آیا اورست هنوز هم بلندترین قله جهان است؟

وبسایت ساینس‌آلرت در گزارشی یک رقیب قهار برای قله اورست معرفی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ساینس‌آلرت، از زمانی که «سِر ادموند هیلاری» در سال 1953 به قله اورست صعود کرد، هزاران ماجراجو برای رسیدن به این قله تلاش کرده‌اند. در حقیقت سالانه تعداد زیادی از مردم توان خود را برای رسیدن به این هدف به کار می‌گیرند.

شهرت اورست مدیون عنوان «مرتفع‌ترین کوه جهان» است؛ اما باید بدانیم اینگونه نیست. بلندترین کوه جهان «چیمبورازو،» کوهی آتشفشانی در اکوادور است. چیمبورازو دورترین نقطه از مرکز زمین و در نتیجه بلندترین از نظر مسافت است.

بنابر گزارشی در نیویورک‌تایمز قله چیمبورازو زمانی که از سطح دریا محاسبه می‌شود 6248 متر و کوتاه‌تر از اورست است؛ اما اندازه‌گیری این کوه از مرکز زمین همه چیز را تغییر می‌دهد.

از آنجاییکه زمین مسطح نیست در خط استوا برآمده و نزدیک قطب‌ها صاف می‌شود. این حقیقت نشان می‌دهد کوه‌های نزدیک استوا بلندتر از کوه‌های مناطق دیگر هستند.

چیمبورازو دقیقاً روی خط استوا قرار دارد این در حالیست که اورست در 28 درجه شمالی واقع شده است. بنابر یک گزارش اورست 6382 کیلومتر از مرکز زمین و چیمبورازو 6384 کیلومتر از مرکز این کره خاکی کشیده شده است. همین اختلاف 3.2 کیلومتری کافی است تا عنوان «مرتفع‌ترین کوه جهان» را از اورست سلب کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار