پیش بینی تولید 65 هزار تن میگو در آینده‌ نزدیک

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: سازمان شیلات برای هدف گذاری تولید 65 هزار تن میگو در افق 1400 اولویت‌هایی برای توسعه آبزی پروری در نظر گرفته است.

پیش بینی تولید 65 هزار تن میگو در آینده‌ای نزدیکبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران در همایش جهانی میگو اظهار داشت: دنیای امروز با 3 چالش عمده کاهش آب شیرانی در دسترس، کمبود غذا و تخریب محیط زیست مواجه است.

وی افزود: روزانه انسان‌های زیادی در جهان به واسطه کمبود مواد غذایی جان  خود را از دست می دهند، می‌توان گفت: نرخ مرگ‌ومیر ناشی از کمبود غدا با افزایش جمعیت به ویژه در کشور‌های کمتر توسعه یافته شدت یافته بنابراین برای مقابله با این چالش بزرگ می‌بایست شیوه‌های جدیدی به کار گرفته شود تا میزان تولید مواد غذایی افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تقاضا برای آبزیان به ویژه میگو روبه فزونی است گفت: براساس گزارش سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متعهد غیر جهانی، آبزیان به حدی رسیده که با شیوهای کنونی مدیریت ذخایر نمی‌توان تولید بیشتری را انتظار داشت.

وی در ادامه یاد آور شد: در طی دو دهه اخیر پرورش آبزیان با رشد سالانه بیش از 9 درصد سریعترین و با ثبات‌ترین نرخ رشد در تولید پروتئین‌های جانوری در جهان داشته است.

رئیس سازمان شیلات با اشاره به اینکه چین به تنهایی بیش از 25 درصد از تولید میگو را به خود اختصاص داده بیان کرد: در سال 2013 میلادی میزان تولید آبزیان پرورشی به 97 میلیون تن رسید که در میان سهم تولید میگو 4.1 میلیون تن است و این درحالی است که چین به تنهایی بیش از 25  درصد از تولید میگو را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ایران در بین تولیدکنندگان میگو پرورشی در سال 2013 رتبه شانزدهم را دارا بوده عنوان کرد: کشورهایی همانند تایلند، ویتنام، اندونزی و اوکادور در زمره بزرگترین تولیدکنندگان میگو پرورشی محسوب می‌شود.

** هدف گذاری 65 هزار تن میگو در افق 1400 

صالحی با بیان اینکه سواحل و دریاها پتانسیل تبدیل به یک منبع اصلی ایجاد مشاغل جدید را دارا است افزود: در واقع با اتخاذ استراتژی‌های توسعه‌ای مناسب می‌توان راه را برای رسیدن به اهدافی نظیر تولید غذای کیفی و کمی در راستای امنیت غذایی و ایجاد اشتغال مولد هموار نمود.

وی ادامه داد: سازمان شیلات ایران با هدف گذاری تولید 65 تن هزار میگو در افق چشم‌انداز 1400 توسعه پرورش را در زمان‌های مستعد و آماده بهره‌برداری به عنوان اولویت‌های توسعه آبزی پروری در نظر گرفته است. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی برای رسیدن به اهداف توسعه پرورش میگو بیان کرد: در واقع برای رسیدن به این امر مهم الزامات اساسی نظیر حضور موثر مبنی بر استفاده بهینه از فرصت‌های دیپلماتیک در ساختار آبزی پروری‌ منتهی و تعامل با کشورهای منطقه و تجهیز و تکمیل راه‌اندازی مجتمع‌های تکثیر و پرورش میگو و همچنین ایجاد زیر ساخت‌هایی مانند مراکز تکثیر، کارخانجات غذا، سالن و کارخانجات عمل آوری و فرآوری استاندارد بایستی وجود داشته باشد چراکه تحقق این اهداف از یک سو نیاز به همکاری جدی سایر سازمان‌ها و نهادسازی ربط و از سوی دیگر به تأمین اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی مناسب نیاز دارند. 

صالحی ادامه داد : با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شرایط ایجاد شده در فضای پسا‌تحریم رویکرد توسعه پرورش میگو به منزله یکی از رویکردهای شیلاتی در برنامه ریزی اساسی توسط سازمان شیلات ایران مورد توجه قرار گرفته است.

** افزایش توسعه مجتمع‌های پروش میگو توسعه اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد

وی با اشاره به توسعه مجتمع‌های پرورش میگو که در رویکرد کانون های اقتصادی مورد توجه قرار گرفته بیان کرد : با محور قرار‌دادن ظرفیت‌های شیلاتی عامل پویایی و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم ساحلی در جنوب و شمال کشور فراهم خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکی از نکات بسیار مهم در برنامه‌های توسعه تکثیر و پرورش میگو سازمان شیلات ایران، هم‌پوشانی آن برنامه‌ها با ظرفیت‌ها و فرصت‌های توسعه در کلیه سواحل جنوبی و شمالی کشور است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه زیر بخش‌های شیلات در ایران علی الخصوص آبزی ‌پروری در آب‌های شور و لبشو که عمدتا تکثیر و پرورش میگو را شامل می شود گفت: با توجه به وابستگی به عوامل درون زا که به اقتصاد مقاومتی دارای جایگاه قابل قبولی است این زیر بخش از حیث فناوری نیروی کار متخصص و تجهیزات عمدتا خود اتکا بوده و با نگاه جدید به مقوله شیلات و ایجاد پیوند مناسب بین حلقه‌های زنجیره از تولید تا مصرف در قالب یک نظام نظارتی و مدیریتی یک پارچه می تواند به مثابه موتور محرکه توسعه عمل نماید.

صالحی در ادامه یادآور شد: کشور ما با دارا بودن امکانات فراوان آبی در بخش‌های آبزی پروری دریایی و به ویژه پرورش میگو توانسته طی سال های اخیر رشد چشمگیری را در تولید آبزی تجربه نماید.

تولید 60 هزار تنی میگو در برنامه ششم توسعه محقق خواهد شد

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت تولید میگو در منابع آب های شمال و جنوب کشور بیان داشت با توجه به مجوزهای صادره و توسعه پیش رو که از سال 68 در مقیاس تجاری شروع شده می توان پیش بینی کرد که میزان تولید میگو در صورت اجرای اقدامات حمایتی و زیرساختی و سرمایه گذاری شرکت های داخلی و خارجی در برنامه ششم توسعه به 60 هزار سال افزایش می یابد ضمن اینکه ادامه این روند امکان تولید بیش از 100 هزار تن میگو را در افق 1404 فراهم خواهد کرد.

صالحی ادامه داد: درحال حاضر وجود 47 مرکز تکثیر میگو آماده بهره برداری با مجموعه وضعیت بیش از 3 میلیارد قطعه شرایط مساعدی را جهت مولد سازی و تأمین و مولدین مورد نیاز به منظور خود کفایی در تأمین این نهاده مهم فراهم نموده است.

صالحی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت تولید بچه میگو در چند سال اخیر گفت طی سال های گذشته افزایش تولید در مراکز تکثیر میگو موجب تولید بیش از 2 میلیارد قطعه بچه میگو شده که همواره این میزان تولید بچه میگو و افزایش سطح زیر کشت در سال های گذشته با فعال شدن بیش از 500 باب مزرعه ،تولید 23 هزار تنی را به همراه داشته است.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: اکنون با وجود 8 کارخانه تولید خوراکی میگو امکان تولید 120 هزار تن غذای مورد نیاز میگو فراهم است.

 حمایت دولت از سرمایه گذاران بخش آبزی پروری

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود 184 هزار هکتار سطح شناسایی شده افزود: در واقع علاوه بر 184 هزار هکتار سطح شناسایی شده، 131 هزار هکتار قابل احداث است که می تواند تولید 300 هزار تنی میگو را فراهم کند.

 گفتنی است که وجود کارخانجات عمل آوری و فرآوری میگو در5 استان میگو پرور تاکنون نیاز فرآوری محصولات تولیدی را برآورده نموده است اما توسعه پیش‌رو و دست یابی به اهداف تولید ایجاد می نماید که در زمینه افزایش کمی و کیفی کارخانجات فرآوری سرمایه‌گذاری مناسبی صورت پذیرد.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌های موجود و سیاست‌های دولت تدبیر و امید و توافقات اخیر، سرمایه گذاری در بخش میگو به عنوان یکی از مناسب ترین فعالیت های بحث آبزی‌ پروری محسوب می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: امیدواریم این نشست بتواند راه های موثری را در زمینه آشنایی با پتانسیل های بالقوه و بالفعل تکثیر و پرورش آبزیان به ویژه میگو همچنین انتقال فناوری و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری و توسعه پایدار بازارهای موجود و ورود به بازاری های جدید برای و ورود به بازارهای جدید برای محصولات میگو طبق استانداردهای بین المللی فراهم نماید چرا که دولت ما به طور کامل از حضور و سرمایه گذاران خارجی حمایت و پشتیبانی به عمل می‌آورد.

انتهای پیام/


برچسب ها: میگو ، کشاورزی ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
درامداین کاردرچه جایی صرف میشودگسترش تولید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
درامداین کاردرچه جایی صرف میشودگسترش تولید؟
آخرین اخبار