گزارش/

زندگی‌های حاشیه‌ای/ مردم این شهر وقت ندارند!

یکی ازدغدغه های جدی در بسیاری از افراد در جامعه ایران،به ضعف در مدیریت زمان باز می گردد،امری بارز و مشهود که بر قامت زندگی روزمره بسیاری از ایرانی ها سایه افکنده است.

محسنی//////////منتشر نشودبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،مولفه مدیریت زمان و بهره وری بهینه از ساعات و دقایق شبانه روز یکی از اصول اساسی و تعیین کننده در پیشرفت و شکوفایی هر جامعه و کشوری محسوب می شود.

به تعبیر دیگر می توان گفت توسعه در بستر و قالب زمان شکل می گیرد و هر گونه خلل و نقصانی در مدیریت صحیح و اصولی از زمان،می تواند روند توسعه را با آسیب ها و موانعی جدی مواجه سازد.

با اندکی تامل بر سخنان بخش قابل توجهی از عموم مردم به کرات جمله ای تکراری از زبان آنها بر گوش می رسد،جمله ای با این مضمون "وقت ندارم".

آنچه که ذکر آن در ذیل این گزارش ضروری و قابل توجه به نظر می رسد معطوف به این موضوع می شود که دلمشغولی هایی جامعه ایرانی عمدتا به کسب و کار متمرکز است و کمتر مشاهده می شود که زمان یا مقطعی  برای پرداختن به مطالعه،ورزش و...مدنظر قرار گیرد و با همه این اوصاف باز هم از سوی بخش قابل توجهی از عموم جامعه گلایه ها و انتقادات بسیاری در خصوص محدودیت زمان مطرح می شود.

*نگاهی آماری به مدیریت حوزه زمان در جامعه ایران

یکی از تاکیدات اندیشمندان،بزرگان و نام آوران جهان بر ضرورت برنامه ریزی مدون و اصولی برای بهره مندی موثر و کارآمد از زمان استوار است.

بر اساس ارزیابی های انجام شده و آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران در سال گذشته،عمده زمان ایرانی ها مصروف نگهداری و مراقبت از خود می شود و کمترین میزان اختصاص زمان نیز به فعالیت های خیریه ای باز می گردد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه ها،بصورت جزئی هر ایرانی در طول روز،دو ساعت و 52 دقیقه از زمان خود را به خانه داری،52 دقیق به فعالیت های آموزشی و فراگیری فن یا دانش،یک ساعت و دودقیقه به مشارکت های اجتماعی،18 دقیقه فعالیت های ورزشی،دو ساعت و یک دقیقه به استفاده از رسانه های جمعی،13 ساعت و 24 دقیقه به مراقبت و نگهداری شخصی اختصاص می دهد.

* هدر رفت زمان در سایه مسائل حاشیه ای

صدیقه نوبهار،کارشناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو  با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به ضرورت مدیریت صحیح و اصولی زمان اظهار داشت:یکی از عوامل موثر در هدر رفت زمان به مسائل حاشیه ای باز می گردد که باید برای مرتفع کردن آن اقدامات لازم را مدنظر قرار داد.

وی افزود:در واقع امر هر آنچه فردی درگیر مسائل حاشیه ای شود،زندگی و اوقات وی نیز همنشین مسائل و دغدغه هایی فرسایشی خواهد شد و به این ترتیب عنصر زمان به عنوان یکی از اساسی ترین مولفه های زندگی روزمره تحت الشعاع قرار می گیرد.

* نقش یادداشت برداری در مدیریت زمان

بطور طبیعی در شرایطی که حجم انبوهی از مشغله های کاری و فکری،ذهن و فکر انسان را درگیر ساخته،تفکیک امور و زمانبندی قاعده مند از راهکارهای موثری است که می توان با تکای به آن از هدر رفت زمان جلوگیری و به انجام منظم وظایف روزمره امیدوار بود.

عموما در چنین شرایطی(مشغله های فکری و شغلی)یادداشت برداری،امری سازنده به شمار می رود که می تواند به انجام منظم امور کمک شایانی کند.

*بهره مندی از زمان بر مبنای اولویت گذاری های اصولی

راهکار موثر دیگر در لحاظ کردن مدیریت بهینه زمان به استفاده اصولی از آن بر اساس اولویت گذاری های صحیح باز می گردد.

احمد محبی،جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مطلب فوق عنوان کرد:بعضا مشاهده می شود که برخی از افراد،بخش قابل توجهی از زمان خود را به امور و فعالیت های غیر ضروری و جانبی اختصاص می دهند.

وی افزود:در چنین شرایط و مواقعی  می توان با حذف و یا عقب انداختن امور غیر ضروری،بهره وری بهینه از زمان را به نحوی شایسته و موثری محقق و مسیر کرد.

محبی با اشاره به وجود برخی از نارسایی ها در هدر رفت  زمان گفت:قاعدتا در 24 ساعت شبانه روز با فراز ها و فرود هایی مواجه هستیم که بخشی از آنها در ید اختیار ما قرار دارد و بخش دیگر آن خارج از اراده ما قرار دارد.

این جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:به عنوان مثال ترافیک های سنگین،گره های ترافیکی و.. از نمونه مواردی است که کمتر می توان در کوتاه مدت بصورت فردی برای آن چاره اندیشی کرد و باید آن را پذیرفت.

محبی یادآور شد:متاسفانه در برخی از جوامع،به زمان به عنوان مولفه ای حائز اهمیت در توسعه و شکوفایی جامعه نگریسته نمی شود که تحقق وحصول این امر مستلزم فرهنگ سازی،برنامه ریزی و انتظام بخشی به تمامی بخش های زندگی روزمره است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
ما یه مشکل اساسی در زندگی و بخصوص کارهایمان داریم انهم نظم و برنامه ریزی که اسلام تاکید فراوانی بر ان دارد که مشکلات و افکار پریشان ناشی از مشکلات اقتصادی باعث ان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
آمارها کاملا قدیمیه. ۱ دقیقه رسانه های جمعی؟؟؟ توی جامعه الان، ۲۵ ساعت رسانه های جمعیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
چندان هم قدیمی نیست،بر مبنای اعلام رسمی مرکز آمار ایران در سال 94
فریبا نودهی(دانشجوی سال سوم رشته علوم اجتماعی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
مردم اگه فضای مجازی رو رها کنند برا همه چیز وقت دارند. من هیچ نرم افزار فضای مجازی نصب نکردم، رتبه ۲ آزمون رزیدنتی شدم، توی ۴ تا مرکز تحقیقات هم مشغول کار هستم. ۲۶ سالمم نشده!! و کلی کار دیگه...
این فضای مجازی هست که وقت مردم رو داره میخوره
آخرین اخبار