اعتقاد به برخی خرافات ریشه در ناتوانی افراد دارد

مسئولیت پذیری و شجاعتِ قبول کردن اشتباهات، از علائم سلامت روانی است.

حبیبه تک دهقان کارشناس روان شناسی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل اعتقاد به خرافات، گفت: انسان ها ذاتاً دوست دارند زمانی که اقدام به انجام کاری می کنند تمام عوامل بیرونی با آنها همسو شود تا او زودتر به هدفش برسد و این امر برای او خوشایند است.

وی ادامه داد: اعتقاد به برخی خرافات مثل رخ دادن اتفاقات ناخوشایند در صورت رد شدن از زیر نردبان ناشی از این است که انسان ها در ذهن خود به دنبال دلایل رویدادها می گردند اما چون از آن عاجز می شوند ناخودآگاه آن اتفاق را به شکل نادرست توجیه می کنند.

تک دهقان در ادامه توضیح داد: وقتی کسی کاری را شروع می کند ولی از عهده انجام بر نمی آید و با شکست مواجه می شود، دست به فرافکنی می زند  یعنی آن را به افراد یا اشیا بیرون ربط می دهد تا وجدانش آسوده شده و از خود رفع تکلیف کند.

وی با تأکید بر اینکه در دین ما " توکل" در امور  توصیه شده است، تصریح کرد: توکل به این معناست که فرد برای انجام کاری تمام تلاشش را انجام دهد و نتیجه را به خدا واگذار کند.

تک دهقان افزود: اگر علل، عوامل و قدرتی غیر از قدرت لایزال الهی را در زندگی و امور جهان دخیل بدانیم و به شکل افراطی به آن معتقد باشیم مرتکب شرک شده ایم و این عمل حرام است.

این کارشناس در پایان گفت: افراد برای رهایی از بند خرافات بهتر است سعی کنند مسئولیت پذیری را در خود تقویت کرده و شجاعت پذیرش اشتباهاتشان را داشته باشند و اگر در انجام کاری موفق نشدند مسئولیت آن را به عهده گرفته  و در جهت جبران اشتباهاتشان برآیند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار