ناسا: یکی از قمرهای مشتری زیست‌پذیر است !

ناسا به تازگی اعلام کرده است که احتمالا «اروپا»، یکی از اقمار سیاره مشتری، از مواد شیمیایی لازم برای امکان حیات برخوردار است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  ناسا، سازمان فضایی آمریکا، اعلام کرد که بر طبق یک تحقیق تازه، میزان هیدروژن و اکسیژن موجود در سطح این ماه کوچک با ترکیب آنها در سطح کره زمین قابل مقایسه است. این بدان معناست که ساختارهای اصلی ایجاد حیات می‌تواند در آن وجود داشته باشد.
 
سطح اروپا از یخ پوشیده شده ‌است. گمان می‌رود که در زیر این سطح یخی یک اقیانوس آب شور موجود باشد. در این مطالعه که توسط یکی از آزمایشگاه‌های ناسا انجام شده‌است، برای تخمین میزان مواد شیمیایی موجود در این سیاره، دانشمندان به بررسی اثر آب شور اقیانوس روی صخره‌های سطح آن پرداخته شده ‌است. در این پدیده- که در سطح کره زمین هم اتفاق می‌افتد- آب شور به سوراخ‌های صخره‌ها راه پیدا می‌کند و از ترکیب شدن نمک و مواد شیمیایی داخل صخره‌ها، هیدروژن آزاد می‌شود.
 
در این تحقیق که حاوی فرمول‌های پیچیده‌ای است، و بر اساس دانش قبلی که از سطح اروپا موجود بود، دانشمندان تلاش کردند با مطالعه میزان شکستگی صخره‌های سطح این سیاره و میزان شکل‌گیری صخره‌های تازه میزان هیدروژن موجود در آن را حدس بزنند.
 
اما برای تخمین میزان اکسیژن موجود دانشمندان به مطالعه سطح سیاره پرداختند. آنها دریافتند که پرتوهای ساطع‌شده از سمت مشتری، باعث جدا شدن اجزای تشکیل‌دهنده مولکول آب یخی و آزاد شدن اکسیژن موجود در آن می‌شود.
 
دانشمندان متوجه شدند که میزان اکسیژن موجود در این سیاره 10 برابر هیدروژن است که تقریباً برابر با وضعیت کره زمین است.
 
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این کشف تازه، کمک به دانشمندان برای درک بهتر این قمر مشتری و زیست‌پذیری احتمالی آن است.
 
ناسا در مراحل اولیه ساخت فضاپیمایی برای ارسال به اروپاست. امید این است که این فضاپیما در اواسط دهه ۲۰۲۰ میلادی از نزدیکی این قمر کوچک عبور کند و عکس‌هایی با کیفیت بالا برای دانشمندان ارسال کند.

منبع:آنا
انتهای پیام/
برچسب ها: دانشمندان ، ناسا ، اقمار ، حیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار