هافینگتون پست: نیاز عربستان به کمک‌های آمریکا بیشتر از نیاز آمریکا به عربستان است

به باور کارشناسان آنچه در سیاست خارجی اوباما مورد انتقاد است تضمین‌های امنیتی رئیس‌جمهور آمریکا برای سعودی‌ها است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ هافینگتون پست در مطلبی نوشت: علی‌رغم قوت گرفتن تردیدها در روابط آمریکا و عربستان، "باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته به سرزمین شن‌های داغ سفر کرد تا به خانواده سلطنتی این اطمینان را بدهد که آمریکا همچنان از عربستان حمایت می‌کند. اما آنچه در سیاست خارجی اوباما موردانتقاد است تضمین‌های امنیتی رئیس‌جمهور آمریکا برای سعودی‌ها است. روابط ریاض و واشینگتن در مسیری عادی باید حرکت کند و دوستی سیاسی آن‌ها باید به دور از هرگونه تظاهر باشد.

هافینگتون پست نوشت: آمریکا تاجر اسلحه عربستان است ولی تا جایی که ممکن است باید از یاری‌رساندن به عربستان در سرنگونی حکومت‌های یمن و سوریه کناره بگیرد. واشینگتن باید از هرگونه تضمین دادن به برقراری امنیت در عربستان دور بماند. اگر عربستان ارزش دفاع کردن دارد این روند باید به‌وسیله مردم خودش صورت گیرد. تنها در این حالت است که آمریکا با استفاده از جنگ سرد تهران- ریاض می‌تواند توجه تهران را جلب کند.

در بخش از این گزارش آمده است: بخش عمده‌ای از روابط آمریکا و عربستان بر پایه نفت بوده است. سعودی‌ها همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان هستند. بااین‌حال بازارهای انرژی همیشه جهانی بوده است. آمریکا با گسترش صنعت نفت شیل و روی آوردن به بازارهای جدید تولید نفت همچون ایران، می‌تواند دامنه واردات نفت خود را از عربستان فراتر ببرد و به جنگ سرد واردات نفت از عربستان پایان دهد.

بااین‌حال آنچه بیش از تجارت نفت، عربستان را تهدید می‌کند، شرایط داخلی این کشور است. نظام استبدادی دولت عربستان علیه مردمش نمی‌تواند خانواده سلطنتی را در برابر آن‌ها محافظت کند. دولت آمریکا نیز در این زمینه قادر به حمایت از خانواده سلطنتی عربستان در برابر ملت نیست. ادامه این روند می‌تواند به مزاید عربستان به بالاترین بها منجر شود.

از سوی دیگر، عربستان باهدف برقراری ثبات در منطقه، درصدد سرکوب اکثریت شیعه در کشورهایی همچون سوریه، یمن و بحرین بوده است. روندی که بیش‌ازپیش باعث بی‌ثباتی در منطقه و شعله‌ور شدن آتش جنگ حتی در داخل عربستان شده است. سیاستی کهنه از عربستان که در سال 1358 پس از سرنگونی حکومت شاهنشاهی، ایران را درگیر جنگ با عراق کرد.

آمریکا بیش از یک دهه برای مدیریت و ژئوپلیتیک منطقه تلاش کرده و نتایج فاجعه‌بار آن را به نمایش گذاشته است. هم‌اکنون این از وظایف مشترک عربستان و ایران است که در کنار یکدیگر برای بازگرداندن آرامش و ثبات در منطقه تلاش کنند و در صورت کناره‌گیری عربستان باید منتظر پیامدهای منفی آن برای این کشور و منطقه باشیم. به عقیده مقامات آمریکایی ریاض بهترین فرصت برای شروع این تغییرات است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار