آبادان؛

عشق و ایمان خرمشهر را آزاد کرد

آزادسازی خرمشهر توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر نیروهای متجاوز و اثبات برتری نظامی‌ یک جمهوری مردم سالار باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛در ساعت 2 بعد از ظهر روز3 خرداد سال 61 پس از34  روز نبرد بی‌امان، خرمشهر به طور کامل از اشغال نظامیان عراق خارج شده و عملیات بیت‌المقدس که در دهم اردیبهشت این سال آغاز شده بود، به پیروزی رسید و سودای تصرف قطعه ای از ایران برای بعثی ها به گور سپرده شد.

این اتفاق تاریخی در منطقه خاورمیانه در حالی آزادسازی خرمشهر توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر نیروهای متجاوز و اثبات برتری نظامی‌ یک جمهوری مردم سالار باشد. انجام شد که همه سردمداران جنگ تحمیلی ایران و عراق همت و کوشش خود را برای تصرف خاک ایران به کار بسته و با حمایت همه جانبه از صدام، درصدد  بودند انقلاب مردم ایران را با ناکامی روبرو کنند؛ اما تاریخ نشان داد که ناکام واقعی کسانی هستند که با استفاده از زور می خواهند ملت ها را استثمار کنند.


آزادسازی خرمشهر توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر نیروهای متجاوز و اثبات برتری نظامی‌ یک جمهوری مردم سالار باشد. در چنین شرایطی بود که عملیات بیت‌المقدس با هدف آزادسازی جاده اهواز - خرمشهر و خارج شدن جاده اهواز و آبادان از برد توپخانه دشمن در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت  با رمز  یا علی ابن ابی‌طالب از سوی فرماندهی مشترک آغاز شد.


فرمانده قرارگاه سایبری ستاد کل نیروهای مسلح درخصوص این واقعه تاریخی  گفت: فتح خرمشهر به عنوان بزرگترين پيروزي سياسي نظامي جمهوري اسلامي ايران در سال دوم جنگ، ضربه‌اي اساسي و تعيين کننده بر پيکره دشمن وارد آورد که تمامي معادلات، باورها، ذهنيت‌ها و قابليت‌هاي نظامي دشمن را از بين برد.
 سردار بهروز اثباتی، از رزمندگان حاضر در عملیات بیت المقدس اهمیت آزادسازی خرمشهر را چنین برشمرد و افزود: روحیه و تفکر انقلابی برخاسته از بسیج و سپاه موجب فتح خرمشهر شد که اگر چنین تفکری اجرا نمی شد، با امکانات و تجهیزات محدودی که در زمان جنگ بود، قطعا نمی توانستیم بر دشمنان پیروز شویم.

 وی در خصوص ابعاد مختلف عملیات بیت المقدس گفت: این عملیات دارای ابعاد مختلفی بوده چه از لحاظ نظامی، سیاسی و فرهنگی که هر کدام دارای یک نقطه عطفی است؛ از بعد نظامی توانستیم با تکیه برارتش و سپاه به نوعی از مقاومت نظامی برسیم که در تاریخ نمونه نداشت و فتح خرمشهر از بعد اجتماعی پیروزی بزرگی برای جامعه و ملت بود، از نظر ژئوپولیتیک با نیروهای خودی و علی رغم کمبودهای تسلیحاتی توانستیم این پیروزی را بدست آوریم و کشور را پاکسازی کنیم.
اثباتی در ادامه دیگر دستاوردهای حماسه فتح خرمشهر، را این چنین برشمرد: این پیروزی، اعتماد به نفس مسئولان نظام را در دفاع از حقوق مشروع و ایفای نقش در محافل سیاسی و اتخاذ مواضع قوی و منطقی در پی داشت؛ افزون بر این، با فتح خرمشهر شور انقلابی مردم دو چندان شد و باعث گردید كه ایران از این طریق، موفق به بازسازی نیروها، امكانات و حضور حماسی مردم در صحنه‌های نظامی و سیاسی گردد.
همچنین چرایی دلایل پیروزی و موفقیت ملت ایران در بازپس‌گیری خرمشهر را رهبر معظم انقلاب این‌گونه بیان می‌کنند: عملیات بیت‌المقدس و عملیات عظیمی که در آن روزها اتفاق افتاد، کار پیچیده عظیمی بود که از دو عامل ترکیب شده بود، یکی دانش نظامی و قوق فرماندهی و هوشیاری و استعداد جوانان مؤمن ما بود و عامل دوم که از عامل اول مهمتر است، نیروی ایمان و شجاعت ناشی از قوت ایمان رزمندگان و مردم و جوانان بود؛ یعنی عشق ایمانی -نه عشق حیوانی، نه عشق مادّی، نه عشق به چیزهای خُرد و حقیر- عشق به ارزشها؛ عشق به آرمانهای الهی و اسلامی، همان چیزی که کشته شدن در راه خدا را برای کسی که چنین عشقی را دارد، شیرین می‌کند.

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه‌ی 14 خرداد سال 61 دلیل دیگر فتح خرمشهر را استفاده‌ی مسئولان از نیروهای مردمی و انقلابی و حضور آنان در صحنه دانسته و فرمودند: امروز ما در مقابل قوی‌ترین قدرت‌های عالم، یعنی در مقابل آمریکا، احساس قدرت می‌کنیم، علت این احساس قدرت این است که شما هستید، یعنی یک نیروی لایزال و تمام نشدنی. اگر شما بی‌تفاوت بودید، اگر به جنگ و صلح و انفاق و آباد کردن و عمران و سازندگی بی‌اعتنا بودید، قطعاً هیچکس نمی‌توانست از مسئولان ادعا کند که در مقابل این تهاجم عظیم همه‌جانبه‌ای که امروز از طرف قدرت‌های بزرگ به ما می‌شود، قابل تحمل است.
‌ رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه درخصوص اهمیت آزاداسازی خرمشهر گفت: یكی از مسائل اساسی این بود كه خرمشهر یك قطب مهم سیاسی و اقتصادی بود و همان جایی بود كه دشمن دست گذاشته بود كه آنجا را حفظ كند و بنابراین از لحاظ اقتصادی و سیاسی حائز اهمیت بوده است

سردار سرتیپ پاسدار فتح‌الله جعفری با اشاره به چگونگی آزادسازی خرمشهر ادامه داد: ما باید ببینیم كه چه اتفاقی افتاد و امام خمینی چه كرد كه جمهوری اسلامی توانست ۷۰هزار نفر نیروی بسیجی آماده و سازماندهی شده را ظرف ۱۹ ماه در مقابل دشمن در آزادسازی خرمشهر آرایش دهد كه یك اتفاق بسیار مهمی بود، یعنی قدرت و ابتكار عمل امام خمینی  ره موجب شد كه ظرف كمتر از ۲سال بیش از ۷۰هزار نیروی آموزش‌دیده در خدمت جنگ آن هم به صورت داوطلبانه قرار گیرند كه این اقدام ارزشمندی برای تشكیل ارتش ۲۰میلیونی بود.
وی افزود: فاتح خرمشهر ۷۰هزار بسیجی داوطلب بودند كه با ایمان و اعتقاد خود دشمن را زمین‌گیر كردند، به همین دلیل حضرت  امام خمینی ره  فرمودند كه خرمشهر را خدا آزاد كرد.
زهرا یکی از افراادی است که تا آخرین لحظات در خرمشهر باقی مانده بود و سعی در حفظ خانه و کاشانه اش در برابر مهاجمان داشت وی از خاطرات آن روزهای آزادسازی خرمشهر چنین می گوید: در ساعت 2 بعدازظهر، خرمشهر به‌طور کامل آزاد شد و پرچم پُرافتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده‌ی خرمشهر به اهتزاز درآمد.
وی ادامه داد: خبر آزادسازی خرمشهر به سرعت در همه‌جا طنین افکند و مردم ایران اسلامی را غرق در شادی کرد؛ مردم به خیابان‌ها ریختند، به جشن و شادی پرداختند و در پایان آن روز نماز شکر را در مساجد به‌جای آورده و با فرارسیدن شب به یمن این پیروزی، بر پشت‌بام‌ها ندای «الله‌اکبر» سردادند.
میثم نیز از جمله افرادی است که آن روزهای پرشور را به خوبی به یاد آورده و می گوید: وقتی خبر آزادسازی خرمشهر را از رادیو شنیدم نمی دانستم از خوشحالی باید گریه کنم یا بخندم برای چندین ساعت متوالی نمی توانستم اشک هایم را کنترل کنم.
با گذشت سال ها از روز سوم خرداد خرمشهری ها و آبادانی های غیور، هر سال اگر در این آب و خاک حضور نداشته باشند به هر طریقی خود را به  خرمشهر رسانده و همراه با سایر ساکنان ، این پیروزی تاریخی را به جشن می نشینند .
وسعت جانفشانی های رزمندگان اسلام  در این عملیات پیروزمند آنقدر وسیع است که برای ثبتش در حافظه جهانی درهیچ  کلمه و جمله ای   نمی گنجد  .خاطراتی که هیچگاه در تاریخ این آب و خاک رخ نداده بود و رزمندگان پرتوان این آب و خاک با نثار جان خود آنرا رقم زدند.
بدون شک سوم خرداد تا ابد در خاطره مردم ایران بویژه خوزستانی ها  خواهد ماند و به همگان خواهد آموخت که می توان با اراده ای پولادین و با توکل  به خدا بر همه توطئه های جهانی غلبه کرد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.