محقق: هنر باید به افزایش آرامش و نشاط عمومی كمك كند

هنر متعهد در هدف و غایت و در مواردی هم در موضوع و روش عمل و اجرا تفاوت‌هایی با دیگر انواع هنر دارد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ جواد محقق در گفت و گویی اظهار داشت: هنر متعهد به تبع تفكر هنرمند مسلمان و به میزان آشنایی و اطلاع او از مبانی قرآنی و روایی و دغدغه‌های كلامی_فلسفی اش حتی با هنر سایر ادیان هم فرق دارد. مثال عینی آن را با نگاهی به آثار تجسمی و معماری این دین ها و آیین ها مخصوصا در معابد و مساجد آنها می توانید ببینید.
 
این پژوهشگر افزود: این نكته حتی توجه بعضی از پژوهشگران غربی را هم جلب كرده و در مقایسه معابد و مساجد اسلام و مسیحیت به حمایت از هنر شرقی و اسلامی پرداخته اند. 
 
وی گفت: به نظر من، اصلا چیزی به نام هنر اسلامی یا یهودی یا مسیحی و امثال آن وجود ندارد و آنچه به این نام ها شناخته می شود در واقع هنر مسلمین، یهودیان، مسیحیان و... و برآمده از تلقی عمومی پیروان آن مذاهب از مبانی دینی و آسمانی خودشان است. 
 
محقق افزود: چه بسا این تفكرات بعضا با دین اولیه و آیین نخستین هم خیلی همخوان نباشد؛ چرا كه سال ها و بلكه قرن ها بعد به وجود آمده اند و لزوما مهر تایید پیامبران بر آن ها نخورده است؛ طبیعی است كه وقتی كتاب آسمانی اولیه تحریف می شود، این تحریف ها در مراحل عملی بعدی هم تاثیرگذارد و همه ساخت های فرهنگی از جمله هنر را هم تحت تاثیر قرار می دهد. 
 
وی در ادامه با اشاره به رسالت هنر افزود: بی شك بخشی از وظایف ادبیات و هنر می تواند سرگرم كننده باشد. مخصوصا برای مخاطبان كودك و نوجوان یا مخاطب عام اما این لزوما به معنای آن نیست كه هنر نباید یا نمی تواند سودمندی های مثلا علمی یا اخلاقی و آموزشی داشته باشد. 
 
محقق افزود: به نظر من اگر اثر هنری لذت بصری، سماعی یا روحی و روانی ایجاد نكند مخاطب عمومی نخواهد یافت، هنر باید به افزایش آرامش و نشاط عمومی هم كمك كند و جز در موارد استثناء گوشخراش و دل آزار هم نباشد، البته در هنرهای كلامی مثل شعر و ادبیات، موضوع بازسازی ، ترمیم و تقویت زبان ملی هم یكی دیگر از كاركردهای هنر است كه بسیار مهم است. 
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار