روسیه جای عربستان را در صادرات نفت به چین گرفت

صادرات نفتی روسیه به چین از سال گذشته تاکنون دو برابر شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «اویل پرایس»، صادرات نفت روسیه به چین در آوریل 2016 (30 روز منتهی به 12 اردیبهشت 95) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 100 درصد افزایش یافت.

طبق گزارش اداره مرکزی گمرک چین، حجم واردات نفتی این کشور از روسیه در ماه آوریل امسال به 4.81 میلیون تن افزایش یافت. این در حالی است که صادرات نفتی دو تامین‌کننده بزرگ دیگر نفت چین یعنی عربستان سعودی و ایران در ماه گذشته به ترتیب با 22 و 5.1 درصد کاهش به 4.12 و 2.76 میلیون تن رسید.

علاوه بر روسیه، کشور آنگولا نیز به عنوان یکی دیگر از صادرکنندگان بزرگ نفت به چین، در ماه آوریل صادرات نفت خام خود به این کشور را با 39 درصد افزایش به 3.98 میلیون تن رساند.

آژانس بین‌المللی انرژی به تازگی در گزارشی اعلام کرد روسیه از انتهای سال میلادی گذشته جایگاه عربستان را به عنوان بزرگترین تامین‌کننده نفت خام چین از آن خود کرده است.

شبکه تلویزیونی «راشا تودی» نیز روز گذشته گزارش داد صادرات نفتی روسیه به چین از سال میلادی گذشته تاکنون دو برابر شده و این کشور، صادرات روزانه نفت خام خود به چین را حدود 550 هزار بشکه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داده است.

چین و روسیه هر دو عضو گروه بریکس هستند که متشکل از قدرتهای اقتصادی نوظهور جهان است. (نام این گروه بین‌المللی برگرفته از حروف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است). بر همین اساس، این دو کشور طی سالهای اخیر همکاری‌های گسترده و نزدیکی را بویژه در صنعت انرژی با یکدیگر تجربه کرده‌اند و با توجه به قراردادهای نفتی درازمدتی که بین مقامات مسکو و پکن امضا شده است، چین همچنان طی سالهای آتی بزرگترین واردکننده نفت خام روسیه خواهد بود.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار