لبخند آمارهای میلیاردی و اندوه سرانه مطالعه!

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی فروش 78 میلیارد تومانی را تجربه می‌کند که میزان سرانه مطالعه کشور اندک است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با فروش 78 میلیارد تومانی کتاب به کار خود پایان داد. با توجه به آخرین اعلامی که از سوی مسئولین برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد، بیشترین کتاب‌های فروخته شده به نشر دانشگاهی اختصاص داشت و پس از آن ناشران عمومی و بین‌المللی دارای بیشترین فروش بودند. با نگاهی ساده به همین آمار می‌توان دریافت که بیشترین میزان خرید توسط دانشجویان و کتابخانه‌های دانشگاه‌ها انجام شد. 

پس از بخش دانشگاهی این ناشران عمومی بودند که بیشترین فروش را به خود اختصاص دادند. با نگاهی ساده به راهروهای نمایشگاه بین‌المللی در بخش ناشران عمومی می‌توان دریافت که بیشترین بازدیدها در این سالن در نشرهای به اصطلاح اسم و رسم‌دار و مشهور صورت می‌گرفت. افرادی که به دنبال شعر بودند، سراغ ناشران تخصصی آن می‌رفتند و بازار شعر داغ داغ بود. پس از آن رمان و سایر کتاب‌ها بیشترین خریدار را داشتند. 

پس از ناشران عمومی بخش بین‌الملل بیشترین فروش را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آن خود کرد. این بخش با تمام جذابیت‌هایی که داشت، مخاطبان را به سمت خود جلب کرد. با وجود فروش‌های میلیاردی که در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و دوره‌های قبلی دیده می‌شود، اما هنوز میزان سرانه مطالعه اندک است. این تضاد را شاید با یک مطالعه ساده بتوان به راحتی حل کرد. بخش اعظمی از فروش کتاب به ناشران دانشگاهی اختصاص داشت که جمعیت دانشجوی کشور را در بر می‌گیرد که هر ساله به نمایشگاه بین‌المللی کتاب سری می‌زنند. در طرف دیگر کتابخانه‌های دانشگاه‌های سراسر کشور هستند که نمایشگاه بین‌المللی کتاب را فرصتی می‌دانند تا کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه را در تمام کشور خریداری کنند. اینگونه تعداد کتاب‌های فروخته شده در بخش ناشران دانشگاهی افزایش می‌یابد.این افراد بخشی از جامعه کتابخوان ایران را تشکیل می‌دهند.

در طرف دیگر پرفروش‌های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ناشران عمومی هستند. در بین آن ها شعر و رمان مخاطبان بیشتری دارد. اهالی ادب نیز این فرصت را غنیمت می شمارند تا کتاب‌های عمومی شعر و رمان خود را تهیه کنند. مخاطبان اهل قلم نیز از جمله مخاطبان کتاب و کتابخوانی هستند. در این میان نیز مخاطبان حرفه‌ای شعر و رمان نیز وجود دارد. این افراد به هر بهایی کتاب مورد نظر خود را خریداری می‌کنند. از طرف دیگر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فرصتی برای آن ها است تا با شاعران و نویسندگان مورد علاقه خود دیدار کنند.

بخش دیگر بخش بین الملل بود در این بخش نیز افرادی که مخاطب آن هستند، گزینه پرفروش بودن را برای این بخش در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رقم زدند. البته آنچه تضاد میان فروش زیاد کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و سرانه مطالعه اندک را روشن می‌کند، این است که هرساله آمار افراد جامعه کتابخوان تغییری نمی‌کند. بلکه این افزایش قیمت کتاب‌ها است که چنین رقم بالایی را از فروش کتاب رقم می‌زند. در کنار آن افزایش جمعیت بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین المللی را نباید از یاد برد که هرساله با آن مواجه هستیم.



انتهای پیام/


 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار