بازار 20 درصدی قاچاق مکمل‌های دارویی/کاش همه دولتمردان به دانشمندان اعتماد کنند

رییس سازمان غذا و دارو گفت: مکمل‌های دارویی بازار 20 درصدی قاچاق را از آن خود کرده‌اند، درباره فرآورده‌های آرایشی نیز این آمار به 50 درصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول دیناروند رییس سازمان غذا و داور در مراسم رونمایی از فرآورده دانش بنیان یدوفولیک که امروز در پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به نوع برخورد دستگاه‌های نظارتی با تولیدات دانش بنیان در سال‌های گذشته گفت: در گذشته با تولیدات دانش بنیان در دانشگاه‌های علوم پزشکی مخالفت می‌شد و این اقدام از سوی دستگاه‌های نظارتی تخلف بود و رسیدن به وضعیت کنونی زمان برده است.

وی ادامه داد: این تغییر فرهنگ و گفتمان‌سازی جدید مدیون بنیانگذار، آن مقام معظم رهبری است و زیرساخت‌های قانونی و اقتصاد دانش بنیان با نگاه ایشان بنیانگذاری شد. اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت کشیدن و بستن درهای کشور نیست بلکه اقتصادی درون‌زا و برون‌گر است.

دیناروند نشان تحقق این اقتصاد را توسط محققان دانست و گفت: هر کجا محققی وارد این عرصه شود ترجمه فرهنگ تولیدات دانش بنیان است و ما هر روز شاهد یک دستاورد هستیم.

دیناروند با بیان اینکه برخی به تولید مقاله بیش از حد ایراد می‌گیرند، بیان کرد: در حال حاضر پیشرفت کشور را مدیون تولیدکنندگان همان مقالات هستیم چرا که آنان مشکلات را درک و راه حل ارائه دادند و این نشان می‌دهد تاکنون مسیر درستی را طی کرده‌ایم.

رییس سازمان غذا و داور تصریح کرد: کاش همه دولتمردان به دانشمندان اعتماد کنند و حمایت موردنیاز را از طریق افزایش سهم تحقیقات در بودجه صورت دهند.

وی اظهار داشت: حرکت مبنایی و ریشه ای ما بنیان علمی و دانش بنیان دارد. مکمل‌هایی همچون یدوفولیک نقش موشک را برای کشور ایفا نمی‌کند اما همین قدم‌های کوچک مسیر را برای توسعه کشور باز می‌کند.

دیناروند یادآور شد: بازار مکمل‌های دارویی مشابه بازار دارویی است در چهار سال گذشته کمتر از 60 درصد از داروهای مصرفی تولید داخل بودند که این میزان امسال به 70 درصد رسید از طرفی چهار سال گذشته کمتر از 15 درصد مکمل‌های دارویی تولید داخل بودند که این میزان امسال به 45 درصد رسید و ما توانستیم وابستگی‌های ارزی را کاهش دهیم اکنون بیش از هزار و 200 پروانه تولید داخل وجود دارد و هدف برنامه ششم توسعه رسیدن به 75 درصد سهم بازار تولید داخل است البته ادعا می‌کنیم تا پایان سال 96 به این هدف دست می‌یابیم و می‌‌توان گفت که جهت‌گیری‌های وزارت بهداشت منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

بازار 20 درصدی قاچاق مکمل‌های دارویی
رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت قاچاق مکمل‌های دارویی گفت: قاچاق مکمل‌های دارویی به ویژه مکمل‌های ورزشی از قاچاق دارو بیشتر است. اقدامات زیادی در این حوزه صورت گرفته اما همچنان از وضعیت موجود راضی نیستیم. امیدواریم امکان ورود محصولات مطمئن به کشور و راه‌اندازی تولید داخلی با انتقال تکنولوژی فراهم شود.

دیناروند ادامه داد: بازار قاچاق دارو آمار 1 تا 5 درصدی به خود اختصاص داده اما مکمل‌های دارویی بازار 20 درصدی قاچاق را از آن خود کرده‌اند درباره فرآورده‌های آرایشی نیز این آمار به 50 درصد می‌رسد.

وی تبعات مبارزه با قاچاق را اینگونه اعلام کرد: اصلاح قوانین تولید و تکثیر تجارت، اصلاح تعرفه‌گذاری با حمایت از تولید داخل و جایگزین واردات قانونی به جای قاچاق و عملکرد درست دستگاه‌های قضایی و انتظامی از تبعات مبارزه با قاچاق است.

وی توضیح داد: ما نیز به عنوان دستگاه نظارتی باید در سطح عرضه بیشتر کمک کنیم تا قاچاق در داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها به حداقل برسد البته با پورتالی که سازمان غذا و دارو طراحی کرده امیدواریم عرصه به طور جدی بر عرضه کالاهای قاچاق تنگ شود.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار