والیبال ایران در آستانه رسیدن به المپیک:

پنج سهمیه باقی‌مانده المپیک چگونه تقسیم خواهد شد؟

رقابت‌های والیبال انتخابی المپیک از پنج روز دیگر در کشور ژاپن آغاز می شود تا در نهایت 5 سهمیه باقی مانده مشخص شود.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، رشته والیبال از سال 1964 به جمع رشته‌های المپیک اضافه شد و پیش از آغاز هر دوره بر اساس سازوکار در نظر گرفته شده که به همان زمان اختصاص داشت، تیم‌ها راهی معتبرترین نبرد ورزش جهان می‌شدند. رقابت‌های والیبال انتخابی المپیک 2016 ریودوژانیرو از هشتم خرداد ماه به طور رسمی آغاز خواهد شد. جایی که هشت تیم لهستان، فرانسه، ونزوئلا،‌کانادا، استرالیا ، ژاپن،‌ چین و ایران باید با یکدیگر رقابت کنند تا بلیت مسابقات المپیک را بر اساس سازوکار جدید این مسابقات تصاحب کنند. 

این در حالی است که 12 تیم در مجموع شانس این را دارند که در قالب دو تورنمنت مجزا و در دو گروه هشت و چهار تیمی برای رسیدن به ریو و پنج سهمیه باقی مانده تلاش کنند. گروه نخست این مسابقات شامل هشت تیمی هستند که در بالا به آن اشاره شد. 

تیم‌هایی از قاره‌های آسیا، آفریقا، آمریکا و اروپا که موفق نشدند در رقابت‌های قبلی سهمیه المپیک را از آن خود کنند. این آخرین میدان برای این تیم‌هاست و قطعا هیچ کدام از این هشت تیم  به راحتی از شانسی که پیش روی خود دارند نخواهند گذشت.

بر اساس برنامه‌ریزی که برای کسب سهمیه مسابقات در نظر گرفته شده است، از این گروه سه تیم نخست به همراه بهترین تیم آسیایی موفق به کسب سهمیه خواهند شد. این در حالی است که اگر یک تیم آسیایی بین سه تیم نخست قرار گیرد ، دومین تیم برتر آسیا راهی ریو می‌شود و این روند برای شرایطی که دو تیم یا هر سه تیم نخست از آسیا باشند به همین شیوه برقرار خواهد بود. قانونی که برای نخستین بار در این مسابقات اجرا خواهد شد. گفتنی است که در چند دوره گذشته تیم نخست و بهترین تیم آسیایی راهی المپیک ‌می‌شدند.

برای روشن‌تر شدن موضوع در زیر شرایط متفاوت را با بیان چند مثال تازه مورد بررسی قرارخواهیم داد:

**حالت نخست : (‌در شرایطی که هیچ تیم آسیایی در بین سه تیم نخست قرار نگیرد)

1.فرانسه
2.لهستان
3.کانادا

در این شرایط که چندان محتمل نیست در کنار سه تیم فرانسه ، لهستان و کانادا بالاترین تیم آسیایی راهی المژیک خواهند شد. 

**حالت دوم:‌( در شرایطی که تنها یک تیم آسیایی در بین سه تیم نخست مسابقات قرار بگیرد)

1.فرانسه
2.لهستان
3.استرالیا

در این حالت دو تیم آسیایی در رقابت‌های المپیک حضور خواهند داشت. جایی که بری مثال و بر اساس جدول سه تیم فرانسه، لهستان و استرالیا به همراه تیمی از آسیا که بالاتر از حریفان آسیایی خود ایستاده باشد به ریو خواهند رفت.

**حالت سوم: ( در شرایطی که دو تیم از سه تیم نخست جدول آسیایی باشند)

1.ایران
2.ژاپن
3.فرانسه

در این حالت سه تیم آسیایی راهی المپیک خواهند شد. برای مثال و بر اساس جدول حدس زده شده تیم‌های ایران، ژاپن و فرانسه جواز المپیک را به خود اختصاص خواهند داد و چهارمین تیم نیز برترین تیم آسیا خواهد بود.

**حالت چهارم : (شرایطی که هر سه تیم نخست گروه آسیایی باشند)

1.ایران
2. استرالیا
3.چين

این حالت هرچند کاملا غیرمنطقی به نظر می‌رسد، اما روی کاغذ احتمال رخ دادن آن وجود خواهد داشت. در این حالت هر چهار تیمی که جواز ریو را تصاحب می‌کنند آسیایی خواهند بود. در واقع هر چهار تیم آسیایی حاضر در مسابقات به المپیک خواهند رفت.

با وجود اتفاقات مختلفی که می‌تواند در این مسابقات بیفتد و شرایطی که احتمال رخ دادنشان تا روز پایانی مسابقات پابرجا خواهد بود، به اعتقاد اغلب کارشناسان والیبال ، دو تیم اروپایی حاضر در مسابقات یعنی تیم‌های فرانسه و لهستان شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت. دو تیمی که در نبرد جام جهانی و انتخابی المپیک اروپا نتوانستد المپیکی شوند و آخرین شانس خود را از دست نخواهند داد. 

بر این اساس و به گفته کارشناسان به نظر می‌رسد جدال اصلی بین تیم‌های آسیایی خواهد بود. به خصوص مثلث استرالیا، ایران و ژاپن که برای تصاحب بلیت ریو بدون شک در هر دیدار با تمام توان ظاهر خواهند شد.

 تیم ملی ایران که تا کنون موفق نشده در مسابقات المپیک حضور داشته باشد از انگیزه بالایی برخوردار خواهد بود و با بهترین تیم تاریخ والیبال ایران راهی ژاپن شده است. همچنین استرالیا که پیش از این سه بار حضور در المپیک را تجربه کرده است هم در تلاش خواهد بود چهارمین المپیکی شدن خود را تجربه کند. ژاپنی‌ها هم قطعا با اتکا به امتیاز میزبانی خود می‌توانند یکی از شانس‌های اصلی صعود به المپیک باشند.

لازم به ذکر است که پس از برگزاری مسابقات انتخابی المپیک و در حالی که چهار سهمیه دیگر والیبال مشخص خواهد شد، چهار تیم مکزیک، شیلی، الجزایر و تونس نبرد خود برای کسب تنها سهمیه باقیمانده والیبال را آغاز خواهند کرد.

 این رقابت‌ها از شانزدهم خرداد ماه و به میزبانی کشور مکزیک برگزار می‌شود تا تیم‌های راه یافته به مسابقات والیبال المپیک 2016 ریو مشخص شود. تا کنون حضور تیم‌های آمریکا، روسیه، ایتالیا و کوبا، آرژانتین، مصر به همراه برزیل میزبان در پیکارهای المپیک قطعی شده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
با سلام. ............
آخرین اخبار