انتقاد سیما تیرانداز از فعالیت‌های خانه تئاتر/ وجدان کاری کمرنگ شده است

انجمن صنفی که از دستمزد، حضور و امنیت شغلی بازیگران حمایت نکند، یک انجمن مرده است.

سیما تیرانداز بازیگر سنیما و تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون تغییر مدیرعامل خانه تئاتر گفت: من نه اطلاعات کافی دارم که در خانه تئاتر چه اتفاقاتی می‌افتد و نه اینکه فعالیت‌های خانه تئاتر را فعالیت‌های مثبتی در جهت هنرمندان می‌بینم و تنها حرکتی که خانه تئاتر برای هنرمندان انجام داده فقط مسئله بیمه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: اگر از حمایت رفاهی صرف نظر کنیم که به بدترین و زشت‌ترین شکل ممکن همیشه انجام شده است و خب ما هیچ وقت هم با خبر نبودیم، در زمینه کاری و دستمزدها که هیچگونه حمایتی صورت نگرفته است.

تیرانداز در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: همه ما بارها نه تنها در مورد خانه تئاتر بلکه راجع به هزاران مسئله دیگر صحبت کردیم و متاسفانه هیچوقت عملکرد هیچ چیز درست نبوده است. حتی در خانه سینما هم همین منوال طی می‌شود، آنجا هم می‌بینیم که اگر زمین، خانه یا پولی باشد به دوستان خودشان پیغام می‌دهند و ما به عنوان یک عضو از آن تشکل با خبر نمی‌شویم.

این بازیگر در رابطه با ریشه‌یابی تمام مسائلی که پیشتر راجع به آن ذکر کرد، عنوان کرد: به نظر من اشکال از انجمن و نحوه مدیریت آن نیست چون خانه از پای بست ویران است. من نه به آقای راد و نه به آقای همت نمی‌خواهم توهین کنم ولی متاسفانه این وجدانی که باید در همه ما وجود داشته باشد تا بتوانیم با عدل و انصاف رفتار کنیم، از بین رفته یا حداقل کمرنگ شده است.

وی با اشاره به وظایف فردی هریک از هنرمندان اشاره کرد و افزود: به عقیده من اینها ربطی به مدیریت آن تشکل ندارد؛ چون منصف بودن از کوچکترین عضو ما شروع می شود و من بنیادی‌تر به این مسئله نگاه می کنم. در نهایت به نظرم باید وجدانی وجود داشته باشد که بتواند با شکل درست، یک انجمن یا صنف مدیریتی را هدایت بکند. همچنین انجمن صنفی که از دستمزد، حضور و امنیت شغلی بازیگران حمایت نکند، یک انجمن مرده است. 

بازیگر سریال «ستایش» به برخی مسائل بازیگران و وظایف انجمن‌ها اشاره کرد و گفت: هر انجمن وظایفی دارد که بیمه کردن بازیگران یکی از وظایف کوچک انجمن‌هاست که در حال حاضر من راجع به خودم صحبت نمی‌کنم. اتفاقا درباره کوچکترین اعضای یک انجمن صحبت می‌کنم؛ آن‌هایی که سالیان سال در زمینه تئاتر کار می‌کنند و هیچ پولی دریافت نمی‌کنند. چه خانه تئاتر و  چه خانه سینما باید از آنها حمایت کند و امنیت شغلی برای همه ما فراهم شود.

بازیگر نمایش «خدای کشتار» ادامه داد: من کسانی را می‌شناسم که می گویند ما در راه رضای خدا تئاتر کار می‌کنیم. یک انجمن هنری باید برای اعضایش شرایط یکسانی در همه زمینه‌ها به وجود بیاورد، تنها در آن صورت است که انجمن به معنای واقعی‌اش تحقق می‌یابد؛ یعنی انجمنی که اعضایش پشت به پشت هم باشند.

سیما تیرانداز در بخش پایانی صحبت‌هایش از پروژه جدید تئاتری که در دست دارد صحبت کرد و گفت: در حال حاضر که مشغول تدریس هستم اما مشخص ترین کاری که انجام می‌دهم، تئاتری است به نویسندگی علی زرنگار و کارگردانی خودم. همچنین از هنرجویان کارگاه آوا در این کار بهره گرفته‌ام.

وی ادامه داد: به یک جمع بندی از متن رسیدیم، درست است که این کار را با هنرجویانم براساس اتود بداهه سازی انجام می‌دهیم اما من ترجیح می دادم، متنی برای کارمان نوشته و به شکل حرفه‌ای اجرا بشود و امیدواریم که برای مرداد و شهریور کار را آماده و به روی صحنه ببریم.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.