انفجارهای تروریستی «لاذقیه»؛ از انتقام‌جویی تا تضعیف روحیه مقاومت

سلسله انفجارهای تروریستی روز گذشته در دو شهر از استان «لاذقیه» سوریه با هدف تضعیف روحیه محور مقاومت و در انتقام از پیشروی‌های گسترده اخیر به وقوع پیوست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز گذشته هفت انفجار تروریستی شهرهای «جبله» و «طرطوس» واقع در استان لاذقیه را به لرزه درآورد. پس از گذشت چند ساعت مقامات رسمی سوری اعلام کردند که این انفجارها ناشی از عملیات تروریستی هفت عامل انتحاری در دو شهر مذکور بوده اند. آمارهای اولیه از میزان تلفات این انفجارها حاکی از کشته شدن بیش از ۷۰ نفر و زخمی شدن ده‌ها تَن دیگر بود اما با گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از زمان وقوع این انفجارها شمار تلفات آن به حدود ۱۵۰ کشته افزایش یافت.
 
واقعیت این است که طی پنج سالی که از بحران سوریه سپری می شود، این کشور همواره شاهد اقدامات تروریستی فراوان که از جمله آنها عملیات‌های انتحاری نیز هستند، مشاهده شده است. بنابراین وقوع انفجار در کشوری که طی چند سال اخیر با تروریست های تکفیری اعزامی از ۸۰ کشور جهان مبارزه می کند، حادثه‌ای طبیعی قلمداد می شود.
 
با این اوصاف، از کنار سلسله انفجارهای هولناکی که طی روز گذشته در شهرهای استان «لاذقیه» به وقوع پیوست، نمی توان به سادگی عبور کرد و آن را جزئی از درگیری های نظامی طبیعی در سوریه قلمداد کرد. بدون شک وقوع هفت انفجار تروریستی ـ انتحاری آن هم در فاصله‌های زمانی بسیار اندک از یکدیگر و در یک استان مشخص یعنی لاذقیه نمی تواند بدون برنامه‌ریزی‌های گسترده قبلی رخ داده باشد.
 
علاوه بر این، تعداد تلفات بی سابقه این انفجارها که طبق آخرین آمار به ۱۴۸ کشته رسیده و احتمال افزایش آن طی ساعات و یا روزهای آینده وجود دارد، خود به تنهایی حاکی از نقش بسزای دستگاه های اطلاعاتی حامی تروریست های تکفیری در وقوع این انفجارهاست. اگر تکفیریها خود به تنهایی و بدون حمایت های هیچیک از دستگاه های اطلاعاتی حامی تروریسم قادر به انجام چنین اقدامات تروریستی هولناکی بودند، بی تردید از انجام آن در بسیاری از مناطق سوریه که به جولانگاه آنها تبدیل شده است، دریغ نمی کردند.
 
حامیان تکفیریها با برنامه‌ای از پیش تعیین شده زمینه وقوع چنین انفجارهای مهیبی توسط ایادی خود را فراهم کردند تا بدین ترتیب انتقام خود را از دولت قانونی سوریه به ریاست «بشار اسد» بگیرند، چراکه طی سال های گذشته نه تنها هزینه های هنگفت آنها برای به زیر کشیدن دولت برآمده از رأی ملت سوریه برایشان سوددهی نداشته است، بلکه سیاست خارجی آنها در نزد ملت هایشان و همچنین افکار عمومی منطقه و جهان به چالش کشیده شده و آنها را در تنگنا قرار داده است.
 
 انفجارهای تروریستی «لاذقیه»؛ از انتقام‌جویی تا تضعیف روحیه مقاومت
 
از سوی دیگر، پیشروی های گسترده ارتش سوریه در جبهه‌های مختلف نبرد علیه تکفیریها و ضربات سهمگین مقاومت بر پیکره آنها از جمله دیگر عواملی است که تروریست های تکفیری و حامیان آنها یعنی عربستان، قطر و ترکیه را وادار به برنامه ریزی جهت وقوع انفجارهای مهیب استان «لاذقیه» کرد. حامیان تروریسم در سوریه با نقش آفرینی در انفجارهای اخیر تلاش کردند تا از یک سو روحیه نیروهای مقاومت را تضعیف کرده و از سوی دیگر روند پیشروی های آنها در محورهای مختلف را متوقف و یا حداقل با آن را با کُندی مواجه سازند.
 
اما پیامی که می توان از وقوع این انفجارها دریافت کرد این است که تکفیریها و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها به این نتیجه رسیده اند که دیگر یارای ایستادگی در برابر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت حامی آن را ندارند، که اگر داشتند دست به جنایت های هولناک علیه غیرنظامیان نمی زدند و انتقام شکست های متعدد خود در جبهه های مختلف را در میدان مبارزه و در جریان یک نبرد رو در رو می گرفتند.
 
انفجارهای تروریستی در استان لاذقیه با واکنش های تند مقامات سوری مواجه شد به طوری که «وائل الحلقی» نخست وزیر این کشور در واکنش به این جنایت هولناک ضمن نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت عربستان، قطر و ترکیه به عنوان عوامل اصلی این انفجارها، تصریح کرد: «جای هیچ شکی نیست که اقدامات تروریستی از این دست با دستور مستقیم حامیان تروریسم صورت می پذیرد».
 
از سوی دیگر، «عمران الزعبی» وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز در سخنانی ضمن محکومیت شدید این انفجارها، اظهار داشت: «عوامل وقوع انفجارهای لاذقیه بزدلانی هستند که توانایی ایستادن در برابر ارتش سوریه را ندارند».
 
این در حالی است که نام رژیم صهیونیستی نیز به عنوان یکی از عواملی که احتمالا در این انفجارها دست داشته از زبان ها نیفتاد به گونه ای که «محمد الشعار» وزیر کشور سوریه در سخنانی ضمن اشاره تلویحی به نقش رژیم صهیونیستی در انفجارهای لاذقیه، اظهار داشت: «گروه های تروریستی ـ تکفیری در سوریه عمدتا مزدورانی‌اند که با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند».
 
پر واضح است که انفجارهای لاذقیه با هدف خدشه وارد آوردن به وحدت مردم سوریه برای شانه خالی کردن آنها از حمایت از دولت بشار اسد صورت گرفته است. تروریست های تکفیری و حامیان آنها اکنون به این نتیجه رسیده اند که علت اصلی بقای بشار اسد بر مسند قدرت در سوریه علاوه بر حمایت های محور مقاومت از وی، پایگاه مردمی گسترده او نیز می باشد و از همین روی تصمیم گرفتند این پایگاه مردمی را آماج حملات ددمنشانه خود قرار دهند.
 
منبع: مهر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.