در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اقدامات دولت در اعطای تسهیلات می تواند وضعیت بازار مسکن را تغییر دهد/ پروژه مسکن مهر امسال تمام می شود

وضعیت مسکن کشور امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب مورد بررسی قرار گرفت.

دولت هنوز سیاست شفافی در بخش مسکن ارائه نداده است/اقدامات دولت در اعطای تسهیلات می تواند وضعیت بازار مسکن را تغییر دهدبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "عبده تبریزی" مشاور وزیر راه و شهرسازی "رضایی کوچی" نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس و "ایرج رهبر" عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران امشب 3 خرداد در برنامه گفتگوی ویژه به بررسی رکود یا رونق بخش مسکن پرداختند.

عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی کشاور وزیر راه و شهرسازی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا بالاخره مسکن با رکود خداحافظی می کند گفت: تلاش های دولت برای دادن تسهیلات به بخش مسکن بیانگر این است که این حوزه می تواند تغییر یابد.

اقدامات دولت در اعطای تسهیلات می تواند وضعیت بازار مسکن را تغییر دهد

عبده تبریزی با اشاره به این که طبقه متوسط در طول این سال ها تضعیف شده و نمی تواند پس انداز کند افزود: از سال 86 به طور مداوم بودجه خانوار در ایران تضعیف شده است

وی با تاکید بر این که اقدامات دولت در اعطای تسهیلات می تواند وضعیت بازار مسکن را تغییر دهد خاطر نشان کرد: پرداخت اقساط برای همه مردم ممکن نیست.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مسکن اجتماعی باید سرجای خود قرار بگیرد ادامه داد: مسکن اجتماعی برای کسانی است که توان پرداخت اجاره و یا اقساط را ندارند.

رضایی کوچی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این که آیا سیاست های بانک مرکزی در بخش مسکن شفاف است گفت: همه دولت ها باید طبق قانون اساسی باید به دنبال تامین مسکن افراد باشند.

وی با اشاره به این که این دولت بحث مسکن اجتماعی را مطرح کرده است افزود: تولیدکنندگان در انتظار مشخص شدن سیاست ها از سوی دولت هستند.

دولت هنوز سیاست شفافی در بخش مسکن ارائه نداده است

رضایی کوچی با تاکید بر این که دولت هنوز سیاست شفافی در بخش مسکن ارائه نداده است عنوان کرد: دولت باید سیاست های خودش را با نگاه به اقشار کم درآمد جامعه تدوین کند.

 مسکن سهم بزرگی در اقتصاد کشور دارد

ایرج رهبرعضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران در ادامه این برنامه زنده وضعیت کنونی بخش مسکن را در رکود دانست و گفت: بخش
مسکن سهم بزرگی در اقتصاد کشور دارد به طوری که اگر چرخ مسکن به حرکت درآید بسیاری از برنامه های اقتصادی رو به جلو روانه می شود.

وی عدم توان خرید مردم و هزینه های بالای ساخت و ساز را از دلایل رکود دانست و افزود: در بخش تقاضا حرکت ها و برنامه هایی صورت گرفته است به گونه ای که یک سال از برنامه صندوق یکم می گذرد.

مسکن اجتماعی در حوزه تامین اجتماعی دیده می شود

عبده تبریزی مشاور وزیر مسکن راه و شهرسازی در ادامه به مسکن اجتماعی اشاره کرد و گفت: مسکن اجتماعی مسکنی است که کسی که آن را دریافت می کند توان پرداخت وام و یا اجاره را ندارد بنابراین این مسکن در حوزه تامین اجتماعی دیده می شود و منابع قابل ملاحظه ای می خواهد و این در حالی است که دولت بودجه مسکن اجتماعی را برای اتمام پروژه مسکن مهر صرف کرده و دولت باید بودجه ای که برای مسکن اجتماعی گذاشته امسال آن را خرج مسکن مهر کند تا بتواند این پروژه را به اتمام برساند.

رهبر عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران نیز با بیان این که وزارت راه، مسکن و شهرسازی برای خروج از رکود در بازار مسکن با ما مشورت نمی کند گفت: وزارت مسکن برنامه های خود را پیاده می کند و اگر ما نقدی داشته باشیم باید نقدهای خود را از طریق رسانه ها به گوش دولت و وزارت مسکن برسانیم.

وی همچنین عنوان کرد: این که گفته می شود بودجه مسکن اجتماعی صرف مسکن مهر شده چنین چیزی را بنده قبول ندارم و مسئله ای که اتفاق افتاده این است که  مسکن هایی با اقساط تحویل مردم شده بازپرداخت های آن حدود 400 میلیارد تومان در ماه است که بانک مسکن نیز اعلام کرده وام های 80 میلیونی و 160 میلیونی که پرداخت می کنند از همین برگشت پول هایی است که باید صرف مسکن مهر شود.

