول مدت پایداری ازدواج در کمتر ازیک سال 13 درصد،در 5 سال اول زندگی 47.3درصدبوده که منجربه طلاق شده است ودر مجموع میانگین طول مدت ازدواج در کل طلاق8.3درصد است.

این آمار نشان می‌دهدکه جامعه به آگاهی وفرهنگ سازی بیشتری نیازمنداست زیرا ازدواج آگاهانه وبه هنگام جلوی پیشروی طلاق را می‌گیرد.

یکی دیگرازمضرات افزایش سن ازدواج ،ایجاد مشکلات متعددی در باروری است که برنامه های پیشگیری و درمان ناباروری در وزارت بهداشت براساس بند45 سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه کشور،بر فرهنگ سازی تاکید کرده است.

ترویج ونهادینه سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی ،پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ،ارتقای امیدبه زندگی ،تغذیه سالم وتامین سلامت جمعیت،فرهنگ سازی برای احترام وتکریم سالمندان ،توزیع جغرافیایی جمعیت،توانمند سازی جمعیت در سن کار،مدیریت مهاجرت به داخل وخارج ازکشور،حفظ وجذب جمعیت در روستاها،مناطق مرزی وکم تراکم ،ایجادمراکز جدید جمعیتی ،رصد مستمر سیاستهای جمعیتی،تقویت مولفه های هویت بخشی ملی ،ارتقای وفاق وهم گرایی اجتماعی وتشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور وسرمایه گذاری ازدیگر مفادسیاستهای کلی جمعیت است.

**همکاری همه دستگاهها لازم است

سیاستهای جمعیتی برگرفته ازنظرات کارشناسی ،تخصصی ومشورتی تمام سطوح تصمیم گیری نظام بوده که نهایتا ازسوی مقام معظم رهبری ابلاغ شدکه نشان دهنده بزرگ وجامع بودن آن را دارد که دراین میان هریک از دستگاههای اجرایی با انجام وظایف خود اقدامات لازم را در جهت اجرای این سیاستها در سهم خود انجام خواهد داد ونقش رسانه های جمعی از جمله صدا وسیمابا اطلاع رسانی و فرهنگ سازی  درمیان شهروندان واقشار مختلف جامعه بسیار مهم است.


انتهای پیام/

برچسب ها: جمعیت ، ثبت احوال ، مهاجرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار