هشدار وزارت بهداشت از عرضه قلیان‌های حاوی مواد روانگردان و سرطان‌زا

رییس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از عرضه قلیان‌های حاوی مواد روانگردان و سرطان‌زا در مراکز بدون مجوز هشدار داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صادق‌نیت رییس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری با محوریت مباحث جمعیت و کنترل مصرف دخانیات که در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد،  با اشاره به اینکه فردا سه‌شنبه 4 خرداد هفته جهانی مبارزه با دخانیات آغاز می‌شود، گفت: متأسفانه مصرف دخانیات و قلیان در کشور به ویژه در دختران و نوجوانان رشد فزآینده‌ای دارد.

وی افزود: 90 درصد افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند در سنین زیر 18 سالگی با دود مواجه بودند.

صادق نیت در خصوص تنباکوهای معطر حاوی مواد سرطان‌زا هشدار داد و گفت: تنباکوهای معطر 70 تا 80 درصد حاوی مواد شیمیایی صنعتی و حلال‌های آروماتیک سرطان‌زا هستند که در طی سه تا 10 سال مصرف موجب بروز سرطان در افراد می‌شود.

وی ادامه داد: مراکز غیرمجاز قلیان‌های حاوی ترکیبات روانگردان را عرضه می‌کند که با همکاری‌های نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه‌هایی برای شناسایی این مراکز و برخورد قانونی با افراد خاطی داریم.

رییس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص نامگذاری روزهای هفته جهانی مبارزه با دخانیات گفت: سه‌شنبه 4 خرداد روز جوانان علیه قلیان، چهارشنبه 5 خرداد روز قانون علیه قلیان، پنج‌شنبه 6 خرداد روز قلیان و سرطان، جمعه روز آموزه‌های دینی علیه قلیان، شنبه 8 خرداد روز اماکن عمومی عاری از قلیان، یکشنبه 9 خرداد روز راهکارها و هشدارهای بهداشتی در خصوص مصرف قلیان نامگذاری شده است.

وی در پایان گفت: مردم در صورت مشاهده تخلف در عرضه دخانیات می‌توانند با سامانه 190 و 1490 وزارت بهداشت و شماره 110 نیروی انتظامی تماس بگیرند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.