عبده تبریزی مشاور وزیر راه، مسکن و شهرسازی نیز با بیان این که دولت از ابتدای پروژه مسکن مهر بودجه ای در اختیار نداشت گفت: مسکن مهر پول پرقدرتی است که بانک مرکزی در اختیار دولت گذاشته و برای این که دولت بتواند مسکن مهر را به اتمام برساند یا باید پول چاپ کند یا این که اقساطی که برمیگردد را صرف پرداخت های جدید به مسکن مهر کند.

متاسفانه دولت در آخرین سال کار خود هنوز درگیر مسکن مهر است

رضایی کوچی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان این که علی رغم این که در سال پایانی دولت قرار داریم ولی دولت هنوز درگیر پروژه مسکن مهر است گفت: خیلی از افراد هستند که غیر از مسکن مهر متقاضی مسکن های جدید هستند و این در حالی است که همه اعتبارات دولت و وزارت مسکن صرف پروژه مسکن مهر شده و این سوال پیش می آید که زوج هایی که جدیداً ازدواج می کنند برای تامین مسکن خود باید چه کار کنند.

پروژه مسکن مهر امسال تمام می شود

عبده تبریزی مشاور وزیر مسکن در بخش دیگری از اظهاراتش با اعلام این که پروژه مسکن مهر امسال تمام می شود البته مواردی که به دادگاه ها رفته و یا تعاونی هایشان ورشکست شده از جمله مواردی هستند که کار اتمام پروژه آن ها به طول خواهد انجامید.

وی همچنین بیان داشت: البته با اتمام پروژه مسکن مهر هنوز جاهایی خواهد بود که زیرساخت های آن ها کامل نخواهد شد.

رهبر عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران نیز با بیان این که اگر امسال از مسکن مهر حمایت شود  این  پروژه در سال جاری به اتمام خواهد رسید تصریح کرد: آخرین پروژه ما تامین ده هزار واحد مسکن مهر در پردیس بود که علی رغم گذشت 2 ماه از سال هنوز ما یک ریال از صورت وضعیت هایمان نتوانستیم دریافت کنیم لذا اگر بخواهیم این روند را ادامه دهیم گمان نمی کنم که مسکن مهر امسال نیز به اتمام برسد.

وی با بیان این که ما یک برنامه منظمی برای پرداخت ها نداریم گفت: مالکیت مسکن های مهر در اختیار دولت است و این در حالی است که پولی که مردم برای این مسکن ها پرداخت می کنند به جای این که صرف ساخت و ساز شود خرج آماده سازی و مسائل زیربنایی می شود.

عبده تبریزی مشاور وزیر مسکن نیز بابیان این که هزینه آماده سازی در برخی پروژه ها به علت انتخاب غلط محل پروژه هزینه های بسیاری دارد گفت: هزینه های آماده سازی را دولت تا حدودی از بودجه وزارت خانه داده اما مردم می دانند که مسکن صرفاً ساختن یک قالب نیست بلکه امکانات زیربنایی می خواهد.

دولت ها در بهسازی بافت های فرسوده ضعیف عمل کرده اند

رضایی کوچی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با انتقاد از این که دولت ها در بهسازی بافت های فرسوده ضعیف عمل کرده اند گفت: دولت می تواند با واگذاری و مشارکت به تولید مسکن کمک کند

عبده تبریزی مشاور وزیر مسکن راه و شهرسازی نیز با بیان این که حداقل نیاز سالانه ما حدود 65 هزار واحد مسکونی است در 7، 8 سال آینده سالانه باید حدود 700، 800 هزار واحد بسازیم اما منابع عظیمی که در 8 سال دولت قبل صرف پروژه مسکن مهر شده مشکلاتی را ایجاد کرده و منابع مالی در پروژه مسکن مهر درگیر شده است.

رهبر عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران نیز در پایان این برنامه در خصوص راهکارهایی که بتواند مسکن را از رکود خارج کند گفت: لازم است که بخش خصوصی وارد این عرصه شود و برای این که این بخش بتواند موفق عمل کند باید انگیزه و مشوق های لازم را داشته باشیم و حتی معافیت های مالیاتی در نظر بگیریم.

وی با بیان این که تامین مسکن یک کار فرابخشی است گفت: باید وزارت خانه های مسئول برنامه منظم و منسجمی را تدوین کرده و آن را در شورای عالی کارشناسی به تصویب برسانند تا هر دولتی که روی کار می آید آن برنامه را پیاده کند.

انتهای پیام/



برچسب ها: گفتگو ، مسکن ، عبده تبریزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار