سران ایران، افغانستان و هندوستان در نشست سه جانبه؛

ایران، امین و دبیرخانه دائمی موافقتنامه ترانزیتی چابهار شد

روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هندوستان، امضاء توافقنامه سه‌جانبه ترانزیتی چابهار را موجب تحول در همکاری‌ها سه کشور توصیف کردند.

ایران، امین و دبیرخانه دائمی موافقتنامه ترانزیتی چابهار شدبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست سه‌جانبه سران جمهوری اسلامی ایران، هندوستان و افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایط پس از تحریم و فضای جدید بوجود آمده، آمادگی دارد همکاری‌ها و روابط خود با همسایگان بویژه هندوستان و افغانستان را توسعه داده و از این ظرفیت به نفع ملت‌های منطقه استفاده کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه سه کشور همواره از همکاری‌های مشترک برای ایجاد تحولات مثبت در منطقه حمایت کرده اند، افزود: ما نیازمند ابتکارات مشترک در منطقه هستیم که امروز امضاء توافقنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار یکی از زمینه‌های همکاری بسیار خوب، در منطقه و سه کشور را فراهم می‌کند.

وی اظهار داشت: ابتکار ایران، هندوستان و افغانستان در امضاء توافق سه جانبه ترانزیتی اگر چه ابتکاری اقتصادی است اما زمینه‌ای برای سایر همکاری‌ها بشمار رفته و بخش‌های مختلف می‌توانند، از این همکاری بهره‌برداری کنند.

روحانی توافقنامه سه جانبه تهران، دهلی نو و کابل را همراه با پیامی بر مبنای دوستی، اتحاد و همکاری در جهت رفاه ملت‌های منطقه برشمرد و گفت: توافقنامه ترانزیت سه جانبه نه یک تصمیم سیاسی، بلکه اجماع منطقه‌ای به عنوان ضمانت همکاری‌ها است و می‌تواند اراده‌های مشترک را برای توسعه روابط و مناسبات میان سه کشور به نمایش بگذارد.

رییس‌ جمهور افزود: این ابتکار می‌تواند تحولات بسیار خوبی برای سه کشور و سایر کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.

روحانی ادامه داد: در این ابتکار که توسعه ترانزیت منطقه شرقی ایران بشمار می‌رود، هند را به چابهار و هر سه کشور را به قفقاز و شرق اروپا نزدیک می‌کند و می‌تواند شرایط بهتری را برای کارآفرینان در سه کشور فراهم آورد.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه با امضاء موافقتنامه سه‌جانبه ایران، هندوستان و افغانستان، یک دالان ترانزیت بین‌المللی ایجاد خواهد شد، خاطر نشان کرد: این اقدام، فرصتی بزرگ برای تعاملات منطقه‌ای و فعال شدن کارآفرینان سه کشور و منطقه ایجاد خواهد کرد و بی‌تردید رقابت‌های مثبت و همکاری‌های مشترک، همه را به سمت رویکردی سازنده هدایت می‌کند.

روحانی امضاء توافق سه‌جانبه را روزی مهم و تاریخی در روابط سه کشور و دارای منفعت برای کل کشورهای منطقه برشمرد و اظهار داشت: این اقدام، آغازی است که در آینده ارتباط بخش‌های کارآفرینی با یکدیگر را تسهیل می‌کند.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: پیام توافقنامه سه‌جانبه ترانزیتی میان ایران، هندوستان و افغانستان به کشورهای جهان، این است که ما سه کشور، برای همکاری‌های مشترک و در مسیری سازنده، متحد هستیم.

روحانی با اشاره به ضرورت فعالیت‌های اقتصادی مشترک آینده سه کشور در منطقه چابهار، به منظور تولید محصولات برای مصرف داخلی و صادرات، گفت: چابهار این ظرفیت را دارد که نقطه وصل کشورهای منطقه باشد و کشورهای دیگر نیز می‌توانند در این پروژه از ابعاد مختلف اعتباری و تکنولوژی مشارکت کنند.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: توافق سه جانبه ترانزیتی ایران، هندوستان و افغانستان، بی تردید به امنیت، ثبات، همکاری و توسعه منطقه کمک شایانی خواهد کرد.

"نارندرا دامورداس مودی" نخست وزیر هندوستان نیز در این نشست با تقدیر از پیشگامی ایران در برگزاری این نشست و میهمان‌نوازی از روسای شرکت‌کننده، گفت: امروز در تاریخ سه کشور، روز مهمی بشمار می‌رود، چرا که این توافق تنها توافقی بر روی کاغذ نیست، بلکه با اراده کامل عملیاتی خواهد شد.

نخست وزیر هند با تأکید بر اینکه باید زمینه‌های اجرایی این توافق در کمترین زمان آماده شود و هندوستان برای اجرای کامل این توافق مصمم است، اظهار داشت: روند پیشرفت پروژه باید به دقت از سوی وزرا، نظارت شده و هر گونه موانع احتمالی، هر چه سریع‌تر برطرف شود.

دامورداس مودی خاطرنشان کرد: این پروژه و همکاری مشترک الگوی بسیار خوبی برای منطقه خواهد بود و باید آن را به کریدور حمل و نقل بین‌المللی جنوب - شمال متصل کنیم.

اشرف غنی رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این نشست با بیان اینکه" امروز گذشته و آینده ما به یکدیگر پیوند می خورد"، گفت: در گذشته از طریق راه ابریشم با هم ارتباط داشتیم و امروز مرکزی شدن چهارراه تجارتی منطقه باعث گسترش روابط میان سه کشور خواهد بود و این نشانی روشن از همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد اشتغال و تحرکات اقتصادی، خواهد بود.

رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان با تأکید بر اینکه این پروژه زمینه‌ساز تحولی بزرگ نه تنها برای سه کشور، بلکه در منطقه بشمار می‌رود، خاطر نشان کرد: توافق سه‌جانبه ایران، هندوستان و افغانستان امکان ارتباط میان کشورهای منطقه را بوجود آورده و از چین تا آسیای مرکزی را بهم متصل می‌کند.

اشرف غنی با اشاره به اینکه افغانستان از گسترش همکاری‌های مشترک بندری و ترانزیتی میان سه کشور، استقبال می‌کند، گفت: مردم سه کشور می‌خواهند تا اثرات این پروژه را سریع مشاهده کنند و لذا باید با مدیریت دقیق از حداکثر ظرفیت‌های موجود همکاری در این راستا استفاده شود.

رییس‌ جمهور افغانستان، تأکید کرد: بخش‌های خصوصی و دولتی افغانستان آماده هرگونه سرمایه‌گذاری در منطقه چاربهار هستند.

یاد آور می‌شود براساس موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی میان جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند؛ جمهوری اسلامی ایران به عنوان امین اسناد و دبیرخانه دائمی این موافقتنامه تعیین گردید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار