قدرت‌نمایی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر ایران و عراق در نشست دیروز کنگره

نشست دیروز کنگره که قرار بود درباره توافق هسته‌ای ایران باشد، به موضوع جنگ عراق کشیده شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولیتیکو، در حالیکه اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا می‌خواستند نشست روز گذشته کمیسیون نظارت مجلس را به طور کامل به بحث درمورد دلایل امتناع مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا از حضور در این جلسه و انتقاد از پنهان‌کاری ادعایی کاخ سفید در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران اختصاص دهند، اعضای دموکرات مجلس از حضور یک میهمان دیگر در این نشست برای انتقاد از سیاست رئیس جمهور سابق آمریکا در تهاجم نظامی به عراق استفاده کردند.

«بن رودز» - معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که از ارتباط نزدیکی با وی برخوردار است - هفته گذشته در گفتگو با نیویورک تایمز اظهار داشت که در جریان مذاکرات هسته‌ای تابستان گذشته با ایران، خبرنگاران آمریکایی تنها اخبار مورد تأیید تیم آمریکایی مذاکره‌کننده را به بیرون از محل مذاکرات منتقل می‌کردند.

هرچند رودز پس از این اظهارنظر جنجالی، دلیل این کار را ناآگاهی خبرنگاران از جزئیات مسئله هسته‌ای ایران و نبود اشراف کافی آنها بر مسائل بین‌المللی عنوان کرد، مخالفان جمهوری‌خواه اوباما با استناد به این اظهارنظر، دولت اوباما را به تحریف واقعیات و ارائه اطلاعات غلط به افکار عمومی آمریکا متهم کرده‌اند. 

کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان روز گذشته (سه‌شنبه) از رودز دعوت کرد برای ادای پاره‌ای توضیحات درباره اظهارات اخیر خود در جلسه استماعی که به همین منظور تشکیل شده بود، شرکت کند؛ اما رودز از پذیرش این دعوت امتناع کرد و کاخ سفید نیز طی نامه‌ای به کنگره با تاکید بر موضوع "تفکیک قوا" در آمریکا اعلام کرد رودز به عنوان مشاور نزدیک رئیس جمهور درخصوص اظهاراتش درباره توافق هسته‌ای ایران در کنگره شهادت نخواهد داد.

با این حال، کمیسیون نظارتی کنگره با وجود غیبت رودز برای بحث درمورد عملکرد دولت اوباما در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران تشکیل جلسه داد؛ اما حضور «جان هانا» از مقامات سابق دولت جرج بوش در این نشست، حاشیه‌ساز شد. 

«جیسون چیفیتز» - رئیس جمهوری‌خواه کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان – در شروع جلسه با انتقاد از غیبت رودز در این نشست اظهار داشت: "چطور ممکن است فردی که درباره توافق هسته‌ای ایران با هر خبرنگاری صحبت می‌کند، حاضر نیست درباره نقش خود در توافق هسته‌ای ایران با اعضای کنگره هم‌صحبت شود!"

پس از آنکه چیفیتز و برخی اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در این نشست رسما کاخ سفید را به استناد اظهارات مشاور نزدیک اوباما به فریب افکار عمومی آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران متهم کردند، اعضای دموکرات مجلس نیز برای رویارویی با منتقدان جمهوری‌خواه اوباما، با بهره‌گیری از حضور «جان هانا»، دولت بوش را بار دیگر به ارائه اطلاعات غلط درباره جنگ عراق متهم کردند.

دموکرات‌ها در این نشست در ادامه اظهارات قبلی خود در طول سالهای اخیر عنوان کردند جرج بوش روایت مورد علاقه خود را از جنگ عراق و دلایل آن در اختیار رسانه‌های آمریکایی قرار داده است.

قدرت‌نمایی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر ایران و عراق تا جایی ادامه یافت که چیفیتز به عنوان رئیس کمیسیون نظارت مجلس تا پایان نشست نتوانست موضوع فریب‌کاری ادعایی دولت اوباما در توافق هسته‌ای ایران را در دستور کار این نشست قرار دهد.

روز گذشته تعدادی از اعضای سنا نیز با ارسال نامه‌ای به اوباما، خواستار برکناری رودز از سمت خود شدند. 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار