رویترز: دعوای تهران-ریاض، محاسبات نفتی اوپک را تهدید می‌کند

ناسازگاری میان ایران و عربستان، همکاری آن‌ها را در راستای سیاست‌های اوپک با مشکل مواجه می‌کند و به اختلافات اساسی‌تر دامن می‌زند.

رویترز: دعوای تهران-ریاض، محاسبات نفتی اوپک را تهدید می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: بهای نفت، بزرگ‌ترین بحران اوپک در یک سال اخیر در حال ناپدید شدن است. کمتر از شش ماه از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌گذرد و این کشور موفق شده است با استفاده از شرایط موجود حجم صادرات نفت خود را به نرخ ایده‌آل برساند. اختلال در عرضه نفت کشورهای کانادا و نیجریه، این فرصت را برای ایران فراهم کرده است که به بازارهای بیشتری برای فروش نفت دست یابد. با این‌ وجود نشست هفته آینده اوپک می‌تواند با تشدید تنش سیاسی ایران و عربستان سعودی، تا حدودی بر روند صادرات نفت ایران تأثیر بگذارد.

رویترز در ادامه نوشت: در اوایل سال جاری میلادی، تهران از ابتکار عمل ریاض و مسکو مبنی بر فریز نفتی و کاهش تولید نفت در سطح ماه ژانویه استقبال نکرد و به افزایش تولید و صادرات خود ادامه داد. بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، در ماه‌های اخیر خروجی نفت ایران به سطح قبل از اعمال تحریم‌های بین‌المللی رسیده است. این در حالی است که تهران اعلام کرده هنوز به آن سطح نرسیده است.

پس از لغو تحریم‌ها، ایران حجم تولید خود را به 3 میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش داده و به سطح تولید سال 2011 رسیده است. عربستان نیز از سال گذشته حجم تولید خود را در فاز 10 میلیون بشکه نگه داشته است و در حال حاضر 10 میلیون و 260 هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند. در این شرایط ایران نسبت به کاهش تولید خود مقاومت خواهد کرد، چراکه معتقد است عربستان باید از حجم تولید خود بکاهد.

یکی از نمایندگان غیر ایرانی اوپک می‌گوید: ایران در برابر هرگونه کاهش تولید و فریز نفتی مقاومت می‌کند و با این سیاست سعی با اعمال فشار بر عربستان، این کشور را به‌سوی کاهش تولید سوق دهد. با این‌ وجود عربستان در اجلاس دوحه اعلام کرد که تنها در صورتی حاضر به کاهش تولید نفت است که ایران از توافق فریز نفتی حمایت کرده و آن را اجرا کند.

ناسازگاری بین ایران و عربستان، همکاری آن‌ها را در راستای سیاست‌های اوپک با مشکل مواجه می‌کند و به اختلافات اساسی‌تر دامن می‌زند. این اختلافات در ماه جاری موجب شد استراتژی بلندمدت اوپک درباره "مدیریت تولید مؤثر" به بن‌بست برسد. طرح "مدیریت تولید مؤثر" از سوی ایران عنوان شد و با مخالفت عربستان مواجه شد.

در بخشی از این مطلب آمده است: درحالیکه تهران در روزهای گذشته از آمادگی خود برای مذاکره درباره کاهش تولید نفت خبر داده بود، افزایش ناگهانی بهای نفت و نزدیک شدن قیمت آن به کانال 50 دلار موجب شد در تصمیم خود کمی تعلل کند.

یک نماینده ارشد اوپک در این‌باره گفت: به نظر نمی‌رسد اوپک در این زمینه تصمیمی بگیرد. بازار نفت رو به بهبودی است. اختلال در عرضه نفت و افزایش تقاضا تا حد زیادی باعث افزایش بهای طلای سیاه شده است. بنابراین به نظر می‌رسد ابتکار عمل فریز نفتی مؤثر نباشد.

ایران به‌عنوان یکی از اعضای اوپک، در طولانی‌مدت با اقداماتی از افزایش بهای نفت حمایت کرده ولی سیاست‌های آن در تقابل با عربستان سعودی بوده است. چراکه عربستان در سال 2014 بدون توجه به کاهش بهای نفت، به افزایش تولید و صادرات خود ادامه داد که نتیجه آن کاهش بهای نفت به 27 دلار در هر بشکه بود. بااین‌حال بهای نفت با حجم تولید اوپک در ارتباط است. روندی که به نظر می‌رسد عربستان را از همراهی با دیگر اعضا متمایز کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار