در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

عضوی جدید به خانواده گکوها پیوست

زمانی که بیشتر خبرهای مرتبط با گونه های جانوری کشور به تخریب زیستگاه آنها، تعارضات میان انسان و حیات وحش و تلفات جاده ای محدود می شود، توصیف جنس و گونه جدیدی از مهره داران ایران می تواند خبر خوشحال کننده ای باشد.

هانیه غفاری عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این مارمولک متعلق به جنس جدیدی است که آن را گروه تحقیقاتی دانشگاه کردستان به دوازده جنس موجود در خانواده گکوهای ایران اضافه کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع در مقاله علمی با عنوان "یک جنس و گونه جدید از گکوها به همراه اصلاح کلید شناسایی جنس های گکوی ایران" در تاریخ 10 می 2016 در جلد 4109 مجله معتبر بین المللی Zootaxa   نیوزیلند به چاپ رسانده است.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان افزود: در گذشته تمامی گونه های جدید خزندگان کشور توسط محققان خارجی توصیف می شد اما خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد افزایش توجه محققان جوان ایرانی به این موضوع هستیم و همین امر منجر به توصیف گونه های جدیدی از خزندگان ایران توسط هموطنانمان بوده است اما نکته قابل توجه این دستاورد علمی اینجاست که محققان ایرانی تاکنون خزندگان و دوزیستانی از جنس جدید کشف و توصیف نکرده اند.

غفاری ادامه داد: این جنس و گونه جدید در زمان انجام فعالیت های میدانی مطالعات توجیهی و تفصیلی طرح مدیریت منطقه حفاظت شده "هماگ" مشاهده شد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار