افزایش 35 درصدی تولید برگ سبز چای

مدیراجرایی صندوق کارخانجات چای شمال گفت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی درسال جاری حدود 30 الی 35 درصد میزان تولید برگ سبز چای افزایش داشته است.

صادق حسنی مدیر اجرایی صندوق کارخانجات چای شمال در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به میزان خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران در چین اول اظهار داشت: در مجموع برداشت چین اول، 40 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده که 30 هزارتن آن درجه یک و مابقی درجه دو است.

وی با اشاره به ارزش ریالی برگ سبز چای خریداری شده، گفت: با توجه به آنکه شورای عالی اقتصاد نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای را اعلام نکرده ، سازمان چای علی الحساب 10 درصد به نرخ خرید تضمینی سال گذشته اضافه کرده است و می توان گفت که مجموع ارزش ریالی چین اول برگ سبز چای 85 میلیارد تومان است.

حسنی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه دولت بودجه ای برای پرداخت خرید تضمینی در اختیار سازمان چای قرار نداده ، اما سازمان چای براساس قدرالسهم کارخانجات تا کنون 50 درصد بهای برگ سبز چای را به چایکاران پرداخت کرده است.

وی با اشاره به مقایسه برگ سبز چای تولیدی در مقایسه با سال گذشته بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی درسال جاری حدود 30 الی 35 درصد میزان برگ سبز چای تولیدی افزایش داشته است.

مدیر اجرایی صندوق کارخانجان چای شمال با اشاره به آنکه نرخ خرید تضمینی تا کنون اعلام نشده است، عنوان کرد: سیاست کلی دولت برآن است که با توجه به نرخ تورم، نرخ بهای برگ سبز چای 10 درصد افزایش یابد اما مقامات استانی به سبب آنکه این نرخ مورد قبول چایکاران نیست در حال رایزنی هستند.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی و باران های اخیر می توان گفت که میزان تولید در مقایسه با ده سال گذشته از افزایش قابل توجهی برخوردار است به طوریکه پیش بینی می شود که امسال میزان چای خشک تولیدی  از مرز 25 هزار تن بگذرد.

حسنی با اشاره به آنکه امسال برگ سبز چای تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار است، خبر داد و گفت: متاسفانه وجود چای های سنواتی خطری برای تولید ما در کشور به شمار می رود، چرا که اخیرا دادگاه حکم خروج چای های سنواتی از انبارها و فروش آن به خریداران را داده است که این امر موجب تشویش اذهان عمومی و وقفه در خرید و فروش چای های خشک تولیدی سال جاری شده است.

وی با اشاره به آنکه چای های سنواتی تهدیدی برای تولید چای هستند، ادامه داد: اگر در زمان برداشت برگ سبز چای،در انبارهای چای سنواتی باز شود می توان گفت که کارخانجات  در فروش چای خشک تولیدی با مشکل مواجه خواهند شد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار